پیشرفت طرح‌های پالایشی در غیاب خارجی‌ها/ شکایت ایران از شرکت‌های غربی

۰۱ تیرماه ۱۳،

معاون وزیر نفت با اعلام این که در تابستان امسال سه طرح پالایشی به بهره‌برداری می‌رسد گفت: ایران به سبب عدم پایبندی شرکت‌های اروپایی و امریکایی طرف قرارداد با ایران در اجرای طرح های پالایشی از آنها شکایت خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی رضا ضیغمی با بیان این که ایران از جوامع بین المللی بویژه کشورهای اروپایی و امریکایی شاکی است گفت: درحالی این شرکت ها به سبب تحریم به قرارداد خود پایبند نبودند که بیشتر این قراردادها با پالایشگاه هایی خصوصی بسته شده بود.

به گفته وی به غیر از دو پالایشگاه آبادان و امام خمینی(ره) شازند- اراک هفت پالایشگاه دیگر به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران افزود: از سوی دیگر با وجود این که طرح های پالایشی ایران جهت تولید فرآورده‌هایی متناسب با استانداردهای بین المللی و در جهت حفظ محیط زیست اجرا می گردد اما شرکتهای غربی از اجرای تعهدات خود سرباز زدند.

ضیغمی با اظهار این که با وجود تحریم ها بعضی از طرح های پالایشی به تدریج تکمیل و به بهره برداری رسیده است و تا تابستان امسال سه طرح تازه دیگر افزایش تولید بنزین با استاندارد یورو ۴ راه اندازی می گردد گفت: هم اکنون آخرین مراحل راه‌اندازی و پیش راه‌اندازی طرح‌های بنزین سازی پالایشگاه تبریز، اصفهان و طرح توسعه پالایشگاه لاوان در حال انجام است.

ضیغمی در مورد پروژه بنزین سازی پالایشگاه اصفهان نیز با اعلام این که این طرح در حال راه اندازی است گفت: پیش از این برای تامین کاتالیست های این پالایشگاه مجبور به واردات بودیم که مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده بود اما اکنون با بومی شدن تولید این نوع کاتالیست‌ها مشکل برطرف شد و در حال حاضر پالایشگاه اصفهان در شُرف راه اندازی است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به این که کل نیازهای کاتالیستی توسط مراکز پژوهشگاهی و دانشگاهی بومی سازی شده گفت: هم اکنون ۱۰ کاتالیست در کشور بومی شده است و در حال حاضر کاتالیست‌های پالایشگاه لاوان و اصفهان توسط سازندگان داخلی ساخته می گردد.

وی همچنین با تاکید براینکه کشور در ساخت ماشین آلات دوار و سنگین طی دو سال آینده خودکفا خواهد شد گفت: پیش از این ماشین آلات دوار از خارج تهیه می شد اما اکنون توسط متخصصان داخلی کشور ساخته می گردد و برنامه ریزی گسترده ای برای بومی کردن ماشین آلات سنگین صورت گرفته است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.