پنجمین جشنواره فرهنگی دانشجویان علوم پزشکی اردیبهشت برگزار می‌شود

۱۹م اسفند ،

38-137.jpg

پنجمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اول شهریور ۹۲ در دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر محمدحسین آیتی معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت در اولین نشست مطبوعاتی «پنجمین جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور»، با اشاره به وظیفه سازمانی وزارت بهداشت برای تعیین ارتقای سلامت جامعه، گفت: تامین سلامت در تمام ابعاد اعم از روحی، روانی و جسمی از وظایف وزارت بهداشت است، بر این اساس سعی شده است در پنجمین جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی به آموزه‌های عمیق اسلامی و فرهنگی توجه شود که آموزه‌های دینی از ضروریات برگزاری این جشنواره است.

وی با اشاره به جمعیت ۱۶۰ هزار نفری دانشجویان در ۵۲ دانشگاه علوم پزشکی، گفت: این دانشجویان به دلایل بسیاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، چرا که این دانشجویان متولیان امر سلامت در آینده می باشند.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت با تاکید بر جایگاه خاص علم سلامتی در همه کشورها، اظهار کرد: در احادیث و روایت علم سلامت در کنار علوم الهی قرار گرفته است، بنابراین دانشجویانی که در آینده نزدیک متولی سلامت کشور می باشند، باید در تامین موضوع سلامت که مسئله حاکمیتی است، اثربخش باشند.

وی موضوع ویژه پنجمین جشنواره فرهنگی دانشجویان را طرح پزشک خانواده و فرهنگ سازی پیرامون اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به عنوان متولیان آینده سلامت کشور باید در ابتدا زمانی که بر بالین بیمار حاضر می‌شوند به کرامت والای انسانی و آموزه‌های اسلامی و ایرانی توجه داشته باشند، هر چند خوشبختانه اشخاصی که در گروه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند به همه اصول اسلامی ایرانی توجه می‌کنند.

آیتی با تاکید بر اینکه باید به اخلاق پزشکی و فرهنگ اسلامی به عنوان یک اصل مهم توجه کرد، تصریح کرد: در این راستا یکی از اهداف مهم جشنواره، قدم برداشتن در جهت ارتقا و توسعه آموزش‌های مختلف فرهنگی است که در تمدن اسلامی و ایرانی ما بسیار وجود دارد.

وی افزود: ما در مباحث سلامت با چالش‌های خاص و ویژه‌ای رو به رو هستیم، که یکی از این چالش‌ها که بار بسیاری را به دوش نظام سلامت وارد می کند، بار حاصل از بیماری‌های غیر واگیر است. به گونه‌ای که مهمترین سبب این بیماری‌ها رعایت نکردن شیوه درست زندگی کردن، است.

آیتی با تاکید بر اینکه اصلاح الگوی زندگی به ارتقاء سلامت معنوی، جسمی، روانی جمعیت کشور کمک می‌کنند، اظهاکرد: بر این اساس شعار این جشنواره “جوان متعالی، سبک زندگی اسلامی ایرانی” انتخاب شده است.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت با بیان اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه، راه‌اندازی برنامه پزشک خانواده بر عهده وزارت بهداشت است، اظهارکرد: این برنامه تنها راه برون رفت از چالش‌های حوزه بهداشت و درمان است که کشورهای توسعه یافته اجرا کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پزشک خانواده به عنوان برنامه‌ای که سبب ایجاد تغییر جدی در نظام سلامت کشور می‌شود، نیاز به فرهنگ سازی عمیق دارد، خاطرنشان کرد: بنابراین در پنجمین جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که مخاطبش دانشجویان علوم پزشکی می باشند به این برنامه توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه در سال قبل ۱۸ هزار اثر از سوی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، اظهارکرد: زمینه‌های فعالیت در جشنواره در سال قبل ۶۱ زمینه بود که در پنجمین جشنواره به ۶۴ زمینه افزایش یافته است.

معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: موضوع ویژه این جشنواره بحث پزشک خانواده به ویژه فرهنگ‌سازی پیرامون اجرای این طرح است، که امیدواریم با استقبال دانشجویان روبرو شویم.

آغاز ثبت‌نام اولیه دانشجویان از ۱۷ فروردین

در ادامه این نشست محمود شریفی زارچی مسئول دبیرخانه دائم جشنواره فرهنگی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جشنواره‌های دانشجویی، گفت: برگزاری چنین جشنواره دانشجویی، که مخاطب آن دانشجویان علوم پزشکی می باشند در دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها وجود ندارد، که این موضوع نقطه عطفی در میان جشنواره‌های فرهنگی است که نتایج و دستاوردهای خوبی از جمله حضور پررنگ و حداکثری دانشجویان در حوزه‌های مختلف کسب کرده است.

شریفی با اشاره به داوری این جشنواره در دو مرحله دانشگاهی و کشوری، گفت: ثبت‌نام اولیه دانشجویان به مدت یکماه از ۱۷ فروردین تا ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۲ از طریق وب پایگاه اینترنتی دبیرخانه دائم جشنواره به نشانی http://farhangi.behdasht.gov.ir انجام می‌شود و بعد از این مرحله ثبت قطعی آثار در اواخر اردیبهشت انجام می‌شود.

دبیر شورای طرح و برنامه جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اشاره به رشد بیش از صددرصدی ارسال آثار در جشنواره چهارم، گفت: برای فعال کردن دبیرخانه‌ها داوری‌ها به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود که مرحله اول به دانشگاه‌ها واگذار شده است، البته داوری نهایی این جشنواره در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام می‌شود.

در ادامه این نشست دکتر احد زینالی، معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با بیان اینکه این دانشگاه دارای ۳۳۰۰ دانشجو، ۲۵۰ عضو هیات علمی و ۱۵ هزار کارمند است، اظهارکرد: این دانشگاه دارای خوابگاه شهدای گمنام پسران با ۳۵۰ ظرفیت و خوابگاه کوثر دختران با ۲۵۰ ظرفیت است، همچنین سلف سرویس دانشگاه با ظرفیت ۱۵۰۰ نفری آماده پذیرایی از شرکت‌کنندگان این جشنواره فرهنگی است.

حسین همتی مسئول روابط عمومی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری جشنواره قرآنی دانشجویان و اساتید همزمان با برگزاری پنجمین جشنواره فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی در دو بخش شفاهی و کتبی، گفت: البته هنوز مکان برگزاری این جشنواره قرآنی مشخص نیست.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.