پلیس کره‌جنوبی جلوی پخش اعلامیه علیه کره‌شمالی را گرفت

جهان > آسیا
سربازان کره جنوبی و پلیس ضد شورش این کشور دوشنبه اول آبان مانع پخش اعلامیه‌های ضد پیونگ یانگ توسط فعالان مدنی در مرز دو کشور شدند.

این اقدام پس از آن انجام شد که کره شمالی تهدید کرد به این اقدام واکنش نظامی شدیدی نشان خواهد داد.
به گزارش الجزیره گروهی از پناهندگان کره‌شمالی قصد داشتند در ساعت یازده و سی دقیقه صبح به وقت محلی، ۲۰۰ هزار اعلامیه تبلیغاتی را علیه کره شمالی از پارک ایمجینگاک در مرز و در نزدیکی شهر پاجو واقع در  حدود ۶۰ کیلومتری شمال سئول به سوی همسایه شمالی  بفرستند. اما پلیس و نیروهای ضد شورش کره جنوبی مانع از انجام این کار شدند.

یک مقام پلیس گفت: «به دلایل امنیتی فعالان اجازه ندارند از این پارک بالن‌ها را بفرستند.»

هنگامی که فعالان قصد داشتند از موانع امنیتی پلیس عبور کنند درگیری‌هایی بین آنها و نیروهای پلیس در گرفت و برخی فعالان از ترک محل خودداری کردند.
پارک سانگ هاک برنامه‌ریز این رویداد گفت: “اجازه این کار توسط دولت صادر شده بود. این اقدام پلیس مسخره است.”
او گفت:”لی میونگ-بک صبح بیدار شد و از یک بچه {اشاره به رهبر جوان و جدید کره شمالی} ترسید. ما اینجا نیستیم تا سبب ایجاد درگیری شویم اما باید حقایق را به گوش مردم کره شمالی برسانیم. لی میونگ بک، رئیس جمهور کره جنوبی به عنوان یک  رهبر بزدل که تسلیم تهدیدهای کره شمالی شده است در خاطره ها خواهد ماند.”
روز جمعه ارتش کره شمالی هشدار داد اگر بالنی از کره جنوبی به سوی کره شمالی بیاید با “حمله نظامی بی رحمانه” به آن پاسخ خواهد داد و از ساکنان محلی خواست منطقه را تخلیه کنند. در بیانیه ارتش کره شمالی آمده است: «مناطق اطراف هدف تیر اندازی‌های مستقیم قرار خواهند گرفت.”

پخش اعلامیه ها توسط کره جنوبی امری عادی است و کره شمالی در گذشته نیز تهدید به واکنش کرده بود اما بیانیه روز جمعه به شدت تهدید آمیز بود و در آن به زمان و مکان خاص اشاره  هشدار تخلیه صادر شده بود. همچنین این نخستین بار است که کره شمالی با رهبری کیم جونگ اون چنین تهدیدی را علیه سئول مطرح می کند.
نیروها در کره جنوبی به حالت آماده باش درآمده‌اند. خبرگزاری‌ها از استقرار یگان توپخانه‌ای و واحدهای تانک در مواضع مرزی خبر داده اند.

شاهدان گفته‌اند  واحدهای توپخانه‌ای کره شمالی در حال آماده شدن برای شلیک به سوی کره جنوبی هستند.

سخنگوی وزارت دفاع سئول اعلام کرد ارتش از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد و آماده واکنش به هر نوع تحریکی است.
در همین حال وزارت وحدت کره جنوبی  که مسئول امور مربوط به مناطق مرزی است روز دوشنبه خواستار خویشتن داری پیونگ یانگ و فعالان مدنی در کره جنوبی شد.
سخنگوی وزارت وحدت کره جنوبی در جمع خبرنگاران گفت:” ما از کره شمالی می خواهیم تهدیدها را متوقف کند و همچنین از گروه‌های مدنی می خواهیم از چنین اقدام‌هایی به خاطر روابط بین دو کره خودداری کنند.”

 اعلامیه هایی که قرار بود با بالن امروز به سوی کره شمالی فرستاده شود  شامل خبرهایی از قیام ها در دیگر کشورهای جهان از جمله رویدادهای “بهار عربی” بود.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.