پنج درصد معاملات خرده فروشی دنیا در سال ۲۰۱۰ اینترنتی انجام شد

‘جواد کیوانی’ مدیر کل پست مستقیم و سرویس های نوین پستی شرکت پست ایران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام این مطلب، افزود: به این ترتیب حجم تجارت الکترونیکی در بازار خرده فروشی در سال ۲۰۱۰ به ۵۷۳ میلیارد دلار رسید.

وی تاکید کرد: تجارت الکترونیک پدیده ای رو به رشد در جهان است و از الزامات حال و آینده به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود، این رقم در سال ۲۰۱۱ میلادی به ۶۸۱ میلیارد دلار رسیده باشد، گفت: همچنین پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۸۲۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۴ به ۹۶۳ میلیادر دلار برسد.

کیوانی افزود: از مزایای تجارت الکترونیک و خرید و فروش اینترنتی اشتغال و رونق اقتصادی است و در حوزه زیست محیطی نیز چون تردد را کم می کند، سلامت مردم و کاهش آلودگی محیط زیست را در پی دارد.

وی گفت: تجارت الکترونیک کاهش هزینه های خانوار را بدنبال دارد و قدرت انتخاب مشتری را افزایش می دهد و خریدار در یک زمان کوتاه می تواند بعد از مقایسه محصولات، انتخاب خود را انجام دهد.

وی افزود: خرید الکترونیکی، محدودیت زمانی و مکانی ندارد، چرا که فروشگاه های الکترونیکی هیچوقت بسته نمی شوند و امکان خرید بهتر و رضایت بیشتر را برای مشتریان فراهم می کنند.

کیوانی با اشاره به روند رو به رشد این تجارت در آسیا گفت: بازار آسیا مستعد تجارت الکترونیک است، به گونه ای که در سال ۲۰۱۱ میلادی، کشورهای اروپایی ۱۲ تا ۲۷ درصد از آسیا خرید اینترنتی داشته اند.

وی با اشاره به این که، رشد تجارت الکترونیک در کشورهای مختلف فرق می کند، افزود: آمار خرده فروشی در این زمینه در کشورهای صنعتی و مطرح به هشت درصد رسیده است.

مدیر کل خدمات نوین پستی با اشاره به رشد سریع تجارت الکترونیک در آسیا گفت: ژاپن، کره جنوبی، چین، استرالیا و تایلند در این زمینه حرف اول را در آسیا و اقیانوسیه می زنند و سهم آسیا و اقیانوسیه را در تجارت الکترونیک در جهان به ۱۸ درصد رسانده اند.

وی با اشاره به این که در کشورهای آسیا و اقیانوسیه بعد از چین، هند، ژاپن، اندونزی و کره جنوبی، ایران رتبه ششم را از نظر تعداد کاربران اینترنت دارد، افزود: اگر بسترهای تجارت الکترونیک در کشور شکل بگیرد، شاهد توسعه تجارت الکترونیک در کشور خواهیم بود.

کیوانی گفت: خرید اینترنتی یک فرایند قابل یادگیری است و توسعه آن در شرایط کنونی جهان یک الزام و ضرورت محسوب می شود.

وی در مورد آمار خرید و فروش اینترنتی در ایران گفت: آمار دقیقی در این مورد وجود ندارد، اما حجم تجارت الکترونیکی(خرید و فروش اینترنتی) که از طریق شرکت پست و تقریبا از سال ۱۳۸۶ شروع شده است، به ۶۷ میلیارد تومان می رسد.

اقتصام**۱۵۷۹/۱۵۹۴**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۰۹۸۴۵۳


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.