پیام‌گیر تلفن واحد آکسفورد فعال است

واحد آکسفورد دانشگاه آزاد که هنوز پیام گیر تلفن آن فعال است،‌ این روزها برای چندمین بار خبرساز شده است اما به نظر می رسد مسئولان هنوز تصمیمی برای شفاف سازی و برخورد با مسببان مسائل به وجود آمده درباره آن نگرفته اند.

مهر، واحد برون مرزی آکسفورد دانشگاه آزاد از بدو تاسیس تاکنون که عبدالله جاسبی از سمت ریاست دانشگاه آزاد کنار رفت و فرهاد دانشجو به عنوان جایگزین وی کار خود را آغاز کرده، همچنان حاشیه ساز است. این گزارش تلاش دارد تا نگاهی کوتاه به تاسیس این واحد دانشگاهی، پذیرش دانشجو، تعلیق آن و آخرین اظهارات مسئولان جدید دانشگاه آزاد درباره واریز هزاران پوند به این واحد دانشگاهی و انکار وجود این واحد، داشته باشد.

 
مجوز وزارت علوم به واحد آکسفورد دانشگاه آزاداسلامی

براساس آنچه دانشگاه آزاد پیش از این اعلام کرده بود،‌ در آذرماه سال ۸۴ واحد آکسفورد (انگلستان) دانشگاه آزاد اسلامی مجوز رسمی فعالیت خود را از وزارت آموزش و پرورش و مهارت های کشور انگلستان (DFES)، شورای گسترش وزارت علوم دریافت و با همکاری دانشگاه های ردینگ شرق لندن (UEL) و آکسفورد بروکس اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.
 
شهریه های ۳ هزار پوندی در آکسفورد
 
ویزای دانشجویی با پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گرفت و هزینه تحصیل در این واحد در دوره های آغازین ۳ هزار پوند و در دوره های رسمی بین ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۵ هزار و ۲۰۰ پوند (هفت میلیون تا ۹ میلیون تومان) تعیین شده بود.
 
در ادامه روند پذیرش دانشجو در این واحد دانشگاهی، در نیمسال دوم ۸۵ هزینه های جدید ثبت نام در این واحد اعلام شد به طوریکه در دوره های یکساله ۵ هزار و ۹۵۰ پوند (درحدود ۹ میلیون تومان)، در دوره یکساله دوم در دانشگاه کینگستون و اخذ مدرک BSc ، ۸ هزار و ۸۰۰ پوند (در حدود ۱۳میلیون تومان) و در دوره یکساله کارشناسی ارشد در دانشگاه کینگستون لندن و اخذ مدرک MSc، ۸ هزار و ۸۰۰ پوند (در حدود ۱۳ میلیون تومان) اخذ می شده است. این در حالی بود که هزینه اقامت ماهیانه در این دانشگاه ۶۵۰ پوند (در حدود یک میلیون تومان) برآورد شده بود.
 
پذیرش ۲۵ دانشجو در واحد آکسفورد در سال ۸۵

به گزارش مهر، علیرضا عصاره – رئیس وقت واحد آکسفورد دانشگاه آزاد در سال ۸۵ اعلام کرده بود:” این واحد در حال حاضر دارای ۲۵ دانشجو در رشته های مختلف است اما در سال تحصیلی جدید بیش از ۷۰۰ نفر برای ورود به دانشگاه پذیرش شده اند که امیدواریم تعداد قابل توجهی از این افراد بتوانند امکان حضور در کشور انگلیس و تحصیل در واحد آکسفورد را پیدا کنند.”
 
در همین زمان پیمان مهستی – معاون وقت امور بین الملل دانشگاه آزاد در آذرماه سال ۸۵ اعلام کرده بود: جلسات توجیهی پذیرفته شدگان در آزمون ورودی واحد آکسفورد توسط معاونت بین الملل دانشگاه آزاد برگزار شده و در این جلسه به پذیرفته شدگان واحد آکسفورد انگلستان نیز اطلاعاتی در مورد امکانات واحد، رشته ها، نحوه دریافت ویزا، ثبت نام، شهریه سالیانه و هزینه اقامت به دانشجویان داده شد.
 
تعطیلی ناگهانی واحد آکسفورد

ناگهان واحد آکسفورد دانشگاه آزاد حاشیه ای به مراتب بیشتر از یک واحد دانشگاهی پیدا کرد. در سال ۸۸ گفته شد مهدی هاشمی فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی به بهانه سرکشی به شعب دانشگاه در خارج از کشور و واحد آکسفورد واقع در انگلستان از کشور خارج شده است.
 
