پنج ایالت تماشایی در شب انتخابات آمریکا

در شرایطی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دونالد ترامپ برای برد در برخی از ایالت‌های تعیین‌کننده‌ای که نقش مهمی در پیروزی انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ داشتند، دست و پا می‌زند، جو بایدن دموکرات اما چندین مسیر برای کسب ۲۷۰ رای الکترال کالج دارد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل،‌ جو بایدن با اختلاف زیاد در ویسکانسین و میشیگان پیشتاز است و این نامزد دموکرات‌های آمریکا در پنسیلوانیا هم جلوتر است اما با فاصله کمتر. چنانچه بایدن بتواند رای «دیوار آبی» (۱۸ ایالت آمریکا به علاوه واشنگتن‌ دی.سی) را بگیرد، پیروزی در رقابت کاخ سفید محتمل می‌شود.

اما بایدن همچنین در شماری از دیگر ایالت‌هایی که ترامپ هم باید برای تضمین دور دوم ریاست جمهوری خودش به دست آورد، در وضعیت رقابتی به سر می‌برد. این‌ها شامل جورجیا، آریزونا، اوهایو، فلوریدا، تگزاس، آیوا و کارولینای شمالی می‌شوند.

بعید است تمام ایالت‌های آمریکا بتوانند تا شامگاه سه‌شنبه به وقت آمریکا کار شمارش آراء را تمام کنند و احتمالا چند روز بلاتکلیفی در پیش است.

حدود ۱۰۰ میلیون آمریکایی تاکنون رای‌ داده‌اند و برخی ایالت‌ها مانند پنسیلوانیا، وضعیت آرای حضوری را پیش از شمارش آرای غیابی دریافتی اعلام می‌کند. در کارولینای شمالی و پنسیلوانیا، آن دسته از آرای پستی که بعد از روز انتخابات برسند هم شمارش می‌شوند. حتی اگر چند روز بعد باشد.

در ادامه به نکاتی اشاره می‌شود که می‌توان در ایالت‌های سرنوشت‌ساز در شب انتخابات دنبال کرد:

پنسیلوانیا

پنسیلوانیا کلید استراتژی‌های انتخابات، هم برای بایدن و هم ترامپ است.

چنانچه ترامپ پیروزی‌هایش را در ویسکانسین و میشیگان تکرار نکند، باید در پنسیلوانیا پیروز شده و رای دیگر ایالت‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به دست آورده بود، کسب کند.

ممکن است بایدن در پنسیلوانیا شکست بخورد و باز هم پیروز انتخابات شود اما این بدان معناست که او در ایالت‌هایی نظیر اوهایو، جورجیا، فلوریدا، کارولینای شمالی و حتی تگزاس بهتر عمل کرده است.

اگر بایدن پنسیلوانیا را از دست بدهد، این ایالتی که سابقا سکونتگاه او بود و او پیشتازی ثابتی در آنجا داشت، احتمال دارد در نقاط دیگری هم شکست بخورد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این رقابت تنگاتنگ است. بایدن طبق میانگین سایت “۵۳۸” (FiveThirtyEight) با ۴.۸ درصد پیشتاز است که از ۷.۳ درصد چند هفته قبل پایین‌تر آمده است.

بایدن و ترامپ در روزهای پایانی کمپین انتخاباتی، بارها در پنسیلوانیا توقف کرده و امید داشته‌اند که شاید حتی یک رای بیشتر در آنجا به دست آورند. ترامپ جمعیت بزرگی را در این ایالت به کمپین‌های خودش می‌کشاند و همین دموکرات‌ها را درباره تغییر الگوی انتخاباتی نگران می‌کرد.

مقام‌های انتخابات می‌گویند، بعید است نتایج در سریعترین زمان تا روز جمعه مشخص شود و این آخرین روزی است که آرای پستی ممکن است برسند.

صدها هزار رای غیابی تاکنون پست شده‌اند اما قانون انتخابات در پنسیلوانیا اجازه نمی‌دهد که بعد از هفت صبح روز انتخابات، رای پستی برسد. بنابراین مقام‌ها از صبح سه‌شنبه بررسی آراء را شروع می‌کنند.

