پناهیان:من معتقدم هیچ کدام شکست خورده انتخابات محسوب نمی شوند

مردم بخاطر احمدی نژاد به روحانی رای دادند/ جلیلی و قالیباف رای نیاوردند چون اهل تخریب نبودند
یک استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در انتخابات این دوره در درجه اول عملکرد دولت بود که رای نیاورد و دوم موج اجتماعی که می خواست نارضایتی خودش را نسبت به عملکرد دولت فعلی با انتخاب آقای روحانی که مورد حمایت هاشمی بود، نشان دهد.

حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نگرانی و ناراحتی بسیاری از نیروهای انقلابی از عدم اتحاد کاندیداهای اصولگرا که باعث پیروزی روحانی شد را به هیچ وجه قبول ندارم، گفت: در صورت ائتلاف هم تغییری در نتیجه آرا پدید نمی آمد.

وی افزود: هر کدام از کاندیداها آرای خاص خودشان را کسب کردند و یک موج اجتماعی به نفع آقای روحانی پدید آمد که باعث شد آرای وی بیشتر از سایر کاندیداها گردد.

پناهیان در بیان مهمترین دلایل ایجاد این موج اجتماعی به نفع حسن روحانی گفت: مشکل اقتصادی مردم و اینکه دولت احمدی نژاد خودش را خیلی مخالف هاشمی نشان داد باعث شد که مردم به صورت جدی و گسترده از احمدی نژاد ناراضی باشند و به نقطه مقابل وی رای دهند.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در انتخابات دور گذشته نیز به این شکل بود، یعنی وقتی مردم به صورت عمومی از فرد یا جریان سیاسی ناراحت باشند معمولا به جریان یا نقطه مقابل آن رای می دهند.

وی افزود: البته در این دوره از انتخابات عده ای هم که از منطق خاصی برخوردار بودند با توجه به دیدگاهشان به کاندیدای مورد نظر خودشان رای دادند و من معتقدم هیچ کدام شکست خورده انتخابات محسوب نمی شوند.

پناهیان افزود: در انتخابات این دوره در درجه اول عملکرد دولت بود که رای نیاورد و دوم موج اجتماعی که می خواست نارضایتی خودش را نسبت به عملکرد دولت فعلی با انتخاب آقای روحانی که مورد حمایت هاشمی بود، نشان دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: یادمان باشد که روحانی به عنوان چهره ای از راست سنتی رای آورد و البته اصلاح طلبان نیز تقریبا از وی حمایت کردند، البته حمایت آنها صریح و آشکار نبود چون می دانستند نماینده آنها رای نمی آورد.

پناهیان گفت: در این انتخابات یکی از چهره های راست سنتی و از اعضای جامعه روحانیت مبارز جدای از سلایق سیاسی خاصی که دارد توانست در مقابله با کارنامه دولت احمدی نژاد رای بیاورد.

وی با بیان اینکه یکی از بی انصافی هایی که در مناظره های این دوره شاهد بودیم این بود که برخی رقبای خودشان را به عنوان نماینده دولت مورد حمله قرار می دادند، تصریح کرد: هیچ کدام از کاندیداها نماینده دولت نبودند که بخواهند از عملکرد دولت حمایت کنند.

پناهیان اظهار داشت: امیدواریم در فضای جدید ابتدا مشکل مردم حل شود و همچنین آینده بسیار شفاف تری در فضای سیاسی کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به دو نقطه برجسته در این دوره از انتخابات گفت: فرمایش رهبر معظم انقلاب در خلق حماسه سیاسی محقق شد و موجب اقتدار نظام گردید از سویی جریان فتنه ای که ادعای تقلب در انتخابات را داشت روسیاه شد و برای همیشه می توانیم ادعای تقلب در انتخابات را به فراموشی بسپاریم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ملت باید حق خودشان را از کسانی که اتهام تقلب به نظام را زدند بگیرند چرا که این افراد امروز شرمنده ملت هستند.

وی با بیان اینکه اگر برای مردم مسلم نبود که در انتخابات تقلب نیست شرکت نمی کردند، گفت: باید سجده شکر به جا آورد و امیدواریم دولت جدید و آقای روحانی به عهدهایی که به مردم داده اند وفادار و در عمل به آن موفق باشند .

این استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این سئوال که برخی بزرگان جبهه اصولگرایی پیش از انتخابات توصیه به وحدت و ائتلاف کاندیداهای اصولگرا کرده بودند اما عدم موفقیت در وحدت میان کاندیداها یکی از عوامل شکست آنها در این دوره از انتخابات بود و تحلیل شما در این خصوص چیست، گفت: بنده به هیچ وجه این موضوع را قبول ندارم چرا که آقای روحانی به خاطر مقاومت سرسختانه با دولت رای آورد.

وی افزود: اگر آقای رضایی با سایر کاندیداها ائتلاف می کرد بخشی از آرای وی به سبد روحانی می ریخت چرا که رضایی به شدت به دنبال انتقاد از دولت بود. همچنین اگر قالیباف به نفع دیگر کاندیداهای اصولگرا کنار می رفت باز هم بخشی از سبد رای وی به نفع روحانی تمام می شد. ولایتی نیز به همین صورت و اگر جلیلی به نفع قالیباف کنار می رفت بخشی از آرای قالیباف و ولایتی به سبد روحانی می رفت چرا که جریانی که شعار انقلابی می داد، پشت سر جلیلی بودند و هر کدام اگر با هم جمع می شدند ممکن بود آرایی که جذب کرده اند از بین برود.

پناهیان افزود: اینکه نگاه انقلابی بالاخره در این دوره از انتخابات رای نیاورد چند نکته قابل تامل دارد. شاید اگر کسی به نمایندگی از انقلابیون وارد انتخابات می شد که قدرت تخریب رقیبش بالا بود رای می آورد اما افرادی مانند جلیلی و قالیباف اگر رای نمی آورند خوشحالیم چرا که بدون اینکه به تخریب رقبایشان بپردازند، رایشان کم شد.

وی افزود: اگر جلیلی و قالیباف از روش هایی استفاده می کردند که ما نمی پسندیم و غیر اخلاقی بود یعنی از طریق تخریب رقبایشان رای می آوردند و پیروز می شدند برای ما شیرین نبود.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حال که نتیجه انتخابات مشخص شده است اصولگرایان باید تحلیل های منفی قبل از انتخابات را کنار بگذارند و به روشنگری و بالابردن سطح آگاهی های جامعه و همکاری با دولت بدون فاصله گرفتن از ارزش ها و به منظور خدمت به مردم بپردازند تا مشکلات جامعه برطرف شود.

پناهیان گفت: امیدواریم مردم زیر سایه ولایت طعم رشد و بهبود وضعیت را شاهد بچشند.

[del.icio.us] [Facebook] [Google] [Technorati] [Twitter] [Yahoo!] [Email]

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.