پوتین در آلمان به ادعای آمریکایی ها پاسخ داد

برلین- ‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه که به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات آلمانی به برلین سفر کرده است، در نشست خبری مشترک با ‘آنگلا مرکل’ صدر اعظم آلمان به ادعای آمریکایی ها درمورد مواضع این کشور در رابطه با سوریه پاسخ داد.

به گزارش ایرنا، پوتین، بعد از ظهر جمعه بعد از دیدار و گفت و گو با صدر اعظم آلمان، در نشست خبری مشترک، موضوع روسیه را یکی از محورهای اصلی این دیدار عنوان کرد و در پاسخ به اظهارات ‘هیلاری کلینتون’ وزیر امور خارجه آمریکا که روسیه را به مخالفت با هر ابتکار عملی درمورد سوریه متهم کرده بود، گفت:’کسانی که چنین ادعاهایی دارند، اشتباه می کنند’.

وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا در سخنانی رفتار روسیه در قبال اقدامات دمشق را مورد انتقاد قرار داد و گفت: مسکو با هرگونه ابتکار عمل سازمان ملل در سوریه مخالفت می کند.

کلینتون افزود: اینگونه اقدامات ممکن است سوریه را به سوی یک جنگ داخلی سوق دهد.

پوتین روز جمعه با رد ادعاهای وزیر امور خارجه آمریکا، تاکید کرد: ما رابطه طولانی و بسیار خوبی با دولت سوریه داریم، ولی هیچ کدام از طرفین مناقشه در این کشور را حمایت نمی کنیم و تنها بدنبال برقراری آرامش در این کشور هستیم .

رییس جمهوری روسیه با هشدار نسبت به خطر وقوع یک جنگ داخلی در سوریه، افزود: وظیفه مشترک همه ما این است که از تشدید اوضاع جلوگیری کنیم.

پوتین تاکید کرد:ما نباید درمورد طرح صلح ارائه شده از سوی ‘کوفی عنان’ به عنوان نماینده سازمان ملل متحد در این کشور، با ناامیدی سخن گفته و آن را از قبل شکست خورده بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: همه ما باید با حمایت از طرح صلح برای موفقیت آن تلاش کرده و زمینه را برای برقراری آتش بس فراهم کنیم تا به هر طریق ممکن از ادامه خشونت ها جلوگیری شود.

پوتین در ادامه با تاکید بر اینکه ما برای حل بحران سوریه، تک روی نمی کنیم، گفت: در گفت و گو با شرکای خودمان در شورای امنیت سازمان ملل و دیگر دولت ها، علاقمند به حل این مناقشه هستیم.

وی افزود: در این زمینه با دولت اسد و دیگر دولت های منطقه در تماس هستیم و محور تماس ها هم این است که از چه ابزارهای سیاسی باید برای حل مسالمت آمیز این مشکل استفاده کنیم .

رییس جمهوری روسیه تاکید کرد: باید با این قضیه مهم با صبر و حوصله و بصورت حرفه ای برخورد کرد، این مناقشه با خشونت حل نمی شود و چیزی که لازم است اینکه به یک تفاهم کامل برسیم و طرفین درگیری را به میز مذاکره بازگردانیم.

پوتین در ادامه در پاسخ به ادعایی که روسیه را به ارسال سلاح به دولت سوریه متهم می کرد،گفت: روسیه هیچ نوع سلاحی به طرفین این مناقشه نداده است.

رییس جمهوری روسیه بار دیگر تاکید کرد که طرح عنان در مورد سوریه نباید در هرج و مرج سیاسی غرق شود و همه باید بدنبال این باشیم که وضعیت سیاسی در این کشور را بهبود بخشیم .

صدر اعظم آلمان نیز در این نشست خبری مشترک بر حل بحران سوریه از راه دیپلماتیک و مسالمت آمیز تاکید کرد و گفت: وضعیت سوریه این روزها بسیار سخت و پیچیده شده و همه باید برای پایان دادن به خشونت ها در این کشور تلاش کنیم.

مرکل با ابراز تاسف از کشتار مردم در این کشور،بر اجرای کامل طرح صلح کوفی عنان در سوریه تاکید کرد و افزود: همه باید بدنبال این باشیم که از طریق سازمان ملل چه کمکی می توان به اجرای بهتر این طرح داشت.

