پیشنهاد آیت‌الله حائری برای حل معضل بیکاری

به گزارش مهر، محمدرضا رحیمی که صبح امروز در آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی و تجلیل از هنرمندان این عرصه  در محل دایمی نمایشگاه بین‌المللی تهران سخن می‌گفت، اظهار داشت: هر وقت بخواهیم از عظمت ایران یاد کنیم از فرهنگ و تمدن و هنر ایرانی سخن می‌گوییم اما باید برای پاسداشت این فرهنگ و تمدن و هنر گام عملی برداریم.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ایران از کشورهای صاحب تمدن در دنیاست و کشور ما و مصر و یونان از سابقه تاریخی و فرهنگ تمدن‌ساز برخوردارند و حتی دشمنان هم به عظمت فرهنگ و تمدن ایرانی اقرار و  اعتراف دارند.

رحیمی افزود: تمدن زاییده فرهنگی است که قرن‌ها در میان ملت بزرگ ایران به وجود آمده، صیقل خورده، نهادینه شده و تمدن سازی کرده و فرهنگی بودن و تمدن سازی ایران و ایرانی جای تردیدی نیست و تاریخ کهن ما نشان می دهد که ایرانیان هوشمند بوده و در مغزشان توسعه رخ داده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر در تخت جمشید به دقت محاسبه کنند یا در لبنان و در منطقه بعلبک بررسی کنند که چگونه از قطعات سنگ نماد فرهنگ ایجاد شده، متوجه برخورداری ملت ایران از دانش و فکر و اندیشه می‌شویم.

رحیمی با بیان اینکه تاریخ ایران سراسر افتخار است، به عنوان نمونه به معماری ایرانی اشاره کرد که موجب افتخار و سربلندی ملت ایران شده و امروز در بسیاری از کشورها رد پایی از هنر معماری بی‌نظیر ایرانی دیده می‌شود و از مشاهده آنها لذت می‌برند.

معاون اول رئیس جمهوردر بخش دیگی از سخنانش با اشاره به افزایش صادرات غیرنفتی کشور و مساعد خواندن وضعیت اقتصادی مردم در عین حال صنایع دستی را نیازمند تلاش و کوشش برای رسیدن به نقطه مطلوب دانست و گفت:‌ بید بپذیریم که گنج با رنج به دست می‌آید و امرار معاش آسان نیست.

رحیمی از عزم دولت برای ایجاد کارگروهی مخصوص اشتغال در صنایع دستی با دبیری سید حسن موسوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور خبر داد و از اینکه محصولات ایرانی با یک گردش با برخی کشورها به کشور وارد شده و به قیمت گزاف در بازارهای ایران به فروش می‌رسند انتقاد کرد.

وی ادامه داد: وقتی ایران بود و بسیاری از صنایع از جمله صنعت نساجی داشت خیلی از کشورها نبودند و همین آمریکای جهانخوار که امروز به کشورهای دیگر دست اندازی می‌کند و همین مساله باعث انحطاطش می‌شود وجود نداشت و یا انگلیس که فقط یک جزیره و آب و هوای پیوسته بارانی و مابقی آن فتنه و استعمار است که البته آفتاب آن نیز غروب کرده، هویتی ندارد.

رحیمی افزود: اگر بتوانیم از صادرات غیرنفتی درآمدزایی کنیم نیازی هم نداریم که به دیگران نفت بفروشیم و منت هم بگذارند و ما را تحریم هم بکنند کسانی که با سلاح‌های کشتار جمعی می‌توانند دنیا را ویران کنند اما حاضر نیستند ۲۰ درصد غنی سازی در کشور ما را تحمل کنند.

رحیمی ادامه داد: در سال ۸۹ استانداران در نشستی مزایای استانهای خود را اعلام کردند و درباره فرصت‌ها و میزان اشتغالزایی در هر استان بحث شد و حدود ایجاد شغل در هر استان مشخص گردید که در نهایت مقرر شد یک میلیون و هزار شغل ایجاد شود اما با همت عزیزان بیش از سقف تعهد ایجاد شغل شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم از فرهنگ و تمدن خود حراست کنیم و روی پای خود بیایستیم باید قوی شویم و برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم، اضافه کرد:  الان هم می‌توان با برنامه ریزی دقیق با ۵ میلیون تومان اشتغالزایی کرد اما این نیازمند آن است که هر استان برنامه خود را ارایه دهد.

رحیمی با بیان اینکه شر از بیکاری بهتر است و بیکاری هزاران معضل همچون شرارت در پی می‌آورد، گفت: آیت‌الله حائری شیرازی یک بار گفته بود به افراد بیکار بولدوزر بدهید تا همین طور خراب کنند و بسازند اما بیکار نباشند.

معاون اول رئیس جمهور با ابراز تاسف از نابود شدن چای و ابریشم گیلان نسبت به نابود شدن صنایع دستی بر اثر بی‌توجهی و اهمال هشدار داد و گفت: دو سال است که تلاش  می‌کنیم دستان پلیدی که چای مرغوب ما را به سوی نابودی برد شناسایی و برخورد کنیم که خوشبختانه نتایج خوبی در پی داشته است.

رحیمی افزود: در حال حاضر مردم ما چای نمی‌‌خورند بلکه مرکب چای می ‌خورند و خانم‌ها حوصله ندارند بگذارند چای خوب دم بکشد و چای خوب بخورند و دولت هم چای آشغال می‌خرد و انبار می‌کند که بعد از مدتی تبدیل به پهن می‌شود و باید آن را دور ریخت.

وی اضافه کرد: قالی ایرانی هم بیش از ۶۰۰ میلیون دلار صادر نمی‌شود و چینی‌ها با تقلید فرش ایرانی بازار ما را خراب کردند در حالی که فرش ایرانی رقیب و نظیر ندارد و ما باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

رحیمی در پایان گفت: ایران نماد فرهنگ و تمدن است و ایرانیان همه هنرمندند و همه جاهای دیگر به نحوی از انحاء بی هنرند و باید در مهد تمدن و هنر قدر و هنر و به خصوص صنایع دستی را بدانید.

پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهور، سید حسن موسوی رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری به ایرادسخن پرداخت و محمدحسن صالحی مرام معاون صنایع دستی وی گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های حوزه متبوعش ارایه کرد و از ۳۱ تن از هنرمندان کشورمان تجلیل شد.

همچنین در این مراسم از تابلوی ۹۵ هزار قطعه‌ای منبت- معرق بین‌الحرمین که توسط گروه هنری آریانگار با مدیریت استاد میبدی و در ابعاد ۳در ۵ متر  خلق شد و شامل تصویری از بین‌ الحرمین و زیارت عاشورا و اسامی شهدای کربلاست رونمایی شد.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.