پورسانت تنظیم اجاره‌نامه در بنگاه مسکن چقدر است؟

این روزها که اغلب مستاجران و موجران قراردادهای اجاره خود را به صورت توافقی تمدید می‌کنند و فقط به دلیل دریافت کد رهگیری به بنگاه املاک مراجعه می‌کنند بر اساس فرمول معین، حق الزحمه را پرداخت نمی‌کنند، زیرا برخی از بنگاه‌های مسکن روش‌های مختلفی را برای محاسبه حق‌الزحمه خود در نظر می‌گیرند.
اکثر مشاوران مسکن در پاسخ در رابطه با میزان دریافت حق‌الزحمه برای ثبت قرارداد اجاره و اعلام کد رهگیری، اظهارات متفاوتی ارائه کردند که به این شرح است:
حق‌الزحمه کمتر از یک چهارم حق کمیسیون
عده‌ای از بنگاهداران فعال تاکید کردند: اگر مشاوران املاک برای فایلی مشتریابی کرده باشند بطور قانونی یک چهارم مبلغ اجاره واحد مورد نظر را از طرفین قرارداد به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کنند.
برای مثال اگر اجاره بهای واحدی ۱۰ میلیون تومان ودیعه به همراه ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه باشد، مستاجر و مالک هر کدام ۱۵۰ هزار تومان باید برای حق کمیسیون بنگاه پرداخت کنند، اما مشاوران املاک برای قرارداد‌های تمدیدی، طبق نرخ اجاره تعیین شده کمتر از یک چهارم را از طرفین قرارداد برای حق‌الزحمه دریافت خواهند کرد.
فاصله اندک حق‌الزحمه با حق کمیسیون
از طرف دیگر برخی از دلالان در بازار مسکن تصریح کردند: اگر آنها فایل اجاره را به مستاجر معرفی کرده باشند، یک چهارم نرخ اجاره اعلام شده را از دو طرف قرارداد دریافت می‌کنند اما برای قراردادهای تمدیدی حدود ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان کمتر از حق کمیسیون‌، حق الزحمه می‌گیرند‌!
حق الزحمه نصف حق کمیسیون
تعدادی از بنگاهداران نیز  اظهار کردند: حق کمیسیون واحدی با ۲۰ میلیون تومان رهن کامل، ۱۵۸ هزار تومان برآورد می‌شود اما حق‌الزحمه تمدید چنین قراردادی حدود ۸۰ هزار تومان برای طرفین محاسبه می‌شود.
یکی از فعالان بازار مسکن گفت: برای تمدید قرارداد اجاره از مستاجر و موجر نصف حق کمیسیون دریافت می‌شود که مبلغ آن به ارزش قرارداد بستگی دارد.
تعیین حداقل و حداکثر حق‌الزحمه
عده‌ای از فعالان بازار مسکن هم برای دریافت حق‌الزحمه، حداقل و حداکثر تعیین کرده‌اند. برای مثال مشاور املاک خیابان ستارخان اظهار کرد: کمترین حق‌الزحمه را بین ۷۵ تا ۱۰۰ هزار تومان تعیین کرده‌اند و بیشترین حق‌الزحمه نامشخص است؛ چرا که وابسته به اجاره بهای پیشنهادی است. واحدهای بزرگ‌تر با امکانات متفاوت از نرخ‌های مختلفی در بازار برخوردار هستند به همین دلیل نمی‌توان قیمت مشخصی را برای حق‌الزحمه تمدید قرارداد اجاره اعلام کرد.

۳۹۳۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.