پیرترین کشورهای جهان را بشناسید/ جایگاه ایران میان این کشورها کجاست؟+نمودار

۲۲ آبان ،

بحران کهنسالی به عنوان یکی از مسایل جمعیت شناختی موقعی به کشوری اطلاق می گردد که در صد بالایی از مردم آن کشور بالای ۶۵ سال سن داشته باشند.

در ایران با وجود هشدار مسئولان، هنوز دوره پیری جمعیت فرا نرسیده است و ما وارد دوره میانسالی شده ایم که اتفاقا دوره ای خوب در جهت شکوفایی و توسعه اقتصادی محسوب می گردد. همه نگرانی ها مربوط به ۲۰ یا ۳۰ سال آینده است که کشور مانیز وارد دوران کهن سالی جمعیت می گردد.

در ایران مرحله گذار سنی از سال ۱۳۳۵ آغاز شده است. دوران کودکی از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۷۵ طول کشیده است. در این سال‌ها جمعیت زیر ۱۵سال کشور بین ۳۹٫۵ تا ۴۲ درصد بوده است. از سال ۷۵ تا ۸۹ طبق پیش‌بینی‌های موجود، بیشترین جمعیت در گروه سنی جوانان ۱۵ تا ۲۹سال قرار گرفت و بدین ترتیب جمعیت مرحله جوانی خود را طی کرد.

مرحله میانسالی جمعیت از سال‌ ۱۳۹۰ آغاز شده و تا سال۱۴۰۰ این گروه میانسال به اوج خود می‌رسند. سال۹۰ مرز بین جوانی و میانسالی است؛ به این معنی که کشور ما هم خاصیت‌هایی از کشور جوان و هم میانسال را دارد. پیش‌بینی شده که تا ۲۰سال دیگر در این مرحله می‌مانیم و بعد کم‌کم وارد سالخوردگی می‌شویم.

وقتی جمعیت بالای ۶۵ سال بیش از ۱۵درصد شود، ساختار جامعه سالخورده به حساب می‌آید.

جدول زیر نمایان گر پیرترین کشورهای دنیاست؛ در این جدول ایران با ۵ در صد در رده ۱۳۸ و ترکیه با ۶٫۳ درصد در رده۱۱۴قرار دارد.

نکته قابل توجه در کشورهای منطقه رتبه امارات متحده عربی است که با ۹ دهم در صد در رده ۲۳۰ به عنوان جوان ترین کشورهای جهان است که البته نیروی کار مهاجر که اکثرا جوانند نیز در این آمار بی تاثیر نیست.
 

ردیف

کشور

درصد جمعیت بالای ۶۵ سال

۱

موناکو

۲۶٫۹

۲

ژاپن

۲۲٫۹

۳

آلمان

۲۰٫۶

۴

ایتالیا

۲۰٫۳

۵

سوئد

۱۹٫۷

۶

یونان

۱۹٫۶

۷

بلغارستان

۱۸٫۲

۸

اتریش

۱۸٫۲

۹

پرتغال

۱۸

۱۰

بلژیک

۱۸

جدول کشورهای منطقه

رتبه جهانی

کشورهای منطقه

درصد جمعیت بالای ۶۵ سال

۱۰۹

آذربایجان

۶٫۴

۱۱۴

ترکیه

۶٫۳

۱۳۸

ایران

۵

۱۵۳

پاکستان

۴٫۲

۱۶۶

سوریه

۳٫۸

۱۹۰

عراق

۳٫۱

۱۹۶

عربستان

۳

۲۲۱

افغانستان

۲٫۴

۲۲۹

قطر

۱٫۵

۲۳۰ (آخر)

امارات

۰٫۹


sadkhabar.ir
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.