پیوند علم با صنعت و تکنولوژی را از شوراهای شهر آغاز کنیم

اردیبهشت ۱۴۰۳

با توجه به لزوم بهره‌گیری از علم و تخصص تولید شده در دانشگاه‌ها در حل مشکلات کلان‌شهرها،‌ شهرها و روستاها خبرنگار دانشگاه باشگاه  خبرنگاران موضوعی را با عنوان “پیوند ایده‌ها و دستاوردهای دانشگاهی با شورای شهر” مطرح کرده و نظرات مختلف فعالان دانشجویی و برخی اساتید دانشگاه‌ها را در زمینه چگونگی به کارگیری ایده‌های دانشگاهی در مدیریت شهری را جویا شد، آنچه می‌خوانید دستاورد این گفتگوهاست.

محمدحسین پرکره مشاور رئیس دانشگاه آزاد، با اشاره به اینکه توجه شوراهای شهر و روستا در تصمیم‌سازی‌ها به ایده‌های دانشگاهی می‌تواند کارساز باشد، اظهار داشت: امروز شورای شهر باید با رویکرد مهندسی و فرهنگی در فضای کاملا علمی به دنبال ساخت و ساز و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی برود.
 
وی با تاکید براینکه تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها ایده‌های تخصصی در سطح شهر و حتی کلان کشور را دارند، گفت: با نظر به اینکه دانشگاه‌ها به عنوان مرکز تولید علم نبض تپنده کشور می باشند، شورای شهر می‌تواند با بهره‌گیری از این برنامه‌های بسیاری از مشکلات را در مدیریت شهری حل کند.
 
پرکره با اشاره به تحقیقات دانشجویی در حوزه‌های ترافیک، معماری اسلامی، فرهنگ شهری اسلامی و زندگی در شهر تهران بیان داشت: دانشگاهیان به عنوان مغز متفکر و محرک کشور با ارائه برنامه‌های خود به دولت و شورای شهر می‌توانند در حل بسیاری از مشکلات کلان امروز کمک کنند.
 
وی با پیشنهاد به شورای شهر مبنی بر راه‌اندازی کارگاه‌های مشورتی دانشجویی در حوزه‌های مختلف تخصصی تصریح کرد: گروه‌های مختلف دانشجویی در رشته‌های عمران، مدیریت فرهنگی، معماری اعلام آمادگی کرده‌اند، اما بدون درخواست همکاری از سوی شورای شهر  در ایجاد این تعامل تاثیری نخواهد داشت.
 
مسئول سابق بسیج دانشجویی علوم و تحقیقات در پایان با تاکید براینکه اهمیت استفاده شورای شهر از فضای دانشجویی و نخبگان در حوزه‌های مرتبط شهری غیرقابل انکار است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در دور چهارم شورای شهر، اعضای آن با استفاده از دانشگاهیان متخصص و متعهد به عنوان شورای مشورتی در حوزه‌های دارای نقص شهری، کشور را به سوی پیشرفت هرچه بیشتر سوق دهند.

مهدی امیریان دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه تشکل‌های دانشجویی در این چند سال اخیر نتوانستند به درستی در حوزه‌های اجتماعی نقش خود را ایفا کنند، اظهار داشت: شورای شهر یکی از حوزه‌های مهم در حل معضلات اجتماعی است که تا امروز دانشگاهیان و شورای شهر به اهمیت تعامل برای رفع مشکلات موجود در شهرها پی نبرده‌اند.
 
وی به شأن والای دانشجویان و عاری بودن از حس قدرت‌طلبی، شهرت‌اندوزی و دوری از منافع حزبی اشاره کرد و گفت: امروز شورای شهر برای توسعه همه جانبه شهری و حل معضلات موجود باید از برنامه‌های نخبگان و دانشگاهیان استفاده کند.
 
این فعال دانشجویی نقش رسانه‌ها را در ایجاد تعامل میان دانشگاهیان و شورای شهر اثرگذار دانست و گفت: باید توجه داشت که رسانه‌ها نیز نتوانسته‌اند در برقراری ارتباط میان تشکل‌های دانشجویی و اعضای شورای شهر به خوبی عمل کرده و تأثیرگذار باشند.
 
دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت در پایان خاطرنشان کرد: تشکل‌های دانشجویی با توجه به ویژگی‌هایشان می‌توانند بی‌پرده مطالبات مردم را به مسئولان در حوزه‌های شهری و کشوری انتقال دهند، و خود نیز بازوی پیگیری این مطالبات طبق وظایف قانونی تعیین شده شورای شهر باشند.

رضا روستا‌آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف با تاکید بر لزوم تعامل اعضای شورای شهر با NGOها و تشکل‌های مردم‌نهاد برای رفع مشکلات شهری در بسیاری از کشورهای دنیا اظهار داشت: شورای شهر تهران نیز می‌تواند با اتخاذ چنین مکانیزمی روزهایی را برای گفتگو و تبادل اطلاعات با نخبگان قرار دهد تا مشکلات کلان شهری و در نتیجه کشوری به صورت اصولی حل شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: اگر شورای شهر تمایلی به این تعامل و استفاده از نظرات تخصصی دانشگاهیان دارد، باید سالن و روزهای مشخصی را در نظر گرفته و اعلام عمومی کند، اما تشکل‌های دانشجویی نیز می‌توانند با توجه به تخصص‌های خود در این رابطه فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: قطعا هر فرد متخصص به دلیل دانش، دغدغه و علاقه‌ به کشور و شهر خویش خواستار اجرای کارها در مجرای صحیح است، لذا تعامل با قشری که تخصص ویژه دارند، می‌تواند روند پیشرفت کارها را سازنده‌تر کند و قطعا استفاده از این مسیر برای شورای شهر به عنوان نهاد  تصمیم گیرنده ارجح‌ است.

روستا‌آزاد نقش تشکل‌های دانشجویی را نیز در پیگیری این رابطه مؤثر دانست و افزود: دانشگاهیان و دانشجویان متخصص با پیگیری و نظارت بر فعالیت‌های این شوراها و نگاه تحلیل‌گرانه و نقادانه خود می‌توانند این تعامل سازنده را عملیاتی‌ کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان نقش رسانه‌ها را در ایجاد چنین ارتباط‌هایی بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با انعکاس نظرات تخصصی دانشگاهیان و انتشار یافتن بیانیه‌های سازنده دانشجویی سبب شنیده شدن این موضوعات توسط شورای شهر و تشویق آن‌ها برای اهتمام به اجرایی کردن پیشنهادهای سازنده شوند.

محمد رضایتی دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور، با تأکید براینکه تعامل تشکل‌های دانشجویی و شوراهای شهر و روستا می‌تواند ایده‌های دانشگاهی را در مدیریت شهری کارآمد کند، اظهارداشت: تشکل‌های دانشجویی بانگاه نقادانه، دلسوز، تخصصی و عدم طمع به قدرت همیشه ایده‌های سازنده‌ای برای مشکلات شهری و کشوری ارائه داده‌اند.
 
این فعال دانشجویی دیدار و گفتگوی نخبگان دانشگاهی با اعضای شورای شهر را مفید دانست و عنوان کرد: دانشجویان و فعالان دانشجویی از تمایل شوراهای شهر و روستا برای تعامل با دانشگاه استقبال می‌کنند، اما تاکنون چنین درخواستی از دانشگاه‌ها نشده است.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه مشکلات شهری و روستایی باید با کمک نیروهای متخصص بومی حل شود، گفت: ورود نگاه‌های سیاسی به فضای شورای شهر سبب دور شدن این شوراها از اهداف اصلی که همانا توسعه شهری و روستایی است، خواهد شد.

 رضایتی تصریح کرد: امروز کلان‌شهرها از جمله تهران با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو می باشند که باید مسئولیت آن بر عهده کسی قرار گیرد که از انگیزهای سیاسی دور بوده و تنها به حل مشکلات شهری با استفاده از برنامه‌ریزی اصولی و ایده‌های دانشگاهیان و اشخاص متخصص بپردازد.
 
دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در پایان با اشاره به نشست سالانه تشکل‌ها در تابستان خاطرنشان کرد: در این نشست اعضای شورای مرکزی با انتخابات تازه تغییر می‌کنند و در این نشست اهداف و برنامه‌های سال جاری مشخص خواهد شد که ما سعی می‌کنیم مسئله تعامل سازنده میان تشکل دانشجویی و شوراهای شهر و روستا را مطرح کنیم.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.