پیشگیری از سرطان مغفول ترین نکته در جامعه/افزایش ۱۶ درصدی سرطان تا سال ۲۰۲۰

۳۰م دیماه ،

دبیر علمی همایش سرطان و پیشگیری گفت: پیشگیری از سرطان مغفول ترین نکته در جامعه است که برای پیشگیری از آن تمام سازمان های دولتی و خصوصی نقش دارند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر فرهاد سمیعی امروز در همایش سرطان و پیشگیری با آزاردهنده خواندن مفهوم سرطان در زندگی و سلامت انسان گفت:قدیمی ترین مستند وجود سرطان در جوامع انسانی مربوط به ۲۶۵۰سال قبل از میلاد مسیح است.

وی با اشاره به اینکه تاریخ ثبت اطلاعات سرطان و فرایند سرطان متاسفانه نشان از روند صعودی دارد اظهارکرد: در صد سال قبل با صنعتی شدن جوامع بیش از ۲۰۰تا ۳۰۰نوع سرطان تعریف شده است.

دبیر علمی همایش سرطان و پیشگیری ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۱میلادی تعداد مبتلایان به سرطان را ۱۳میلیون نفر و میزان مرگ و میر را ۸میلیون نفر عنوان کرده که ۶۰درصد آن در کشورهای توسعه یافته دیده می شود.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی ها میزان مبتلایان به سرطان به ۱۵ میلیون و میزان مرگ و میر ناشی از آن به بالای ۱۰میلون افزایش خواهد یافت تصریح کرد: درصد بروز سرطان به سمت کشورهای کمتر توسعه یافته است که مصیبت بزرگی محسوب می شود.

دکتر سمیعی ادامه داد: متاسفانه علی رغم تلاش های بسیار در کشور ولی اتحاد و اجماع نظری در رابطه با پیشگیری سرطان از نظر علمی و عملی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان بهداشت جهانی کنترل سرطان را در دراز مدت باصرفه ترین مسیر پیشگیری عنوان کرده است گفت: ۳۵ تا ۴۰ درصد سرطان ها با سبک سالم زندگی اعم از غذا عدم مصرف دخانیات و … قابل پیشگیری می باشند.

دکتر سمیعی پیشگیری از سرطان را مغفول ترین نکته در جامعه دانست و گفت : همه سازمان های دولتی و خصوصی در امر پیشگیری از سرطان نقش دارند.

وی در پایان صنعتی شدن و هرم جمعیتی کشور که به سمت میانسالی حرکت کرده است را مهمترین عامل بروز سرطان دانست و عنوان کرد: براساس پیش بینی ها میزان سرطان تا سال ۲۰۲۰، ۱۶درصد افزایش خواهد داشت که به نظر میرسد این میزان در ایران ۲۰درصد باشد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.