پیشنهادهایی برای توقف خشونت در سوریه

در دیدار صالحی با اسد مطرح شد

ایران > سیاست‌خارجی– گروه سیاسی:
وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه پیشنهاد داد که ناظرانی از ترکیه، ایران، مصر و عربستان به سوریه اعزام شوند تا بر روند توقف خشونت‌ها در این کشور نظارت کنند.

علی اکبر صالحی که برای حضور در اجلاس چهارجانبه مصر به قاهره سفر کرده بود بعد از نشستی که با همتایان مصری و ترک خود در پایتخت مصر داشت، به سمت دمشق رفت و با بشار اسد دیدار کرد.این دومین دیدار رسمی یک مقام ایرانی در یک‌ماه گذشته با رئیس‌جمهور سوریه است. پیش از آنکه صالحی به این کشور برود، سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان در سوریه دیداری با اسد داشته و درباره راهکارهای حل بحران سوریه گفت‌وگو کرده بود. البته همزمان که صالحی در دمشق با اسد درباره تحولات سوریه رایزنی می‌کرد، جلیلی هم در دیداری که با رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه داشت تأکید کرد که راه‌حل سوریه باید سیاسی و از داخل سوریه و مبتنی بر دمکراسی تعیین شود.

اجلاس چهارجانبه قاهره با پیشنهادی که محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در جریان اجلاس مکه مطرح کرد برگزار می‌شود. ایران معتقد است که عراق و ونزوئلا می‌توانند به ترکیب چهار کشور ترکیه، مصر، ایران و عربستان اضافه شوند و برای حل بحران سوریه مفید خواهند بود.

ایران بر یک راه‌حل سوری- سوری مبتنی بر گفت‌وگوی طرفین درگیر در سوریه و پرهیز از هرگونه دخالت خارجی برای حل بحران سوریه تأکید دارد. از همین رو هم بود که علی اکبر صالحی دیروز در دیدارش با اسد بار دیگر بر وحدت ملی و وحدت ارضی سوریه و کمک به روند انجام اصلاحات ریشه‌ای و تحقق رویکرد مردم سالاری و دمکراتیک با محوریت سوری – سوری تأکید کرد.

صالحی روز گذشته دیداری نیز با ولید معلم همتای سوری خود داشت. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پیشنهادی به نشست قاهره، راه‌حل بحران در سوریه را در گرو اعلام توقف همزمان خشونت‌ها از سوی همه طرف‌ها، تأکید بر ضرورت حل مسالمت‌آمیز بحران بدون دخالت خارجی، توقف هرگونه حمایت مالی، نظامی و آموزشی از گروه‌های مسلح، آغاز گفت‌وگو میان دولت سوریه و گروه‌های مخالف و تشکیل کمیته آشتی ملی با مشارکت همه جریانات و گروه‌ها اعلام کرد.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.