پورشه‌هایی که از ابوموسی به ایران می‌آیند

۱۲ تیرماه ۱۳،

پورشه‌هایی که از ابوموسی به ایران می‌آیند

Bookmark and Share

شفاف‌نیوز: اجازه واردات بدون محدودیت  هر نوع خودرو توسط اهالی جزیره ابوموسی یکی از مصوبات دولت و رئیس جمهور است که این روزها این جزیره را به اصلی ترین راه ورود خودروهای لوکس به کشور تبدیل کرده است.

تنها در چند ماه قبل ۱۴۴ دستگاه پورشه از این طریق وارد کشور شده است. این در حالی است که بر اساس مصوبه دولت و بخشنامه گمرگ از اواخر سال قبل واردات خودروهای لوکسی مانند پورشه،  بنز و بی ام و ممنوع است و از سوی دیگر پورشه هم اعلام کرده است به سبب تحریم ها با ایران همکاری نمی کند.

با این حال جولان صدها خودروی تازه پورشه در نمایشگاه های اتومبیل و خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرها حکایت از آن دارد که تبصره‌های متعدد در بخشنامه‌ها و دستورهای رئیس جمهوری راه را برای دور زدن قانون و واردات انواع خودروهای لوکس بازکرده است.

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شواری اسلامی دربارهٔ نحوه ورود خودروهای لوکس می‌گوید «یک مافیا برای واردات خودرو تشکیل شده است که بعضی از آنها مرتبط با بدنه دولت می باشند و با استفاده از نفوذی که دارند، مجوزهای بسیاری را برای واردات خودرو با استفاده از ارز مرجع اخذ کرده‌اند. با اینکه این خودروها با ارز مرجع وارد شده اند اما قیمت آنها در بازار بسیار بالا است و مافیای خودرو از این طریق سود هنگفتی به جیب می زند.»

رئیس کل گمرک ایران می گوید «کل خودروهای پورشه‌ای که از جزیره ابوموسی وارد شده بیش از ۳۸ خودرو نیست و با توجه به این که واردات این نوع خودرو طبق مصوبه دولت است، غیرقانونی نیست.»

براساس مجوز دولت ساکنین جزیره ابوموسی می‌توانند بدون پرداخت هیچگونه حقوق ورودی و عوارض، یک خودرو به ایران وارد کنند. رئیس کل گمرک ایران می گوید در مصوبات دولت هیچ اشاره‌ای به نوع خودرو نشده است.

با این حال به نقل از رییس گمرک در واردات خودرو از ابوموسی تقلب شده است. فداحسین مالکی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم گفته است  «فردی در جزیره ابوموسی با کارت بازرگانی چند نفر اقدام به وارد کردن ۱۴۴ دستگاه پورشه و پیش فروش آن به مردم کرده است که ما به دنبال آن هستیم تا جلوی ضرر و زیان مردم گرفته شود.»

اواخر سال قبل نیز خبر‌هایی حاکی از ورود ۵۰۰ دستگاه پورشه توسط ساکنین جزیره ابو موسی انتشار یافت و واردات این خودروهای لوکس از سوی بسیاری از فعالان دولتی و اقتصادی مورد اعتراض قرار گرفت اما فرمانداری ابوموسی در این رابطه گفت «در اجرای مصوبات سفر استانی دولت از سال ۱۳۸۷ دربارهٔ واردات خودرو خارجی با ارائه تسهیلاتی توسط ساکنین جزایر جنوبی، در سال ۱۳۸۹ تعداد ۱۷۸ دستگاه خودرو هیوندای و پورشه وارد کشور گردید.»

«در ادامه این روند البته پس از وقفه‌ای در سال ۱۳۹۰ و اوایل ۹۱ تعدادی دیگر از شهروندان ابوموسی ۲۱۷ خودرو از انواع مختلف با ارز آزاد وارد کردند که پس از تغییرات نرخ ارز این روند چندین ماه کاملاً متوقف شد. از این رو در حال حاضر یکی از مطالبات جدی شهروندان عزیزی که ازاین امتیاز بهره مند نشدند احقاق حق دراین زمینه است. بر اساس تصریح مفاد تسهیلات ارائه شده شهروندان محترم به عنوان مالک آن اجازه داشتند به صلاحدید خود به دیگری به فروش برسانند.»

علاوه بر ماجرای واردات پورشه و دیگر خودروهای لوکس از طریق مردم در ابوموسی واردات خودرو‌های لوکس با حواله‌های که دولت در اختیار اشخاص می‌گذارد یکبار دیگر با جایزه رئیس جمهور به تیم ملی فوتبال ایران خبرساز شد. براساس مجوز دولت فوتبالیست‌ها می‌توانند خارج از شمول مقررات واردات هر خودروی دلخواه مانند فراری، لامبورگینی و رولزرویس به ایران وارد کنند.

در این شرایط فوتبالیست‌ها برای کسب حداکثر سود از واردات خودرو باید گرانترین خودروها را وارد کنند. هم‌اکنون قیمت روز خودروهایی چون فراری و لامبورگینی بین ۱۶۰ تا ۲۵۰ هزار یورو است بنابراین با توجه به تعرفه و همچنین با احتساب نرخ ارز، هزینه واردات این خودروها حدودا بین یک تا یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

به گفته فعالان بازار خودرو چنین خودروهایی در صورت واردات با توجه به تک بودن آن‌ها در کشور ارزشی بین سه تا پنج میلیارد تومان خواهند داشت.

برچسب ها : پورشه | واردات خودرو | ابوموسی | تاریخ : ۲۰۲۲/۰۷/۱۰
  • استفاده از مطالب و تصاویر این پایگاه اینترنتی تنها با ذکر منبع و لینک به “سایت خودرو” مجاز است


www.khodroreview.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.