وی بار دیگر تاکید کرد که باید همه کوشش ها برای جلوگیری از بروز یک جنگ داخلی در سوریه به کار گرفته شود و اینکه چگونه از راه های سیاسی می توان مانع از وقوع خشونت در این کشور شد.

برنامه هسته ای ایران و مذاکرات غرب با تهران در این زمینه دیگر موضوع مطرح شده در نشست خبری مرکل و پوتین بود که هر دو مقام نسبت به از سرگیری دوباره مذاکرات هسته ای استقبال کردند.

پوتین همچنین از اینکه دور بعدی مذاکرات هسته ای غرب با ایران قرار است در مسکو برگزار شود، ابراز خوشحالی کرد.

رییس جمهوری روسیه در بخش دیگری از این نشست خبری مشترک،مذاکرات خود با صدر اعظم آلمان را سازنده و مفید خواند و افزود: گفت وگوهای فشرده صریح و در عین حال دوستانه ای در همه زمینه ها اعم از سیاسی و اقتصادی داشتیم.

پوتین افزود: رابطه تجاری و تبادل کالا بین دو کشور در سال گذشته رکورد شکست و به مجموع ۷۲ میلیارد دلار رسید که این نسبت به سال ۲۰۱۰، بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین به نشست آتی سران اتحادیه اروپا و روسیه در شهر سنت پترزبورگ اشاره و ابراز امیدواری کرد که آلمان بتواند نقش سازنده ای در تقویت رابطه اتحادیه اروپا و روسیه ایفا کند.

مرکل نیز،رابطه برلین – مسکو را خوب و دوستانه خواند و گفت: نشست دولت های دو کشور در ماه اکتبر در شهر ‘کازان’ روسیه برگزار خواهد شد.

صدر اعظم آلمان به نقش کشورش در مدرنیزه کردن صنایع روسیه اشاره کرد و همکاری تنگاتنگ دو کشور در حیطه انرژی را مورد تاکید قرار داد.

مرکل همچنین خاطرنشان کرد که آلمان خواستار تقویت روابط و همکاری ها با روسیه است و در حیطه فرهنگی نیز دو کشور برنامه های زیادی برای امسال و سال آینده در دستور کار خواهند داشت.

مرکل حمایت از حوزه پولی یورو و تلاش برای تثبیت این واحد پولی را از دیگر موضوعات مورد بحث در دیدار با پوتین اعلام کرد و گفت: در این ملاقات در مورد اینکه هرچه سریعتر بتوان بر بحران بدهی ها غلبه کرد، صحبت شد.

پوتین که بعد از دیدار با مرکل عازم فرانسه خواهد شد، در زمینه بحران اقتصادی اروپا و طرح ‘فرانسوا اولاند’ رییس جمهوری جدید فرانسه درمورد انتشار اوراق قرضه اروپایی برای مقابله با این بحران، گفت: باید ببینیم که آیا این اوراق بعد از تثبیت اوضاع نیز قابل استفاده خواهد بود یا نه .

رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد تبادل کالایی مسکو با کشورهای اروپایی است، گفت: مسکو بدنبال این است که منطقه پولی یورو هرچه زودتر تثبیت شود.

پوتین در عین حال گفت: اینکه از چه ابزاری برای غلبه بر بحران اقتصادی اروپا و تثبیت یورو استفاده شود را باید به عهده خود دولت های اروپایی بگذاریم .

در ادامه این نشست خبری، مرکل در پاسخ به اینکه برخی کشورهای اروپایی از وابستگی آلمان به گاز روسیه انتقاد می کنند، گفت:روسیه یک عرضه کننده مطمئن گاز است و خیلی از شرکت های آلمانی در حیطه طرح های گازی قراردادهای دراز مدت با این کشور دارند.

مرکل افزود: البته این فقط به آلمان خلاصه نمی شود و بسیاری از این طرح ها که در ابتدا دو جانبه بوده امروز به طرح های اروپایی – روسی تبدیل شده و در واقع گسترش یافته که دیگر جای انتقادی به آن نیست.

پوتین نیز در این زمینه گفت: حجم صادرات گاز روسیه به آلمان افزایش نیافته است و امروزه خیلی از دولت های اروپایی دیگر هم، به طرح گاز روسیه ملحق شده اند و این وابستگی نه یک طرفه، بلکه دوجانبه است.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.