پیشرفت فیزیکی احداث سد داریان امسال به ۵۲ درصد می رسد

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا،’سیدمحمدرضا رضا زاده’ افزود: سنگ برداری جناحین، پی سازی فراز بند و تونل انحراف این سد به پایان رسیده و عملیات هسته رسی که از حساسترین مراحل احداث سد است، در هفته دولت سال جاری آغاز شد.

وی به برنامه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برای دستیابی به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی در پروژه های در دست اجرا همزمان با حفظ کیفیت پروژه های سدسازی اشاره کرد و توضیح داد: مقرر شده در برخی از طرح ها که زیرساخت های آن فراهم شده است ، به هدف یادشده دست یابیم.

به گفته وی، احداث سد داریان با رسیدن به این هدف ، ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی خواهد داشت.

رضا زاده،آغاز عملیات اجرایی انحراف آب سد سردشت را از دیگر پروژه های شرکت آب و نیروی ایران در هفته دولت عنوان کرد وگفت: احداث تونل انحراف آب از مراحل اصلی احداث سدها است.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران یادآورشد: تاکنون اغلب این پروژه ها یا نزدیک به این هدف هستند و یا عقب ماندگی خیلی کمی دارند.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین در خصوص بهره برداری از سد سیاه بیشه ،افزود: وعده ای مبنی بر بهره برداری از این سد در دوره اوج مصرف برق داده نشده بود و تنها قرار بود واحدهای آن مورد تست قرار گیرند.

رضا زاده همچنین به احداث سد و نیروگاه گتوند اشاره کرد و افزود: تاکنون سه مرحله آبگیری این سد انجام شده و آب به تونل ورودی به نیروگاه مسلط شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران با بیان اینکه تکلیف محل سکونت خانوارها در مسیر احداث این سد از طریق مراجع اداری همچون فرمانداری ،دادگستری و صندوق ثبت در دست پیگیری است، ادامه داد: منتظر هستیم تا بر اساس میزان بارش های سال آبی آتی و متناسب با ورودی حوضه آب کارون ذخیره سازی انجام شود.

به گفته رضا زاده، آزمایش دو واحد نیروگاهی این سد به پایان رسیده و دو واحد دیگر هم در محله تست قرار دارد و با توجه به اینکه در ارتفاع پایین ممکن است واحدها دچار لرزش و خوردگی شوند، باید متناسب با ارتفاع آب، واحدها وارد مدار شوند.

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه پیشتر و به دلیل ضرورت برطرف کردن نیازهای پایین دست آبی که از بالادست دراختیار ما قرار می گرفت، به همان حجم در پایین دست رها می شد، افزود: در سد گتوند هر جا برای آبگیری اجازه دادند، همانقدر آبگیری شد.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران تاکید کرد:به هر میزان ارتفاع آب بالاتر باشد آب با خیال راحت تری وارد مدارهای مختلف می شود.

وی گفت: در اینکه چه میزان آب رها سازی شود و یا حجم مخازن آب در بالادست در چه سطحی باشد، شرکت مدیریت منابع آب ایران تصمیم گیراست و برنامه سالانه حجم آب مخازن را در دست دارند و شرکت توسعه منابع آب ونیروی ایران در این زمینه صرفا مجری است.

اقتصام**۲۰۲۴**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۳۰۲۷۸۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.