پلیس دستکم ۹۰ درصد وسایل نقلیه سرقتی در سال گذشته را کشف کرد

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار ‘اسماعیل احمدی‌مقدم’ در حاشیه نخستین همایش ‘هم‌اندیشی ترافیک، فرصت‌ها و چالش‌ها’ در جمع خبرنگاران درباره برخی انتقادات درخصوص اطلاع‌رسانی نکردن پلیس در کشف خودروهای مسروقه و لوازم منزل، افزود: در حوزه سرقت لوازم خانگی، مالباختگان، سریال‌های لوازم و وسایل خود را یادداشت نمی‌کنند و در صورتی که پلیس این وسیله را پیدا کند، مشخص نیست که صاحب آن چه کسی است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۹۰ درصد از وسایل نقلیه سرقتی با پیگیری پلیس آگاهی ناجا به کشف منجر شده است، گفت: در سرقت وسایل نقلیه، سارقان اقدام به تغییر ارکان هویتی خودرو و یا موتور می‌کنند که تشخیص هویت این گونه وسایل سخت می‌شود.

فرمانده نیروی انتظامی به راه اندازی سیستم یکپارچه‌ای برای ثبت و کشف جرایم از جمله سرقت اشاره کرد و گفت: در آینده‌ای نزدیک باید فهرست خودروهای مکشوفه در سایت پلیس گذاشته شود تا مردم در جریان خودروهای مکشوفه قرار گیرند.

وی با بیان اینکه بیش از هزاران موتورسیکلت مکشوفه در پارکینگ‌ها بدون صاحب هستند، گفت: فرهنگ بدی در مورد موتورسیکلت‌ها در کشور حاکم است به گونه ای که افراد به اسناد مالکیت توجهی ندارند.

سردار مقدم افزود: برابر قانون پس از مدتی موتورسیکلت‌های مکشوفه رها شده، فروخته و در صورت پیدا شدن مالک آن نیز مجددا برابر قانون مبلغ موتورسیکلت به صاحب وی برگردانده می‌شود.

این مقام انتظامی در باره برخی انتقادات شهروندان مبنی بر سرقت و یا مخدوش شدن وسایل و خودروی آنان در پارکینگ‌های پلیس، تاکید کرد: باید در پارکینگ‌ها که موتور و خودروهای مردم در آن نگهداری می‌شود، نظارت شدیدی حاکم باشد و اگر مالکی احساس می‌کند قطعه‌ای از خودروی وی برداشته و یا خودرواش مخدوش شده است، شکایت کرده و پلیس در اسرع وقت به این شکایت رسیدگی می‌کند.

وی در ادامه درباره ساماندهی موتورسیکلت‌ها نیز گفت: برخورد و اعمال قانون با موتورسیکلت‌ها که عمدتا قشر ضعیف جامعه را تشکیل می‌دهند، باید تدریجی باشد و نمی‌توان یک شبه قانون را اعمال کنیم.

سردار احمدی مقدم با اشاره به اینکه در گذشته حدود یک سوم از کل کشته‌های تصادفات را راکبان موتورسیکلت تشکیل می‌دادند، خاطر نشان کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و اعمال درست قانون این رقم کاهش یافته، به گونه‌ای که تعداد راکبان موتورسوار کشته شده در تصادفات به کمتر از یک‌ چهارم رسیده است.

فرمانده ناجا به مشکل فرهنگی با موتورسیکلت سواران اشاره کرد و افزود: برخی از موتورها شماره ندارند و یا پلاک آن‌ها مخدوش است و حتی برخی موتورسواران جسارت می‌کنند و مامور پلیس را زیر می‌گیرند.

وی افزود: هم اکنون به صورت روزانه ۵ هزار موتور‌سیکلت توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در سطح کشور توقیف می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی در پایان درباره انتشار سه میلیون شماره حساب و رمز بانکی در سایت‌ها و تعامل پلیس با بانک‌های کشور گفت: همکاری پلیس با بانک‌ها خوب است و هر رخنه به سیستم بانکی از منظر پلیس مهم است و باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

به گفته وی، انتشار شماره‌حساب‌های مردم از سوی بانک نبوده بلکه یکی از کارمندان یک شرکت وابسته اقدام به سرقت اطلاعات می‌کند.

سردار مقدم با بیان اینکه خدمات الکترونیک، منافع زیادی برای کشورها دارد، گفت: ورود هر سیستم الکترونیک جدید به هر کشور مخاطراتی نیز به همراه دارد و در این مورد اخیر، مردم نگران نباشند چراکه برای استفاده از حساب بانکی مردم، کارت نیز موثر است و باید حتما کارت وجود داشته باشد.

اجتمام** ۱۳۷۹**۱۵۶۹**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۲۴۰۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.