پیام صالحی به همایش امام خمینی (ره) و سیاست خارجی

وزیر امور خارجه با انتشار این پیام گفت: بیداری انقلاب رشد آگاهی آحاد مردم را به همراه آورد، شعار استقلال و‌ آزادی را در کنار جمهوریت نظام تبدیل به یک برنامه‌ عملی کرد.

به گزارش سرویس سیاسی برنا، پیام علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه‌ کشورمان در ششمین همایش امام خمینی (ره) و سیاست خارجی با محوریت بیداری اسلامی و نهضت امام خمینی توسط کچوئیان، دستیار وزیر امور خارجه صبح روز سه شنبه در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه قرائت شد.

وزیر امور خارجه‌ کشورمان در پیام خود با اشاره به پیروزی جمهوری اسلامی ایران گفت: جنبشی که با بهره‌گیری از سرمایه‌های غنی فرهنگ اسلامی پا گرفته بود به بیداری ملت ایران انجامید و این پیروزی در بهمن ۱۳۵۷ در ایران به ثمر نشست. بیداری انقلاب رشد آگاهی آحاد مردم را به همراه آورد، شعار استقلال و‌ آزادی را در کنار جمهوریت نظام تبدیل به یک برنامه‌ عملی کرد و ساختار همسانی به هنجارهای دنیای اسلام داد و جهان اسلام را نسبت به صلح،‌ امنیت،‌ عدالت، آزادی و پیشرفت حساس کرد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران رشد مردم این کشور را در شناخت تحولات سیاسی و فکری به همراه داشت، ادامه داد: استقلال و استغنا و پیشرفت نتیجه‌ ناآ‌گاهی است و موج این بیداری از پای ننشست؛ چرا که از سرچشمه‌ای جوشان زنده و پاک بهره‌مند بود و اکنون شاهدیم که این بیداری به گوش ملت‌های دیگر نیز رسیده و شاهد ثمرات آن در جهان اسلام هستیم.

صالحی در ادامه در بخش دیگری از پیام خود با بیان این که نقش بیدارگرانه حضرت امام خمینی (ره) فقط به انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی محدود نمانده است و هر روز گسترش می‌یابد افزود: تحولات فکری دنیای اسلام دارای عمق بوده و مخاطبان و توده‌های عظیم انسانی را در این حرکت بیداری به خود معطوف کرده است. ریشه و بنیاد انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در واقع با پشتوانه‌ تطور،‌ بیداری، خردمندی و آگاهی مردم بنا شده است.

امام خمینی (ره) دارای دکترین و نقشه راه برای نهضت بیداری خود بود او به هیچ وجه از نهضت‌های پیشین الگو نگرفت؛ بلکه مخاطب خود را آحاد مردم، خیل وسیع توده‌ها و آماده‌سازی نخبگان می‌دانست. ایشان ادبیات نهضت بیداری را بر الگوبرداری از ادبیات حماسی بنا کرد تا کلام و بیان او در عمق جامعه جریان پیدا کند. امام (ره) در عمق روح مردم نفوذ کرد و از همه مهمتر نهضت بیداری و انقلاب اسلامی را توامان در نفی استبداد و رد استعمار بنا کرد.

وی با اشاره به تحولات اخیر در جهان عرب اضافه کرد: تحولات اخیر هم قدرتهای بزرگ را به خود مشغول کرده و هم توجه ملتها و محافل فکری و سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی را جلب کرده است که برخی آ‌ن را شرایط بحرانی و گذرا می‌دانند. حقیقت این است که این تحولات شعله‌های کوچکی نیستند که مهار پذیر باشند بلکه طوفانی بنیان برانداز از مطالبات مردمی در جهان عرب است که ریشه در اعتقادات اسلامی و الگوی انقلاب ایران با پرچم‌داری بنیان‌گذار آن دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ملتهای بیدار شده که رنگ و بوی اسلام خواهی در کلام و شعارشان به وضوح قابل مشاهده است می‌خواهند در تعیین سرنوشت خود مشارکت در جهت منافع ملی و ایدئولوژیکی خودشان داشته باشند.

بیداری اسلامی مهمترین مولفه‌ی بسیج آ‌حاد مردم و بهره‌گیری از حس نوستالژیک استعماری ملتها است. استعمار و استبداد هدف مشترک نهضتهای بیداری بوده است.

صالحی در ادامه پیام خود با اشاره به تاثیرپذیری ملت‌ها از اندیشه‌های امام خمینی (ره) گفت: در اندیشه‌ امام خمینی (ره) مردم، مبنا و محور اصلی قدرت مشروع و پایدار سیاسی شناخته شده‌اند و آگاهی آنان از این قدرت می‌تواند منشاء ایجاد حرکت‌ها و نهضت‌های خودجوش و فراگیری مردمی در جهت آزادی از سلطه‌های قدرتهای نامشروع باشد. مبانی اندیشه‌ امام خمینی (ره) تبیین کننده رسالت جهانی انقلاب اسلامی و گسترش و تعمیق نهضتهای اسلامی در جهت زمینه سازی برپایی حکومت عدل جهانی حضرت مهدی موعود (عج) است.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این پیام افزود: رشد و گسترش بیداری ملتها در خاورمیانه توام با ایستادگی، مقاومت، استقامت مردم و با تکیه بر احقاق حقوق آنها و با محوریت اسلام از انقلاب اسلامی و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) الگو گرفته‌اند. خاورمیانه امروز با گذشته دارای تفاوت ماهوی است. بلوغ مردم و فروپاشی نظامهای توتالیتر نوید خوش‌آیندی است. آنچه امروز در ادبیات مردم خاورمیانه با گذشته متمایز شده است احترام به کرامت اسلامی ، حقوق شهروندی و مردم سالاری و خزان استبداد سران وابسته و دلبسته به استعمار و رایحه‌ی دلنشین آزادی است. آزادی به رشد و آگاهی امت عرب سرانجامی دلنشین می‌دهدو فریادها را با آرمانها پیوند می‌دهد. بهار آزادی اعراب فرا رسیده و امید است این فرآیند منجر به پیشرفت و توسعه همگرایی منطقه و درون دنیای اسلام شود. وی با بیان اینکه پایه‌های رژیم اشغالگر متزلزل‌تر از زمان دیگر شده و رویای خام قدرتهای استکباری برای ایجاد خاورمیانه بزرگ به بن بست رسیده است، افزود: مردم بیدار شده‌ منطقه به دنبال رهایی از استبداد، فساد و وابستگی به آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و کشورهایی که به دنبال سلطه جهانی هستند باید بدانند که نخواهند توانست آینده‌ ملتهایی را که خواهان عدالت و آزادی هستند به نفع خود رقم بزنند. جمهوری اسلامی ایران نمونه‌ بارزی است بر این که اگر حکومتی بر اراده‌ی ملت خود استوار باشد قطعا منافع ملی خویش را به نفع منافع قدرتهای استکباری قربانی نخواهد کرد.بزرگترین دستاورد این تحولات برای جهان اسلام شکست طرحهای آمریکا و غرب برای منطقه خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان افزود: قیام امام خمینی (ره) در برابر حکومت طاغوت و نوع نگاه ایشان به بیداری اسلامی و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران امروزه در جهان طنین انداز شده است و این ندای برایت از زر و زور و تزویر است که شنیده می‌شود و نشان دهنده‌ شکل گیری جنبش مقاومت اسلامی است که پایه‌های قدرت‌های استبدادی و زورگو را متزلزل ساخته است.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.