ماجرای آکسفورد پس از تغییر ریاست دانشگاه
 
پس از تغییر ریاست دانشگاه آزاد و بدست گرفتن سکان این دانشگاه از سوی فرهاد دانشجو، وی اردیبهشت ماه ۹۱ در جمع خبرنگاران گفت: “دولت انگلیس چندی پیش با ارسال نامه ای اعلام داشت که باید حساب بانکی واحد آکسفورد دانشگاه آزاد مستقر در لندن مسدود شود، در غیر این صورت شامل تحریم ها شده و این حساب بانکی از سوی دولت انگلیس مسدود می‌شود.”
 
دانشجو اضافه کرد: “با توجه به این اقدامات دولت انگلیس و با پیشنهاد رئیس واحد آکسفورد دانشگاه آزاد و معاون وقت بین الملل دانشگاه آزاد، فعالیت این واحد دانشگاهی به صورت موقت معلق شد. البته این واحد دانشگاهی از چندی پیش نیز فعالیت دانشگاهی نداشته و هیچ دانشجویی در این واحد تحصیل نمی کرده است.”
 
فرهاد دانشجو در ادامه صحبت های خود یادآور شد از وزارت امور خارجه درخواست شده تا در چارچوب قانون، موانع موجود بر سر راه این واحد برطرف شود.
 
معاون دانشگاه آزاد : واحدی به نام واحد آکسفورد در دانشگاه آزاد وجود نداشته است!
 
پس از مدتها سکوت خبری درباره واحد آکسفورد، محمد خجسته – معاون فعلی اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی در دیدار روز پنجشنبه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد با مراجع تقلید در قم، اعلام کرد: “متاسفانه ماهانه هزاران پوند به حساب واحد آکسفورد در کشور انگلستان پرداخت می شد که بعدها معلوم شد چنین دانشگاهی اصلا وجود ندارد.”
 
معاون جدید دانشگاه آزاد جزئیات بیشتری از این موضوع ارائه نداد و تنها به انکار وجود چنین واحدی در دانشگاه آزاد بسنده کرد.
 
همه اینها در حالی است که سایت واحدی به نام واحد آکسفورد دانشگاه آزاد هم اکنون در اینترنت قابل دسترسی است و با تماس با شماره های اعلام شده در سایت این پیغام را می توان شنید که: ” اینجا واحد آکسفورد دانشگاه آزاد است برای تماس پیغام بگذارید.”
 
تصویر سایت اصلی واحد آکسفورد دانشگاه آزاد
 
 

 

 
 
براساس آنچه در سایت این دانشگاه آمده این واحد با همکاری کالج زبان آکسفورد، دوره آموزش زبان انگلیسی و روش تحقیق را به مدت سه هفته از ۱۳ سپتامبر تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۰ برگزار کرده است.
 
 
 
در این دوره که تعدادی از کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای مختلف کشور حضور داشته اند، شرکت کنندگان علاوه بر آموزش زبان انگلیسی با مباحثی چون نگارش پایان نامه، نگارش درخواست تحقیق، نگارش مقالات تحقیقاتی برای مجلات معتبر انگلیسی زبان، الگوی یادگیری در دانشگاه آکسفورد و یادگیری فردی و اینترنتی آشنا شده اند.
 
 
 
به گزارش مهر، در حالی که یک واحد دانشگاهی دانشگاه آزاد از زمان تأسیس تاکنون بارها خبرساز شده و درباره فعالیت،‌ عدم فعالیت و وجود و عدم وجود آن خبرسازی شده چرا مسئولان دانشگاه آزاد یک بار برای همیشه درباره آن شفاف سازی نمی کنند و گزارشی از جزئیات آن همچنین پول هایی که به حساب این دانشگاه واریز شده ارائه نمی دهند و چرا برخوردی با متخلفان احتمالی آن صورت نمی گیرد.
 
 
 
مشخص شدن وضعیت مبالغ واریز شده به حساب این واحد دانشگاهی، روشن شدن وضعیت تحصیل دانشجویان و تدریس هیات علمی آن و سایر شرایط ابهام آمیز این واحد حاشیه ساز دانشگاه آزاد از پرسش هایی است که هنوز برای آن پاسخی داده نشده است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.