پنجمین دور مذاکرات ایران و آژانس در وین برگزار شد

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
پنجمین دور از مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال‌جاری، در وین برگزار شد.

این گفت‌و‌گوها دیروز در شرایطی برگزار شد که تا چند روز دیگر، یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش فصلی خود درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را منتشر خواهد کرد. ریاست هیأت آژانس در مذاکرات دیروز را هرمان ناکارتس و رافائل گروسی، دستیار مدیرکل آژانس در امور سیاسی بر عهده دارند.

هرمان ناکارتس اسفندماه سال گذشته و فروردین‌ماه سال‌جاری در قالب تیمی از کارشناسان و بازرسان آژانس برای بازدید از تأسیسات هسته‌ای ایران، به کشورمان سفر کرده بود. اگرچه یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که برای رسیدن به یک توافق در این مذاکرات خیلی خوش‌بین نیست اما علی اصغر سلطانیه نماینده دائم کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از آغاز مذاکرات نسبت به حصول پیشرفت در این مذاکرات اظهار امیدواری کرد. هرمان ناکارتس، سرپرست هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مذاکره‌کننده با ایران نیز گفت که تلاش می‌کنیم تا مسائل باقیمانده در روابط بین ایران و آژانس را براساس مدالیته حل کنیم.

بازهم پارچین

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر اعلام کرد که آژانس همچنان به‌دنبال دسترسی به منطقه نظامی پارچین است. این نکته را ناکارتس هم در بدو ورودش به محل مذاکرات مورد اشاره قرار داد و گفت که ما در این مذاکرات، پاسخ ایران را در مورد دسترسی به سایت پارچین و دیگر سؤالاتی که ما داریم، جویا خواهیم شد. براساس قوانین آژانس، جمهوری اسلامی ایران الزامی به همکاری در مورد پارچین ندارد. با وجود این، در دوران مدیریت محمد البرادعی، ایران در دو نوبت اجازه بازدید از این منطقه را به بازرسان آژانس داده و پرونده ادعاهای آژانس درباره پارچین در همان زمان بسته شد.

تیم ویژه تشکیل نشده است

درحالی‌که دیپلمات‌ها مدعی تشکیل تیمی ویژه درآژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران شدند، علی‌اصغر سلطانیه گفت که از تشکیل چنین تیمی هیچ خبری ندارد. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال تشکیل تیمی ویژه در مورد ایران است که به بررسی اطلاعات مربوط به فناوری تسلیحاتی، تحلیل‌های اطلاعاتی، تشعشع و دیگر حوزه‌های مهارتی در ایران بپردازد.

آسوشیتدپرس افزود که تشکیل چنین واحدی برای یک کشور توسط آژانس حرکتی غیرمعمول است که نشان‌دهنده اولویتی است که آژانس در این‌باره قائل شده است. آسوشیتدپرس این خبر را طبق معمول به نقل از مقامات و دیپلمات‌هایی در وین منتشر کرد که نخواسته‌اند نامشان فاش شود. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که اصلا چنین چیزی را نشنیده‌ام و نمی‌توانم درباره آن نظری بدهم. سلطانیه همچنین گفته است که این واقعیت که ما این مذاکرات را با آژانس ادامه می‌دهیم نشان می‌دهد که مصمم به حرکت به سوی نتیجه‌ای مثبت هستیم. هر دو طرف در تلاشند تا اختلافات را رفع کنند.

ادعای رویترز

پیش از آنکه مذاکرات ایران و گروه آژانس آغاز شود خبرگزاری رویترز خبری را روی خروجی خود قرار داد و به نقل از دیپلمات‌ها مدعی نصب دو آبشار جدید در تأسیسات فوردو شد. این خبرگزاری به نقل از یکی از دیپلمات‌ها نوشت: «برداشت مقدماتی این است که آنها به نصب سانتریفیوژها ادامه می‌دهند»، اما سانتریفیوژهای جدید هنوز فعالیت‌شان را آغاز نکرده‌اند.یک منبع دیپلماتیک دیگر ادعا کرد که ظاهراً ایران دو آبشار دیگر را که شبکه‌های متشکل از ۱۷۴سانتریفیوژ است، نصب کرده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.