 شعب اخذ رای ساعت هشت شب به وقت شرق آمریکا بسته می‌شوند و برخی بخش‌ها در ابتدا آرای حضوری را شمارش و گزارش می‌کنند. بخش‌های بسیاری ممکن است تا روز چهارشنبه آرای پستی را اصلا شمارش نکنند.

این احتمال وجود دارد که ترامپ در پنسیلوانیا پیشتازی اولیه داشته باشد و علت آن این است که آرای حضوری اول شمارش می‌شوند. آن مخاطبانی که تحولات این ایالت را دنبال می‌کنند، نباید فرض را بر پیروزی ترامپ بگذارند و باید منتظر شمارش آرای پستی شوند که قبلا رسیده است.

فلوریدا

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که فلوریدا بازی شیر یا خط است اما برخی تحلیلگران انتخاباتی باور دارند که این ایالت بار دیگر با اختلاف اندک به ترامپ می‌رسد، خصوصا اینکه اگر بایدن به سطح حمایت هیلاری کلینتون در میان رای‌دهندگان لاتین‌تبار نرسد.

فلوریدا ایالتی است که ترامپ قطعا باید در آن برنده شود تا امیدی به پیروزی در انتخابات داشته باشد.

این ایالت «کمربند آفتاب» در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته با یک درصد یا کمتر تعیین‌کننده شده بود. بایدن در میانگین‌های نظرسنجی، یک یا دو درصد جلو است اما اگر ترامپ در روز انتخابات با اختلاف اندکی در آنجا پیروز شود، جای تعجب ندارد.

برخلاف دیگر ایالت‌ها، فلوریدا در شمارش آرای غیابی پستی مهارت دارد. مسوولان انتخاباتی چند هفته است که فرایند شمارش آرای پستی را شروع کرده‌اند و نتایج کامل در شب انتخابات مشخص می‌شود. این ایالت، آن دسته از آرایی که بعد از سوم نوامبر برسند، شمارش نمی‌کند.

در ابتدا، آرای پستی و رای پیش از موعد گزارش می‌شوند و احتمالا از پیشتازی اولیه بایدن حکایت داشته باشند. این نتایج ساعاتی پس از بسته شدن شعبه‌های اخذ رای در ساعت هشت شب به وقت شرق آمریکا تکمیل می‌شوند. با این حال چالش‌های حقوقی و شمارش کُند در برخی بخش‌ها ممکن است روی سرعت اعلام نتایج تاثیر بگذارد.

جورجیا

در تحولی جالب‌ توجه، برخی تحلیلگران انتخاباتی باور دارند که احتمال پیروزی بایدن در جورجیا بیش از احتمال پیروزی او در فلوریداست.

پیروزی بایدن در این ایالت قطعا راهیابی دوباره ترامپ به کاخ سفید را ناممکن می‌کند. ترامپ و بایدن عملا در میانگین‌های نظرسنجی برابر هستند، بنابراین این ایالت همچنان شیر یا خط باقی می‌ماند.

مسوولان انتخاباتی از طریق راستی‌آزمایی امضاها، چندین هفته است که فرایند بررسی آرای پستی را آغاز کرده‌اند اما شمارش اصلی تا روز انتخابات شروع نخواهد شد.

با توجه به حجم بالای آرای پستی، این ممکن است زمان‌بر باشد اما یکی از مسوولان جورجیا گفته است انتظار دارد این رقابت‌ها تا شامگاه سه‌شنبه یا اوایل روز چهارشنبه تعیین تکلیف شوند. شعب اخذ رای ساعت هفت شب به وقت شرق آمریکا بسته می‌شوند.

آریزونا

این رقابت در آریزونا بسیار تنگاتنگ است؛ ایالتی که همیشه در تمامی انتخابات ریاست جمهوری به جزء انتخابات سال ۱۹۷۲ میلادی به نامزد جمهوری‌خواهان رای داده است.

