پول یارانه ها در جیب خودروسازان

با تولید حدود ۲ میلیون خودرو در شرکت های خودروسازی ایرانی ، و دریافت حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یارانه نقدی توسط یک خانواده ۴ نفری در ۱۸ ماه گذشته،تمام یارانه دریافتی این تعداد از خانوار به جیب خودروسازان رفته است .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، یارانه نقدی که دولت در ازای تغییرات قیمت حامل های انرژی به حساب مردم واریز کرد، گرچه در این بخش هزینه شده، اما هزینه های دیگری را هم به مردم تحمیل کرده است و این افزایش قیمت ها در بخش هایی بسیار محسوس بود و در طول یک سال به خوبی بروز کرد.

نمونه بارز این افزایش قیمت در خودروهای تولید داخل بود. در حالی که در جلسه ستاد تنظیم بازار، معاون اول رییس جمهور از این افزایش قیمت در بخش خودرو به شدت انتقاد کرد و گفت ” به چه مناسبت پژو ۲۰۶ باید ۱۶ میلیون تومان به فروش برسد”، اما خودروسازان کار خود را کردند و این افزایش قیمت امروز به صورت روزانه ثبت می شود.

با یک نگاه اجمالی به افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار در یک سال و نیم گذشته می توان دریافت که با تولید بیش از دو میلیون خودرو سواری در این مدت توسط خودروسازان داخلی، یارانه دریافتی توسط خانوارها چگونه به جیب خودروسازان رفته است.

قیمت پراید از ۸ میلیون تومان در آغاز هدفمندی یارانه ها امروز به بیش از ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. پژو ۲۰۶ هم از ۱۴ میلیون تومان به بیش از ۱۸ میلیون تومان در بازار و ۱۶ میلیون تومان در نمایندگی ها رسیده است. پژو ۲۰۷ از ۱۹ به ۲۲٫۵ میلیون تومان در نمایندگی و ۲۹ میلیون در بازار و تندر ۹۰ از ۱۵ به بیش از ۱۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
 
افزایش قیمت ۲ تا ۴ میلیون تومانی خودروهای داخلی در ۱۸ ماه در حالی است که پس از ماه‌ها بحث و بررسی در مورد قیمت تمام شده تولید خودروهای داخلی و ادعای خودروسازان مبنی بر بالا رفتن قیمت تمام شده خودرو، کمیته قیمت‌گذاری خودرو با تعدیل قیمت برخی مدلهای خودروی داخلی موافقت کرد و بر این اساس مقرر شد بخشی از تولیدات داخلی با متوسط رشد ۶ درصدی قیمت همراه باشند و البته سقف افزایش قیمتها نیز نباید از ۹ درصد بیشتر باشد.

این در حالی است که در روزهای افزایش نرخ ارز، دولت تاکید داشت هیچ کالایی با ارز غیردولتی به کشور وارد نمی شود و دلیلی برای گران شدن کالاها وجود ندارد، اما این افزایش قیمت تاثیر شدیدی بر بازار خودرو داشت؛ به طوری که قیمت خودروهای تولید داخل باز هم حدود ۱۰ درصد و خودروهای وارداتی تا ۳۰ درصد هم افزایش یافت.

در گروه خودروسازی سایپا، سواری پراید که تنها خودروی زیر ۱۰ میلیون در کشور بود با افزایش قیمت حدود یک میلیون تومانی در مدل های فول به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسید.

همچنین خودروی ملی تیبا نیز از این افزایش قیمت بی نصیب نبوده و رشد ۲ میلیون تومانی در قیمت را تجربه کرد.

دولت از زمان آغاز پروژه هدفمندی یارانه ها تا کنون ۱۸ مرحله یارانه نقدی به حساب مردم واریز کرده است. رقم این یارانه تا کنون برای هر نفر ۹۳۴ هزار تومان شده که قابل توجه است.

با تولید حدود ۲ میلیون خودرو در شرکت های خودروسازی ایرانی ، و دریافت حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یارانه نقدی توسط یک خانواده ۴ نفری در ۱۸ ماه گذشته،تمام یارانه دریافتی این تعداد از خانوار به جیب خودروسازان رفته است .

در همین ارتباط می توان گفت : فقط همین یک قلم کالا توانسته کل یارانه نقدی دو میلیون خانوار را در یک سال ببلعد و این خریداران خودرو بهای افزایش قیمت سایر کالاها را از جیب خود پرداخته اند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.