پیروزی ‘مرسی’ پیروزی حسن البنا است

به گزارش ایرنا، نوه حسن البنا در گفت وگو با روزنامه سوییسی ‘تاگس آنسایگر’ تصریح کرد: انتخاب مرسی از اخوان المسلمین به عنوان رییس جمهوری مصر نشان می دهد که ملت مصر یک موضوع را یاد گرفته است و آن اینکه «هر کسی بخواهد می تواند».

‘هانی رمضان’ افزود: البته کماکان موانع زیادی بر سر راه طولانی دمکراسی در مصر وجود دارد. انحلال مجلس از سوی شورای نظامی نقض آشکار قواعد دمکراسی بود.

نوه موسس اخوان المسلمین یاد آور شد که پدربزرگش آن زمان تاکید می کرد: ‘شما را مورد تعقیب و اذیت و آزار قرار خواهند داد ولی اگر مقاوم بمانید روزی پیروز خواهید شد’؛ اینک انتخاب مرسی به ریاست جمهوری در این زمینه اهمیت سمبلیک دارد.

روزنامه سوییسی از هانی رمضان پرسید: ‘اخوان المسلمین در گذشته می خواستند در مصر حکومت اسلامی برقرار کنند، امروز آنها چه می خواهند؟’

او در پاسخ گفت: پدر بزرگ من همیشه تاکید می کرد که باید به خواست مردم احترام گذاشت. جوامع غربی آزادی های زیادی را بدست آورده اند، ولی از دید ما آنها جهت را گم کرده اند. من امروز، از دست رفتن اخلاق و ارزش های اخلاقی در غرب را مشاهده می کنم. امروز در غرب همه چیز بر پایه ماتریالیسم استوار است. یعنی فقط پول مطرح است. ولی مردم مصر امروز این شانس را دارند که دمکراسی غربی را با ارزش های سنتی اسلام، قرآن و سنت پیامبر آشتی بدهند.

نوه حسن البنا در پاسخ به این سوال که ‘ شریعت دراین زمینه چه نقشی باید داشته باشد؟ ‘، گفت: این موضوع که شریعت باید سرچشمه قانون گذاری باشد سال ها که در قانون اساسی مصر وجود داشته است. این موضوع برای مسلمانان موضوع جدیدی نیست. بکار گیری قوانین اسلامی مغایرتی با یک زندگی مدرن واقعی ندارد.

روزنامه سوییسی در ادامه پرسید: ‘بسیاری ازمصری ها حتی جوانان اخوان خواهان آن هستند که دین و حکومت جدای از هم باشند. چه چیزی مخالف این خواسته است؟’

رمضان به این سووال اینگونه پاسخ داد: جدائی دین از حکومت یک برنامه غربی است و با تمدن اسلامی همسو نیست.

تاگس آنسایگر’ پرسید:’ ولی ترکیه یک کشور اسلامی است که دین و حکومت در آن جدا هستند؟’

نوه حسن البنا پاسخ داد: هر کشوری ویژگی های خاص خود را دارد. سیستم ترکیه الگوی کاملی برای من نیست ولی این کشور نشان داده که می توان اسلام را با ابعاد مثبت مدرنیسم همسو کرد که این موضوع مهمی است. ترک ها مردمی مذهبی هستند و ارتش ترکیه که سال ها خود را حافظ سیستم لائیک می دانست امروز ظاهرا با اینکه هویت اسلامی مردم کشورش را درک نماید مشکلی ندارد.

‘آیادمکراسی و اسلام اصلا می توانند با هم همسو باشند؟’

در پاسخ به این سوال روزنامه سوییسی، رمضان گفت: از دیدگاه اسلام، انسان آزاد خلق شده است. ولی مردم مسلمان فقط به لذت بردن فکر نکرده و نیاز به راهنمائی الهی دارند تا راه راست را بتوانند پیدا کنند. اسلام به خواست مردم احترام می گذارد ولی در یک کشور اسلامی قوانین الهی هستند که این امر را مشخص می کنند. بدون این قوانین الهی و انسانی انسان ها در برابر مشکلات زیادی قرار خواهند داشت و حتی خواست مردم می تواند به دیکتاتوری ختم شود که نمونه بارز آن رژیم نازی در آلمان بود.

نوه حسن البنا در پاسخ به این سووال که ‘ اخوانی ها چه میزان دمکراسی را برای مصر می خواهند؟’، گفت: مرسی به کرات گفته که او یک دولت غیر نظامی و غیر مذهبی می خواهد. ولی این به معنی رویگرداندن از ارزش های اسلامی نیست. بسیاری در مصر بر این عقیده اند که اسلام حکم قطب نما را دارد که مردم با توسل به آن می توانند راه درست خود را پیدا کنند. اصول اسلامی حتی می توانند راهی برای خروج بحران مالی جهانی باشند.

‘تاگس آنسایگر’ پرسید: ‘آیا می توان اسلام را با حقوق بشر نیز همسو نمود؟ ‘

رمضان پاسخ داد: حقوق بشراصول اساسی هستند که همه باید به آن احترام بگذارند. ولی ما مسلمانان بر این عقیده ایم که ارتباط با خالق نیز بسیار مهم است. عقل انسانی نیاز به شناخت الهی نیز دارد.

‘موضوع حقوق اقلیت ها مانند قبطی ها چیست؟’ رمضان در پاسخ به این سووال گفت: مسیحیان مصری همه باید از همه حقوقی که دیگر مردم مصر برخوردارند، برخوردار باشند.

روزنامه سوییسی پرسید: ‘یعنی یک مسیحی قبطی نیز می تواند رییس جمهوری شود؟’ نوه حسن البنا در پاسخ گفت: اگر مردم مصر به یک قبطی رای بدهند، آن وقت مصر یک رییس جمهوری مسیحی خواهد داشت. ولی من براین عقیده ام که یک کشور اسلامی باید یک رییس جمهوری مسلمان داشته باشد. من انتخاب یک مسیحی به عنوان رییس جمهوری در مصر را غیر محتمل می دانم.

اروپام ۱۳۴۴**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۰۹۶۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.