پهپاد ایرانی پارس و دیگر پهپادهایی که در فجایع به کمک انسان می‌شتابند

۳۱فروردین۱۳،

شاید تصور شما از پهپادها وسیله پرنده بی‌سرنشینی باشد که صرفا برای مقاصد نظامی طراحی شده است؛ اما واقعیت این است که این پرنده‌های هدایت از راه دور شاید روزی به عامل اصلی نجات انسان‌ها در فجایع مختلف بدل شوند.

به گزارش گروه وبگردیممتازنیوز، به دنبال اتفاق بمب‌گذاری که در مسابقه ماراتن بوستون رخ داد، مایکل توسکانو، رئیس شرکت Unmanned Vehicle Systems International اعلام کرد: «چه در واکنش به حوادث طبیعی و چه فجایع تراژیکی مانند اتفاق بوستون، که دسترسی به آنها برای وسایل هوایی سرنشین‌دار بسیار خطرناک یا دشوار است؛ می‌توان به سرعت از سیستم‌های هوایی بی‌سرنشین استفاده کرد تا واکنش سریع لازم را نسبت به وضعیت بحرانی رخ داده اعمال نمود.» اما تا چه حق با وی است؟
واقعیت این است که توسکانو چندان هم بی‌راه نمی‌گوید. همانند بالگردهایی که پلیس و نیروهای اورژانس استفاده می‌کنند، پهپادها می‌توانند در نقطه‌ای از هوا شناور بمانند و تصویری جامع و عالی از عملیات روی زمین فراهم آورند، و همچنین کمک‌های اولیه را به نقاطی که مورد نیاز است برسانند. تنها مشکل اینجاست که پهپادها به صورت منحصر به فرد طراحی نمی‌شوند، و هیچ پهپادی تا کنون ویژه عملیات امدادرسانی فاجعه ساخته نشده است.
اما هم‌زمان که فناوری پهپادها پیشرفت می‌کند، به زودی شاهد پرنده‌های بدون خلبانی خواهیم بود که به طیف وسیعی از ادارات پلیس و سازمان‌های امدادرسانی ملحق خواهند شد. در حال حاضر ۵ پهپادها می باشند که ممکن است بتوانند در فجایع آینده جان انسان‌ها را نجات دهند.
 

MQ-8C Fire Scout

این بالگرد بی‌سرنشین با ابعاد واقعی می‌تواند در نهایت جایگزین بالگردهای تخلیه‌سازی پزشکی یا پلیس شود. کابین خدمه بالگرد را می‌توان به محل گروه اورژانس برای ترابری پزشکی هوایی تبدیل کرد، و یا به حمل سوخت اضافی برای بیشتر ماندن در هوا اختصاص داد.
 

 

چهارپره‌ها (Quadrotors)

پهپادهایی مانند Aeryon Scout پوشش ویدئویی کاملی را تامین می‌کنند، که می‌تواند به زیر نظر گرفتن سقف ساختمان‌ها و پرواز بی‌باکانه برای ثبت حوادث منطقه انفجار بپردازد. وظیفه‌ای که البته تلفن‌های هوشمند مردم عادی نیز بخشی از آن را طی انفجار بوستون انجام داد.
 

گله Swiss Robots

با استفاده از الگوی مورچه‌ها برای جستجوی غذا، این پهپادهای گله‌ای می‌توانند به طرز کارآمدی ناحیه بزرگی را اسکن کرده و سپس همگی به سوی نقطه‌ای که لازم است حرکت کنند. این استراتژی در صورت به کارگیری گروه‌های جستجو و نجات انسانی، نیازمند استفاده از حجم وسیعی نیروی انسانی است.
 

HLQ

این پهپاد چهارپره به این منظور طراحی شده است تا تدارکات امدادی را به مناطقی که اشخاص گروه امداد دسترسی ندارند، و یا نمی‌توانند سریع به آنجا برسند منتقل کند. در حال حاضر این پهپاد پس از موفقیت در مانور Kickstarter، در مرحله توسعه و ساخت قرار دارد.
 

Pars Aerial Rescue Bot

شاید نتوان از آن برای اتفاق بوستون استفاده کرد، اما این پهپاد نجات غریق ایرانی می‌تواند در فجایع مناطق ساحلی، با پرواز در شرایط بد آب و هوایی اشخاص را از خطر غرق شدن نجات دهد.
 


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.