پیشنهاد سه مرحله‌ای ساماندهی بازار ارز

پیشنهاد سه مرحله‌ای ساماندهی بازار ارز | چاپ |
سه شنبه ۱۴ شهریور ساعت ۱۱:۱۱

بینا- مدیرکل دفتر تحقیقات و پولی و بازرگانی وزارت اقتصاد و دارایی گفت: در حال حاضر نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان تعیین شده و از طرف دیگر این نرخ با نرخ بازار فاصله‌ زیادی دارد و عملا صادر‌کنندگان ما انگیزه‌ای برای عرضه‌ی ارز در سیستم رسمی ندارند.
به گزارش بینا، رضا عظیمی به ایسنا اظهار کرد: بحث ارز یکی از مباحثی است که در دو سال اخیر فضای اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است. ما باید با توجه به شرایط و مقتضیات، یک سیاست ارزی مناسب را برنامه‌ریزی کنیم. این موضوع همواره مورد توجه دولت بوده و با توجه به چالش‌ها در فضای اقتصادی منجر به ارائه‌ پیشنهادی مبنی بر راه‌اندازی بورس ارز شده است.
وی با بیان این‌که کلیات بورس ارز در کارگروه ارز با حضور نمایندگان مجلس و بخش خصوصی و دولت مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: فرآیند اجرای این طرح با حضور بانک مرکزی و سازمان بورس در حال انجام است. نظام ارزی براساس قوانین و اسناد بالا‌دستی همان نظام ارزی شناور مدیریت شده است.
مدیرکل دفتر تحقیقات و پولی و بازرگانی وزارت اقتصاد افزود: نظام شناور مدیریت‌شده‌ ارز از اوایل دهه‌ ۸۰ تا سال ۱۳۸۹ کارکرد مناسبی داشته است، ولی از مهرماه ۱۳۸۹ مشکلاتی ایجاد شد که در نهایت باعث فاصله‌گرفتن نرخ ارز آزاد و نرخ ارز مرجع شد.
وی با تاکید بر این‌که نظام شناور مدیریت‌شده با شرایط فعلی انطباق ندارد و رانت ایجاد می‌شود، گفت: هم‌چنین فضای بازار ارز تحت تاثیر گمانه‌زنی‌های سیاسی قرار دارد که بازار ارز را تحت تاثیر فضای سیاسی و در نهایت سفته‌بازی قرار می‌دهد.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی با بیان این‌که در حال حاضر ما نیاز به مدیریت بازار ارز داریم، گفت: ما پیشنهاد سه مرحله‌ای تثبیت، گذار و یکسان‌سازی را مورد تایید قرار داده‌ایم که در عین حال ماهیت اصلی نظام شناور مدیریت‌شده به عنوان مرجع نظام ارز قرار می‌گیرد.
وی درباره‌ی پیش‌نیاز‌های سیاست‌های ارزی در حوزه‌ گذار با توجه به این‌که ما به یک مکانیزم کشف قیمت رقابتی نیاز داریم، گفت: مدیریت اطلاعات بازار و شفاف‌سازی مدیریت عرضه و تقاضا به منظور اجتناب از نوسانات غیرعادی از جمله پیش‌نیاز‌های سیاست‌‌های ارزی درحوزه گذار است.
عظیمی در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق تهران درباره پیشنهادات دوره‌ی گذار خاطر نشان کرد: ایجاد یک بازار قابل مدیریت از طریق صدور و معامله‌ی گواهی ارزی در بازار بورس با توجه به تجربیات قبلی و همچنین برقراری سیاست‌های تکمیلی مدیریت ارز مهم‌ترین پیشنهادات ما برای این دوره است.
معاون وزیر اقتصاد و دارایی با تاکید بر این‌که عرضه و تقاضای ارز در قالب صدور گواهی ارزی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار جدید است، تصریح کرد: ارتباط سازمان‌یافته خریداران و فروشندگان واقعی ارز، امکان مدیریت دسترسی بازار، مدیریت معاملات دسته‌دوم و پیش‌گیری از سفته‌بازی و جلوگیری از نوسانات شدید بازار به دلیل عدم تامین ارز کافی از دیگر ویژگی‌های مهم بازار بورس است.
در ادامه‌ی این نشست، سید حمید حسینی – عضو هیات رییسه اتاق تهران، گفت: با راه‌اندازی این سیستم و با ایجاد نرخ دوم، مشکل واحد‌های تولیدی حل می‌شود و علاوه بر این‌که ما به سوی نرخ آزاد حرکت می‌کنیم، ارز صادراتی به چرخه‌ی اقتصاد بر می‌گردد.
هم‌چنین مجیدرضا حریری – عضو هیات مدیره اتاق تهران، در این نشست با بیان این‌که بانک مرکزی اگر قدرت عرضه‌ی ارز را دارد، این کار را انجام دهد، بیان کرد: در این صورت پس چرا می‌خواهند ارز را وارد بورس کنند؟ این موضوع مثل این می‌ماند که کسی مال خود را وارد بورس کند، ولی اختیار آن را به دولت دهد.
وی با تاکید بر این‌که صادر‌‌کننده بعید است مال خود را وارد این بورس کند، خاطر نشان کرد: از وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این سوال را داریم که اگر ما در شرایط تحریم نبودیم، آیا شرایط ما تغییر می‌کرد؟ شرایط اقتصادی ما در حال حاضر متاثر از سیاست‌های اقتصادی است که باعث افزایش نقدینگی شده یا حاصل تحریم‌ها بوده است.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.