در این لحظه، به نظر می‌رسد بایدن با توجه به قدرتی که در میان رای‌دهندگان در حومه‌های فینیکس، مرکز ایالت آریزونا دارد، عقب کشیده است اما ترامپ در آریزونا بسیار فعال و سرزنده است و در میانگین سایت خبری سیاسی “ریل کلیر پولیتیکس” (RealClearPolitics) تنها با یک درصد از بایدن عقب است. این اختلاف نسبت به پیشتازی ۵.۷ درصدی بایدن از ترامپ در اوایل سپتامبر به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

میانگین سایت تحلیل نظرسنجی “۵۳۸” (FiveThirtyEight) به بایدن تنها اندکی شانس بهتر می‌دهد، به طوری که پیشتازی وی از ۴.۴ درصد در اوایل اکتبر به ۲.۹ درصد کاهش یافته است.

بایدن اساسا در تمامی نظرسنجی‌های اخیر ایالت آریزونا بجز سه مورد یعنی نظرسنجی‌هایی که توسط “گروه ترافلگار”، “ساسکوئه‌هانا” و “راسموسن ریپورتز” انجام شده بودند،  پیشتاز بوده است. این سه پایگاه نظرسنجی در مقایسه با دیگر پایگاه‌ها به طور معمول نتایج بهتری را برای ترامپ اعلام کرده‌اند.

آریزونا تاکنون دو هفته‌ای هست که مشغول ارزیابی و شمارش آرای پیش از موعد و آرای غیابی بوده است.

پایگاه‌های رای‌گیری این ایالت امشب ساعت ۲۱ به وقت شرق آمریکا بسته می‌شوند و ما باید یک ساعت پس از آن نتایج آرای پیش از موعد و غیابی را به دست آوریم که احتمالا به بایدن یک پیشتازی اولیه خواهد داد. انتظار می‌رود نتایج آرای افرادی که امروز به صورت حضوری رای خود را به صندوق‌ها انداخته‌اند که باید کفه ترازو را به نفع جمهوری‌خواهان سنگین کند، اواخر امروز منتشر شود.

آرای پستی باید تا روز انتخابات برای شمارش دریافت می‌شدند اگرچه احتمالا ایالت آریزونا به یک یا دو روز بیشتر برای شمارش کل آرای غیابی که دقیقه ۹۰ آنها را دریافت می‌کند، نیاز خواهد داشت. در هر صورت، باید ایده خوبی در مورد شمارش آرا در آریزونا تا پایان شب داشته باشیم. شکست ترامپ در ایالت آریزونا به طور خودکار به معنای پایان کار برای او نخواهد بود اما چنین چیزی کار را برای او شدیدا دشوار می‌سازد.

کارولینای شمالی

دیدن راه بازگشت به کاخ سفید برای ترامپ بدون به دست آوردن رای ایالت کارولینای شمالی بسیار دشوار است؛ ایالتی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی با کمتر از چهار درصد در آن پیروز شد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ایالت کارولینای شمالی کاملا شبیه یک بازی شیر یا خط است، به طوری که بایدن در میانگین سایت خبری سیاسی “ریل کلیر پولیتیکس” با کمتر از دو درصد پیشتاز است و ترامپ در میانگین همین سایت با نیم درصد پیشتاز است.

مسوولان انتخاباتی می‌گویند، انتظار دارند ۸۰ درصد از کل آرا در رای‌گیری پیش از موعد خواه به صورت پستی و خواه به صورت حضوری، اخذ شده باشند و تاکنون چند هفته‌ای هست که مشغول شمارش این آرا هستند. نخستین نتایج گزارش شده باید کمی پس از بسته شدن پایگاه‌های رای‌گیری در ساعت ۱۹:۳۰ امروز به وقت شرق آمریکا منتشر شوند.

پیش از انتشار نتایج آرای حضوری، بایدن از یک پیشتازی اولیه برخوردار می‌شود. با این حال، آرای پستی که تا روز انتخابات اخذ شده‌اند، باید تا ۱۲ نوامبر برسند. اگر این رقابت به اندازه‌ای که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند تنگاتنگ باشد، یک هفته یا بیشتر تا مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات طول خواهد کشید.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.