پیشکسوت دوبله؛ امروز به خانه ابدی بدرقه شد

۰۳م آذر ،

فهیمه راستکار، دوبلور، مدیر دوبله و بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر، پنج‌شنبه؛ شب هشتم محرم (دوم آذر) در هشتاد سالگی در خانه اش در تهران درگذشت و امروز ساعت ۹ صبح در بهشت حضرت سکینه به خاک سپرده شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ فهیمه راستکار در سال ۱۳۱۲ در تهران به دنیا آمد. وی در دانشگاه به تحصیل در رشته زبان فرانسه پرداخت و فعالیت هنری خود در عرصه تئاتر و دوبله را از دهه سی آغاز و سالهای ۱۳۲۸ تا ۱۳۴۲ را به دوبله فیلم در ایتالیا سپری کرد.
وی با بازی در نمایش “باغ وحش شیشه‌ای” در سال ۱۳۳۶ کار هنری خود را در عرصه تئاتر آغاز کرد.
از مهمترین و ماندگارترین کارهای دوبله این پیشکسوت می‌توان به صدای خانم مارپل در سریال خانم مارپل اشاره کرد.
وی همچنین با بازی در فیلم “مغول‌ها” در سال ۱۳۵۲ وارد عرصه سینما شد.از فعالیت‌های سینمایی این پیشکسوت عرصه سینما می‌توان به  “گیس بریده”، “پابرهنه در بهشت”، “ستاره‌ها ۳: ستاره بود”، “رازها”، “دختری به‌نام تندر”، “روانی”، “زن شرقی”، “الو! الو! من جوجوام”، “مرغ و همسایه”، “عشق و مرگ”، “جهیزیه‌ای برای رباب”، “محموله”، “ترنج”، “شیر سنگی”، “خط پایان” و “آقای هیروگلیف”  اشاره کرد.
آخرین کار سینمایی وی بازی در فیلم “رازها”ی محمدرضا اعلامی بود.
راستکار همچنین در تالیف “کتاب مستطاب آشپزی” با نجف دریابندی همکار داشت.
این هنرمند پیشکسوت  از حدود چهار سال پیش دچار آلزایمر شده بود،  اعظم افشار پرستار فهیمه راستکار در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفته بود: راستکار دچار آلزایمر شدیدی است و هر روز وضع او بدتر از روز قبل می‌شود . متوجه بعضی از مسائل می‌شود و زمانی که عکس‌های خود را می‌بیند فقط سرش را تکان می‌‌دهد.
وی با اشاره به وضعیت جسمی این بازیگر تئاتر اظهار داشت: راستکار قادر به هیچگونه حرکتی نیست و همیشه خوابیده است.
لازم به ذکر است؛ این هنرمند بزرگوار شب قبل در هشتادسالگی درگذشت و مراسم تشییع وی امروز در ساعت ۹ صبح امروز از مقابل منزلش در تهران، خیابان ولیعصر (عج) ، بعد از تقاطع بزرگراه نیایش،‌خیابان نهم به مقصد بهشت بی‌بی سکینه برگزار شد و جمعی کوچکی از هنرمندان و پیشکسوتان این هنرمند را تا خانه ابدی‌اش بدرقه کردند.
گفتنی است؛ از حاضران در این مراسم می‌توان به داود رشیدی، احترام برومند، محمدرضا شفیعی کدکنی، ناصر ممدوح، قطب‌الدین صادقی، فرزاد حسنی، سعید شیخ‌زاده و مهرداد رئیسی اشاره کرد.ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.