پیش‌فروش سکه اقدام مثبت بانک مرکزی در مدیریت نقدینگی کشور

۲۸ام بهمن ،

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی تلاش می‌کند از طریق پیش‌فروش سکه بخشی از نقدینگی موجود در سطح بازار را جذب کند، گفت: با وجود نقدینگی آزاد در سطح بازار نمی‌توان بازار را کنترل کرد اما اگر از این نقدینگی به صورت برنامه‌ریزی شده و هدفمند استفاده شود، دستاوردهای مثبت آن بیشتر خواهد بود.

“ایرج ندیمی” نماینده لاهیجان و سیاهکل در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به پیش‌فروش سکه از سوی بانک مرکزی گفت: در مورد پیش‌فروش سکه توسط بانک مرکزی مسائلی را بررسی و مد نظر قرار داده‌ایم، از جمله اینکه بانک مرکزی تلاش می‌کند از این طریق بخشی از نقدینگی موجود در سطح بازار را جذب کرده تا بتواند پروژه‌های عمرانی در سطح کشور را اجرا کند.

وی در ادامه افزود: جذب نقدینگی برآیند سازنده‌ای خواهد داشت زیرا اگر نقدینگی به صورت آزاد در سطح بازار باشد نمی‌توان بازار را کنترل کرد اما اگر از این نقدینگی به صورت برنامه‌ریزی شده و هدفمند استفاده شود احتمال برآیند دستاوردهای مثبت بیشتر است.

ندیمی تصریح کرد: در بحث پیش‌فروش سکه به تنهایی دو مطلب حائز اهمیت است؛ اول اینکه آیا نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی واقعی بوده و یا اینکه تابعی از بازار است. اگر تابعی از بازار باشد این نگرانی را به وجود می‌آورد که در آینده بعد از گرانی‌ها به نوعی باید تثبیت قیمت هم انجام دهیم به این صورت که به جای تعیین قیمت مجبور شویم همسو با بازار باشیم که این مسئله برای دولت مثبت نیست زیرا دولت تابع بازار نبوده بلکه بازارساز است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه موضوع دوم این است که آیا این کار آثار مثبتی بر کاهش قیمت‌ها دارد یا نه، اظهار داشت: عرضه باید تقاضا را تحت تاثیر قرار داده و تقاضا هم بازار را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین این روند مثبت ارزیابی می‌شود.

نماینده سیاهکل و لاهیجان در پاسخ به این سوال که آیا با این عرضه قیمت بازار کاهش پیدا می‌کند، گفت: نسبت به عرضه‌ای که صورت می‌گیرد و کنترل بخشی از تقاضای بازار، این اقدام می‌تواند بر تورم تاثیرگذار باشد.

ندیمی در پایان با اشاره به تاثیر این اقدام بر کنترل تورم در سطح بازار گفت: در رابطه با تورم باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت که بخشی از آن شامل راهکارهای عرضه و تقاضا، ثبات و عدم ثبات قیمت‌ها، کنترل و یا عدم کنترل نقدینگی سرگردان و…. است که با جمع‌بندی این عوامل به این نتیجه می‌رسیم که تورم در بازار تنها در بحث عرضه و تقاضا نیست بلکه باید بخشی از سیاستهای اقتصادی نیز هموار شود.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.