پیروزی چاوز به معنای ادامه سیاست های نفتی است/ چین، شریک نفت ونزوئلا

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز به نقل از این کارشناسان می نویسد: پیروزی مجدد هوگو چاوز در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه به این معنی است که شرکت نفت دولتی PDVSA همچنان سیاسی باقی مانده و ونزوئلا همچنان به متحدان سوسیالیست خود نفت ارزان قیمت خواهد فروخت.

بر اساس این گزارش، چاوز ۵۸ ساله در انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته ونزوئلا توانست با کسب ۵۴ درصد آرا بر “انریکه کاپریلس” رقیب جوان خود پیروز شود.

منتقدان چاوز عقیده دارند که وی شرکت نفت دولتی ونزوئلا را بطور کامل در اختیار گرفته و پول به دست آمده از صادرات نفت را در هر بخشی که می خواهد از تیم های ورزشی گرفته تا ساخت و ساز، هزینه می کند و این بدان معنی است که این شرکت پول کافی برای سرمایه گذاری در بخش های نفتی را ندارد.

بر اساس این گزارش شرکت نفت ملی ونزوئلا روزانه سه میلیون بشکه نفت خام تولید می کند و بخش قابل توجهی از درآمد این کشور از راه فروش نفت بدست می آید؛ اما با این وجود این شرکت که بیش از ۱۰۰ هزار کارمند دارد در تحقق اهداف خود که افزایش سقف تولید بوده، عاجز مانده و این به دلیل هزینه شدن پول نفت در بخش های دیگر است.

گفته می شود ونزوئلا قصد دارد با یک شریک خارجی کار استخراج نفت از چاه های نفتی “اورینو” را آغاز کند. اورینو یکی از غنی ترین منابع نفتی موجود در آمریکای لاتین محسوب می شود.

به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب در بخش نفت، تولید نفت خام شرکت نفت ملی ونزوئلا در سال ۲۰۱۰ به کمترین میزان خود در یک دهه گذشته رسید. از همین رو استخراج نفت از اورینو موجب شکل گیری این امید در دولت ونزوئلا شده که ظرف چند سال آینده تولید نفت خام در این کشور به میزان روزانه دو میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند.

بر اساس سیاست های چاوز، شرکت نفت دولتی ونزوئلا می تواند در هر بخشی سرمایه گذاری کند و از همین رو قرار است که این شرکت ۸۰ میلیارد دلار در حوزه نفتی اورینو سرمایه گذاری نماید و این بدان معنی است که شریک خارجی در این بخش عملا هیچکاره خواهد بود.

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد: اما حضور شرکت های خارجی در پروژه های نفتی ونزوئلا به این سادگی ها نیست. چون این شرکت ها باید مالیات های سنگینی را به دولت بپردازند و علاوه بر آن شرکت نفت دولتی ونزوئلا نیز سابقه خوبی در همکاری با شرکت های خارجی ندارند، از همین رو امکان مشارکت شرکت های خارجی در پروژ نفتی اورینو به حداقل می رسد.

نگاه دوباره به آسیا

آسوشیتدپرس در ادامه می نویسد: با پیروزی چاوز در انتخابات ریاست جمهوری، ونزوئلا بار دیگر نگاهی ویژه به آسیا خواهد داشت و در بین کشورهای آسیایی نیز چین به عنوان بزرگترین سرمایه گذار در ونزوئلا مطرح است.

بر هین اساس چین در سال های گذشته ۳۲ میلیارد دلار به ونزوئلا وام داده و کاراکاس نیز برای بازپرداخت این وام ها روزانه ۴۳۰ هزار بشکه نفت و دیگر فرآورده های نفتی به چین صادر کرده است.

برهمین اساس انتظار می رود که ارتباط با پکن برای کاراکاس در دوره آتی ریاست جمهوری ونزوئلا اهمیت بیشتری پیدا کند و دولت ونزوئلا نیز اعلام کرده که قصد دارد تا صادرات روزانه نفت خود به چین را به یک میلیون بشکه برساند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.