پیشنهاد اولیه انجمن قلم ثبت روز جهانی قلم در جهان اسلام بود

محسن پرویز، سخنگوی انجمن قلم در گفتگو با خبرنگار مهر با تبریک روز قلم به همه اهالی قلم گفت: امسال یک نکته دیگری هم اتفاق افتاده؛ آن هم تقارن روز قلم با ولادت باسعادت حضرت صاحب‌الامر (عج) است که به نظرم حسن تقارنی است که باعث برکت‌های بیشتری برای سال آتی اهل قلم خواهد بود.

وی ادامه داد: اولین‌بار طرح روز قلم که از سوی انجمن مطرح شد به این ترتیب بود که در انجمن بحث پرداختن به حوزه قلم در جهان اسلام مطرح شد و با توجه به اینکه جمهوری اسلامی در سال طرح موضوع، ریاست کنفرانس اسلامی را برعهده داشت در جلسه هیأت مدیره انجمن به این موضوع پرداخته شد که پیشنهادی صورت گیرد و جمهوری اسلامی جایزه جهانی قلم را در جهان اسلام پایه‌گذاری کند.

معاون سابق امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه قرار نبود این طرح و جایزه منتسب به یک دولت خاص باشد، بیان کرد: از آنجا که در آن سال ریاست کنفرانس اسلامی با رئیس‌جمهوری وقت ایران (سید محمد خاتمی) بود این پیشنهاد از سوی انجمن به رئیس کنفرانس ارائه شد و با اینکه خطاب ما رئیس کنفرانس بود، ولی ارجاعات صورت گرفته از سوی رئیس‌جمهوری بود و نامه‌های ما به عنوان رئیس‌جمهوری پاسخ داده شد و این مساله باعث شد که طرح به چرخه داخلی منتقل شود.

پرویز افزود: در نهایت آن طرح منجر به تصویب روز قلم در تقویم جمهوری اسلامی منجر شد و بحث جایزه و روز بین‌المللی قلم در جهان اسلام به نتیجه نرسید. هدف از طرح اولیه ما قدردانی از اهالی قلم برتر در جهان اسلام بود و هدفمان این بود که روزی بین‌المللی را تصویب کنیم که به ویژه در جهان اسلام جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه گرچه ثبت روز قلم در تقویم کشورمان نهایت خواسته طرح اولیه نبود ولی این نکته را هم منفی نمی‌بینیم، گفت: ثبت روز قلم در تقویم کشورمان یک حداقلی را فراهم و جای خالی این مناسبت در تقویم را پر کرد که از این بابت ارزشمند است.

این نویسنده و از اعضای قدیمی انجمن قلم اضافه کرد: در سال‌های اول بعد از اعلام ۱۴ تیر به عنوان روز قلم، توقع داشتیم همه مراکز مرتبط اهتمام ویژه داشته باشند ولی خیلی جاها غفلت کردند و اتفاق خاصی نیفتاد ولی ما در انجمن قلم جایزه قلم زرین را در هیأت مدیره تصویب کردیم که در این سال‌ها برگزار می‌شود. برای زنده نگه داشتن این روز سایر نهادها باید اقداماتی داشته باشند تا در این روز هم‌اندیشی‌ای بین اهالی قلم صورت گیرد.

پرویز در پاسخ به اینکه انجمن قلم به غیر از جایزه قلم زرین دیگر چه تلاشی برای زنده نگه داشتن روز قلم داشته است؟ بیان کرد: انجمن یک نهاد دولتی و یا حتی غیردولتی با ساختار کارمندی و دارای بودجه و نیروی انسانی نیست و نهادهای متولی و آنجاهایی که بودجه و امکانات دارند باید مجری اینگونه برنامه‌ها باشند.

معاون سابق فرهنگی ارشاد ادامه داد: ما در انجمن می‌توانیم پیشنهاد و طرح‌هایی را مطرح کنیم و پیگیری آن از سوی نهادهای دیگر باشد ولی طرح‌های خوبی که مطرح می‌شود در مجموعه‌های مختلف مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد. در ابتدا از آن ها استقبال می‌کنند ولی به مرور فراموش می‌شوند و یا تبدیل به وعده و وعیدهایی می‌شوند که با تغییر مسئولان بروز و ظهور پیدا نمی‌کنند.

وی روز قلم را روزی دانست که همه حوزه‌های مرتبط باید برنامه‌هایی درباره روز قلم اجرا کنند و گفت: باید تلاش کنیم نگاه‌ها به سمت قلم و اهالی آن منعطف شود. به هر حال تقویم رسمی کشور به گونه‌ای است که به سختی جایی بین آن پیدا می‌شود و انتصاب یک روز به نام قلم حداقل کاری بود که می‌شد انجام داد و این مقدمه‌ای بود برای اقدامات بعدی.

این فعال فرهنگی افزود: ما نباید منتظر می‌ماندیم تا اتفاقاتی در حوزه قلم بیفتد و سپس روزی را به نام قلم ثبت می کردیم بلکه با تعیین این روز می‌توان توجه‌ها را به این سمت معطوف کرد. مشکلات فراوانی در حوزه قلم و مکتوبات وجود دارد که بهترین روز برای طرح و چاره‌اندیشی آنها روز قلم است و می‌توان در این روز برای راهکارهای آن به جمع‌بندی رسید. این پیشنهادها می‌تواند منجر به فراهم آمدن زیرساخت‌هایی برای نشر اندیشه‌های نو و نوآوری هایی در عرصه‌های مختلف فرهنگی شود.

پرویز ایران را کشوری دانست که ظرفیت‌های مالی و نیروی انسانی زیادی دارد و توضیح داد: ما از لحاظ منابع به ویژه منابع انسانی و نیروی جوان و بااستعداد و صاحب صلاحیت دارای کمبود نیستیم و در قیاس با دیگر کشورها هم در نقطه بالاتری قرار داریم و اگر قدر آن را ندانیم این نعمت به زودی از ما گرفته می‌شود. ما باید از نیروهای جوان و کارآمد که می‌توانند کشور را سربلند کنند، استفاده بهینه کنیم تا پیشرفت کشور بیشتر و بهتر حاصل شود.

وی درباره اینکه امسال انجمن به غیر از جایزه قلم زرین برنامه‌ دیگری برای روز قلم دارد یا خیر؟ عنوان کرد: قرار نیست انجمن در همه مسایل ورود اجرایی پیدا کند و تجربه گذشته هم اینگونه بوده که ورود به مسایل جزئی و اجرایی توان بالایی از مجموعه خواهد گرفت و این وظیفه‌ای است که در اختیار دیگران است. ما یک تشکل دولتی با شکل کارمندی و بودجه مصوب نیستیم.

سخنگوی انجمن قلم مهم‌ترین وظیفه این انجمن را مشورت دادن به دیگر نهادها دانسته و گفت: نظرات اعضای انجمن می‌تواند به نهادهای فرهنگی اعلام و مورد استفاده قرار گیرد همچنین اهالی فرهنگ می‌توانند پیشنهادهای خود را به انجمن ارائه کنند که پس از تجمیع و پالایش در اختیار نهادها قرار گیرد.

پرویز در پایان گفت: همه بخش‌ها و نهادهای ذیربط باید در احیای روز قلم بکوشند. این روز متعلق به همه اهالی قلم است و فرصتی را فراهم می‌کند تا مسایل و موضوعات این حوزه مورد بحث قرار گیرد و ما نباید این فرصت را از دست بدهیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.