پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون تب مالت در ریگان

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: دام‌های سبک در بیش از ۲۰۰ روستای شهرستان ریگان زیر پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون تب مالت قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فارس از ریگان، حجت‌الله جعفری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بیماری برسلوز یا تب مالت یکی از شایع‌ترین و مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که به عنوان یک بیماری باکتریایی دام بوده و توسط باکتری‌های خانواده بروسلا رخ می‌دهد.

وی گفت: این بیماری علاوه بر قابل انتقال بودن از جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی اهمیت دارد، این بیماری از طریق تماس مستقیم با خون، ترشحات رحمی حیوان آلوده و مصرف فرآورده خامی آلوده به انسان منتقل می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان خاطر‌نشان کرد: این بیماری در دام علامت چندانی نداشته و علائمی از جمله سقط جنین‌، تورم بیضه و مفاصل می‌توان از جمله یافته‌های بالینی در دام اشاره کرد.

این مسئول گفت: این بیماری در انسان سبب ایجاد علائمی از جمله تب مواج، لرز شدید، درد در ناحیه عضلات و سیستم اسکلتی بدن، تورم بیضه‌ها و مشکلات گوارشی در انسان می‌شود.

جعفری ابراز داشت: غالب مردم شهرستان ریگان به حرفه دامداری به عنوان‌ شغل اول یا دوم اشتغال دارند و تأمین نیازهای معیشتی مردم این شهرستان از طریق دامپروری انجام می‌پذیرد، ‌لذا توجه به اصول و پروتکل پیشگیری و کنترل بیماری‌های دام از جمله بیماری بروسلوز‌ یکی از رویکردهای با اولویت شبکه دامپزشکی این شهرستان است.

وی افزود: به همین منظور از ابتدای سال جاری در قالب عملیات‌های بخش دولتی و خصوصی شهرستان ۱۵۵ هزار و ۸۳۹ رأس دام سبک شهرستان و‌ ۵ هزار و ۱۶۹ رأس دام سنگین واکسینه شدند.

این مسئول تصریح کرد: قابل ذکر است ‌طی عملیات‌های مذکور پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون دام سبک در بیش از ۲۰۰ روستای شهرستان ریگان انجام پذیرفت و این درصد پیشرفت عملیاتی یکی از مهم‌ترین راهکارهای کنترلی این بیماری در شهرستان تلقی می‌شود.

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان عنوان کرد: از شهروندان درخواست داریم برای پیشگیری از این بیماری از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه و غیر بهداشتی از جمله شیر خام، پنیرهای سنتی، بستنی، خامه، شیرینی های خامه ای و… پرهیز کنند.

جعفری گفت: همچنین از دامداران‌ درخواست داریم در صورت برخورد با مواردی از جمله سقط جنین و یافته‌های بالینی با شبکه دامپزشکی این شهرستان هماهنگی لازم را به عمل آورند.

وی بیان داشت: همچنین رعایت اصول مدیریت بهداشتی دامداری‌ها، ضدعفونی به موقع جایگاه نگهداری دام و توجه به اصول قرنطینه و کنترل ورود و خروج دام به دامداری‌ها و انجام هماهنگی و دریافت گواهی بهداشتی حمل دام از دامپزشکی از جمله موارد کنترلی این بیماری است.

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان با اشاره به راه‌اندازی سیستم اتوماسیون اداری شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان افزود: با توجه به رویکردهای نوین در سیستم اداری برای تسریع و بهبود ارسال و دریافت آمار و اطلاعات مربوط به وظایف محوله و ارسال سریع مکاتبات اداری این سیستم برای اتصال شبکه دامپزشکی این شهرستان با اداره کل دامپزشکی استان کرمان طراحی و راه‌اندازی شده است.

جعفری افزود: بدیهی است با راه‌اندازی این سیستم و جایگزین شدن آن به جای روش‌های سنتی نامه‌نگاری مراحل مختلف سیکل مکاتبات از جمله نامه‌های دریافتی و ارسالی و در دست اقدام از طریق این سیستم انجام می‌پذیرد.

این مسئول عنوان کرد: همچنین از دیگر مزایایی این سیستم می‌توان به صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، افزایش ضریب حصول اطمینان در ارسال و دریافت نامه‌ها و تسهیل در انجام هر چه بهتر و سریعتر وظایف تعریف شده اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اتخاذ تمهیدات لازم به منظور تسریع در پاسخگویی درخواست‌های همشهریان از مهم‌ترین تدابیر این شبکه است، لذا با راه‌اندازی این سیستم امکان کاهش زمان در نامه‌نگاری و رعایت اصل تکریم ارباب رجوع فراهم می‌شود.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.