پیش‌قدمی ایران در برگزاری مجمع مجالس آسیایی/ ۱۶ اردیبهشت؛ آغاز نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی

۱۴اردیبهشت،

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به پیش‌قدمی جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این مجمع گفت: نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی (APA) شانزدهم و هفدهم اردیبهشت در تهران برگزار می گردد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجیممتازنیوز، سید محمدهادی نژادحسینیان دبیر کل مجمع مجالس آسیایی(APA)  درنشست خبری که بعدازظهر امروز(شنبه) در محل دبیرخانه این مجمع برگزار شد، گفت: مجمع مجالس پارلمانهای آسیایی که ۶ سال پیش به مجمع مجالس آسیایی تغییر نام داد، دارای ۴۱ کشور عضو در آسیا بوده و رؤسای مجالس و سخنگوی پارلمانی آسیا هر سال یکبار دور هم جمع شده و دربارهٔ مشکلات مربوط به صلح در آسیا با یکدیگر مذاکره می‌کنند.

وی در ادامه تصریح کرد:این سازمان همواره با مطرح کردن مشکلات مربوط به یکپارچه‌شدن آسیا به ارائه راهکارهای لازم در این حوزه می‌پردازد.

نژادحسینیان با بیان اینکه ۶ سال پیش تصمیم گرفته شد که دبیرخانه این سازمان برای همیشه در تهران پابرجا باشد، خاطرنشان کرد: در این جلسات همواره مشکلات موجود در جوامع امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جمع‌بندی نظرات کشورهای آسیایی در رابطه با آن تدوین شده است، همچنین برنامه‌هایی در این مجمع تدوین شد که به بکارگیری روشهای مناسب برای از بین بردن اثر سوء این مشکلات اشاره شده است.

وی با اشاره به تنوع فرهنگی در جوامع آسیایی تأکید کرد: جمع‌بندی نظرات کشورهای عضو بر این پایه است که تنوع فرهنگی، عامل منفی برای یکپارچه‌شدن کشورهای آسیایی که بیشترین تنوع فرهنگی را در داخل خود دارند، نیست چرا که تنوع فرهنگی نه تنها عامل پیشرفت فرهنگ نیست بلکه سبب تعامل فرهنگهای مختلف با یکدیگر است همانگونه که در هند با وجود ادیان گوناگون هیچگاه مشکلات در مسیر پیشرفت این کشور قرار نگرفته است.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی شرط لازم همکاری میان کشورهای آسیایی را تعامل و نه تنوع فرهنگی دانست و اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که به تعامل هر چه بیشتر میان جوامع آسیایی کمک می‌کند، دامن‌نزدن بیشتر به اختلافات فرهنگی کشورها و حذف مواردی است که سبب اختلافات بیشتر میان اقوام و فرهنگهای مختلف می‌شود.

نژادحسینیان در بخش دیگری از سخنانش به اهداف تشکیل سازمان مجمع مجالس آسیایی اشاره کرد و افزود: این سازمان با هدف رفع مشکلات پارلمانها برای یکپارچه‌شدن هر چه بیشتر کشورهای آسیا تشکیل شد که پیش از تشکیل این سازمان، همه قاره‌ها از چنین سازمانی برخوردار بودند و تنها آسیا از آن بی‌بهره بود.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه آسیا از نظر تعیین نیازهای انرژی خودکفا بوده و بیشترین منابع انرژی دنیا در خاورمیانه قرار دارد، تصریح کرد: می‌توان چین و هند را جزء بزرگترین کشورهای مصرف‌کننده انرژی در جهان دانست که هر دو در آسیا قرار داشته و می‌تواند نیازهای بسیاری از کشورهای منطقه و جهان را رفع کنند.

نژادحسینیان در ادامه با اشاره به برگزاری نشست آتی مجمع مجالس آسیایی طی روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه تصریح کرد: ۱۵ کشور از کشورهای عضو در این نشست حضور دارند و کشورهای عضو همواره بر این باور بوده‌اند که یک پارلمان آسیایی تأسیس کنند.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی تصریح کرد: در نشست شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی موضوعاتی از جمله تحکیم دوستی و همکاری در آسیا، همکاری دولت‌ها و پارلمان های آسیا، پارلمان‌های آسیا علیه تروریسم و اشغال خارجی، ‌چالش‌ها و فرصت‌های جهانی شدن و حمایت از حقوق مردم فلسطین در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به نقش پررنگ انرژی در (APA) اظهار داشت: در این نشست همچنین موضوع مبارزه با فقر، تاثیر بحران مالی بین‌المللی بر بازارهای آسیا، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و اقلام فرهنگی و موضوع توسعه خطوط انتقال گاز به کشورهایی فاقد این انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی افزود: طرحی آماده شده است که بر اساس آن یک لوپ خط گاز دور تا دور آسیا کشیده شود تا کشورهایی که فاقد این انرژی می باشند از گاز برخوردار شوند.

نژادحسینیان دو سال قبل را از موفق‌ترین سالها برای مجمع مجالس آسیایی دانست و افزود: هر دو سال یکبار هر یک از کشورهای عضو این مجمع رئیس APA می‌شوند که به دنبال آن میزبان نشستهای تخصصی نیز محسوب می‌شوند.

دبیر کل مجمع مجالس آسیایی در پایان با بیان اینکه سوریه همواره در سالهای اخیر بر عهده‌دار شدن سیاست این مجلس اصرار ورزیده است، خاطرنشان کرد: ناامنی‌های موجود در این کشور مانع از ریاست سوریه شد و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران همواره در برگزاری این جلسات پیش قدم بوده است.

گفتنی است مجمع مجالس آسیایی در سال۱۳۷۸(۱۹۹۹) به پیشنهاد بنگلادش و بنا به ضرورت همکاری میان کشورهای آسیایی برای تأمین صلح به عنوان زمینه توسعه با حمایت سازمان ملل تحت عنوان «انجمن مجالس آسیایی برای صلح» با علامت اختصاری  AAPP تأسیس شد و در سال ۱۳۸۵(۲۰۰۶) به مجمع مجالس آسیایی با علامت اختصاری APA تغییر نام پیدا کرد و به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای قاره آسیا برای تقویت همگرایی و ایجاد راهکارهایی برای تضمین اجرای مصوبات مجالس کشورهای آسیایی مطرح شد.

هم‌اکنون این نهاد بین‌المللی دارای۴۱عضو است.

قرار است مجمع عمومی مجالس آسیا امسال در کامبوج برگزار شود.
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.