پنتاگون: حضور قوی در خاورمیانه را حفظ می‌کنیم/ حمایت از ترکیه در افغانستان را بررسی می‌کنیم

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که این کشور همچنان حضور قوی در خاورمیانه دارد و آن را حفظ خواهد کرد.

به گزارش ممتازنیوز، به نقل از الخلیج آنلاین، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) روز دوشنبه در کنفرانس خبری درباره خارج کردن برخی سامانه‌های دفاعی از خاورمیانه گفت: آمریکا هنوز حضور قوی در خارومیانه دارد. لوید آستین، وزیر دفاع بر اهمیت حفظ این حضور قوی در منطقه تأکید دارد.

وی درباره خروج برخی توانمندی‌های نظامی و خروج نیروها از منطقه گفت: این یک مساله شایع است و به حفظ آمادگی این توانایی‌ها کمک خواهد کرد. اگر منافع آمریکا در خطر باشد وزیر دفاع تصمیم مشابهی نخواهد گرفت.

جمعه وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که سامانه‌های دفاعی خود را در خاورمیانه کاهش داده است.

جسیکا مکنولتی، سخنگوی پنتاگون در بیاینه‌ای تاکید کرده بود، وزیر دفاع آمریکا دستور داده که طی این تابستان برخی نیروها و توانایی‌ها از منطقه خارج شوند. این دستور به شکل اساسی مربوط به تجهیزات دفاع هوایی است.

روزنامه وال استریت ژورنال اخیرا اعلام کرد که پنتاگون از اوایل ژوئن خارج کردن هشت تیربار سامانه‌های پاتریوت را از عراق، کویت، اردن و عربستان آغاز کرده است.

آمریکا همچنین قصد خارج کردن تمام نیروهایش از افغانستان را دارد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در ادامه تصریح کرد: جزئیات حمایتی که ترکیه در افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی و ائتلاف ارائه خواهد کرد، بررسی می‌کنیم.

کربی اشاره کرد: آمریکا از نزدیک وضعیت امنیتی افغانستان را زیر نظر دارد و هیچ تغییری در جدول زمانی خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور نداریم.

او در پاسخ به سوال خبرنگار درباره توافق بین آنکارا و واشنگتن درباره تامین امنیت فرودگاه حامد کرزای کابل گفت: تماس تلفنی وزیران دفاع دو کشور تکمیل کننده دیدار رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس ناتو بود.

کربی تصریح کرد: ترکیه با ایفای نقش پیشگامانه در تامین امنیت فرودگاه موافقت کرده اما تلاش در باره جزئیات آن در جریان است و بسیاری از امور باید انجام شوند.

سخنگوی پنتاگون اشاره کرد، طرف ترکیه خواستار حمایت آمریکا و جامعه جهانی شده و ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.

او درباره آمادگی آمریکا در زمینه ارائه کمک‌های مالی و لجستیکی به ترکیه در این خصوص گفت: همانطور که گفتم ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و ما هنوز ماهیت حمایتی که ارائه خواهد شد، نمی‌دانیم.

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید: آهنگ خروج نیروهای آمریکایی در افغانستان در سایه افزایش قابل توجه دستاوردهای میدانی طالبان احتمالا کند شود. اما کربی در عین حال تاکید کرد، این مساله هرگز بر وضعیت موعد نهایی مشخص شده برای خروج یعنی ۱۱ سپتامبر تاثیر نخواهد گذاشت. 

سخنگوی پنتاگون افزود، روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در صورت پیشرفت‌های میدانی طالبان و حملات در چندین جبهه کندتر می‌شود.

او درباره حملات طالبان و تاثیر آن بر فرایند خروج نیروها از این کشور گفت: طرح‌ها ممکن است نسبت به تغییر وضعیت میدانی تغییر کنند. اگر تغییراتی رخ دهند باید روند، سطح و حجم خروج در هر روز یا هفته خاص تغییر کند ما می‌خواهیم در این خصوص انعطاف پذیری داشته باشیم.

کربی در عین حال بر دو مساله که قابل تغییر نیستند، تاکید کرد، اول خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان به استثنای آن دسته که برای حفظ حضور دیپلماتیک باقی خواهند ماند و دوم اینکه تکمیل خروج با فرا رسیدن سپتامبر طبق دستور فرمانده کل نیروهای مسلح کشور خواهد بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.