پلیمر جهت پوشش بدز گیاهان زراعی سنتز شد

فروردین ۱۴۰۳

پلیمر جهت پوشش بذر گیاهان زراعی توسط مبتکران کشورمان سنتز شد.

فرحناز محمدی، مدیر پروژه سنتز پلیمر جهت پوشش بذر گیاهان زراعی در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران افزود: استفاده از پلیمرهای مناسب سبب شده که آفت کش ها و قارچ کشها به طور موثر تری به بذر بچسبند و پس از کاشت بذر و عملیات آبیاری مقدار سم لازم بذر تازه جوانه زده و همچنین گیاهچه های جوان را از گزند آفات و بیماری های اول فصل به مدت چندین روز بیمه کند.

 وی گفت: بنابر این نیازی به سمپاشی مزارع در اوایل دوره رشد نبوده و این امر علاوه بر حصول تراکم و پوشش گیاهی مناسب و افزایش عملکرد از نظر مسایل زیست محیطی حائز اهمیت است.
 
محمدی تصریح کرد:  هدف از این تحقیق سنتز پلیمر داخلی مشابه با پلیمر خارجی که در حال  حاضر استفاده می گردد مقایسه با پلیمر تولید شده با پلیمر خارجی  خریداری شده بر روی صفات کیفی بذر ،‌بررسی روند زوال بذر چغندر قند پوشش داده شده با پلیمر خارجی و داخل بود.

 این مبتکر اظهار کرد:  نتایج جوانه زنی بذر در آزمایشگاه و نتایج تجزیه کمی و کیفی مزرعه نیز نشان داد که اختلاف معنی داری بین بذر و پوشش یافته با پلیمر خارجی و داخلی وجود ندارد بنابر این با توجه به تولید مقادیر متناوبی از بذر و گیاهان  مختلف در کشور با تشویق به استفاده از این پلیمرها در جهت ارتقا کیفیت فرآوری بذر و داخلی و با توجه به مزایای مهم این محصول می توان چالش پیش رو را مرتفع کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.