پیشتازی تک‌سهم فلزی در فرابورس

صف خرید سنگین ذوب‌آهن تنها اتفاق مهم فرابورس در پایان هفته کم‌حجم این بازار بود. به گزارش خبرنگار ما، در آخرین روز معاملاتی این هفته صف خرید ۱۱ میلیونی ذوب‌آهن همچنان تحت تاثیر عرضه بلوکی این نماد توانست فضای بازار فرابورس را مثبت نشان دهد.

در همین حال قند شیروان با عرضه سنگینی در بازار دیروز مواجه شد که بعد از دادوستد ۲ میلیون سهمی در نهایت بدون صف فروش در نوسان منفی به کار خود پایان داد.این در حالی است که بیشترین حجم معاملات را در بازارهای اول و دوم فرابورس بانک دی در بازار دوم با جابه‌جایی ۱۱ میلیون و ۶۴ هزار سهم با نرخ هزار و ۲۴۰ ریال داشت.

اما کمترین حجم معاملات را نیز همکاران سیستم در بازار اول فرابورس با جابه‌جایی ۵ هزار سهم و قیمت پایانی ۵ هزار و ۵۶ ریال کسب کرد. در این حال، بیشترین افزایش قیمت را مهندسی ساختمان و تاسیسات راه آهن در بازار اول با افزایش قیمت ۹/۴ درصدی و قیمت ۱۰هزار و ۱۵ ریالی از آن خود کرد.

بیشترین کاهش قیمت را نیز قند شیروان و قوچان در بازار دوم فرابورس با کاهش قیمت ۷/۴ درصدی و قیمت پایانی ۶ هزار و ۷۷۷ ریال کسب کرد.در این روز ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابه‌جایی ۴۶۸ میلیون اوراق بهادار، به ۶۳۱ میلیارد ریال رسید. همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق اجاره سامان با جابه‌جایی ۵۳ هزار و ۳۶۰ برگه داشت. از سوی دیگر قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز حدود یک درصد کاهش قیمت داشت و در مرز ۶۳ هزار تومان مبادله شد.

عرضه بلوک صنایع تبدیلی گلستان
افزون بر این، مدیر بازار فرابورس اعلام کرد: شرکت توسعه کشت و صنعت ملی به وکالت از ۴سهامدار عمده خود، ۱۰۰درصد از سهام شرکت صنایع تبدیلی گلستان را به قیمت پایه هر سهم ۸۳۴ریال در روز شنبه ۲۸مرداد در فرابورس ایران عرضه می‌کند.امیر‌هامونی با اعلام این خبر افزود: توسعه کشت و صنعت ملی به وکالت از شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری گروه توسعه ملی، خدمات مدیریت سرمایه‌‌گذاری مدار، کشت و صنعت گرگان و فرآورده‌های غذایی، ۲۱میلیون سهم معادل ۱۰۰درصد از سهام شرکت صنایع تبدیلی گلستان و به ارزش ۵/۱۷ میلیارد ریال را به صورت یکجا و نقد به نرخ پایه هر سهم ۸۳۴ ریال شنبه ۲۸ مرداد در بازار سوم به فروش می‌رساند.

در همین حال سهام پتروشیمی‌های داراب، جهرم و فسا در نیمه نخست شهریورماه سال جاری از طریق فرابورس واگذار می‌شود.به گزارش سنا، ۸۹/۱۹ درصد از سهام پتروشیمی داراب معادل ۱۳۹ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۹۵۳ سهم این شرکت به ارزش پایه هر سهم ۱۵۸۳ ریال و ارزش کل پایه ۲۲۰ میلیارد و ۵۷۸ میلیون و ۳۱۱ هزار و ۵۹۹ ریال، ۸۸/۱۹ درصد سهام شرکت پتروشیمی جهرم معادل ۱۲۷ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۷۰۰ سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۴۴۷ ریال و ارزش کل پایه ۱۸۴ میلیارد و ۸۸۴ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۹۰۰ ریال و ۸۷/۱۹ درصد سهام پتروشیمی فسا معادل ۱۲۳ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۸۵۴ سهم به ارزش پایه هر سهم ۱۴۴۳ ریال و ارزش کل پایه ۱۷۸ میلیارد و ۷۸۰ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۳۲۲ ریال در نیمه نخست شهریورماه در فرابورس عرضه می‌شود. براساس این گزارش؛ سازمان خصوصی سازی تاریخ قطعی شروع عرضه را منوط به بیانیه عرضه منتشر شده توسط شرکت فرابورس دانسته است.

بازگشایی نماد اوراق گواهی سپرده بانک انصار
از سوی دیگر کارشناس بازار فرابورس با اعلام پذیرش اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌‌گذاری عام بانک انصار در بازار ابزارهای نوین مالی گفت: نماد این اوراق از روز سه شنبه ۳۱ مرداد بازگشایی می‌شود.افسانه اروجی با اشاره به اینکه این اوراق با نام و قابل معامله در فرابورس هستند، تصریح کرد: نرخ سود اوراق ۲۰ درصد و زمان اجاره آن ۲ ساله است که سود به صورت ماهانه، روز نهم هر ماه پرداخت می‌شود، همچنین مبلغ اسمی هر ورقه یک میلیون ریال است و سرمایه‌گذاران می‌توانند در مضاربی از پنج میلیون ریال اقدام به سرمایه‌گذاری در این اوراق کنند. یادآور می‌شود، سررسید این اوراق ۹ اردیبهشت ۹۳ خواهد بود.

17-01

روزنامه دنیای اقتصاد


اخبار بورس

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.