پیشنهاد تشکیل سازمان امور دانشجویان در وزارت بهداشت

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : محمد حسین آیتی معاون دانشجویی، فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به برگزاری اجلاس معاونان دانشجویی فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی کشور که با حضور حسن هاشمی، وزیر بهداشت،برگزار شد، گفت: موارد متعددی از سوی معاونان دانشجویی و فرهنگی دانشگاهها، به عنوان اشخاصی که از نزدیک درگیر با امور دانشجویان می باشند، مطرح شد که امیدواریم با اجرایی کردن آنها در جهت بهبود وضعیت دانشجویان و فضای فرهنگی موجود در دانشگاهها گام برداریم.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ آیتی خاطرنشان کرد: اهمیت، جایگاه و نقش تأثیرگذار حوزه دانشجویی و فرهنگی در رسیدگی به مطالبات دانشجویان و ارتقاء وضع معیشتی آنها و نیز در تعلیم و تربیت صحیح دانشجویان براساس الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت یکی از دغدغه های اصلی معاونان بود.

متناسب سازی ساختار معاونت با وظایف

وی متناسب سازی ساختار معاونت دانشجویی و فرهنگی در ستاد و دانشگاهها با وظایف محوله و تأکید بر حفظ روحیه نشاط، امید و پویایی در دانشجویان را از دیگر خواسته های مدیران این حوزه برشمرد.وی افزود: در این راستا مشارکت حداکثری دانشجویان در مراکز تصمیم‌گیری با رعایت اصل حفظ آرامش فضای دانشگاهها برای رشد و توسعه علمی مورد تاکید قرار گرفت.

معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت تأکید کرد: ضرورت تشکیل سازمان دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا تجمیع تمام حوزه‌ها و واحدهای مرتبط با دانشجویان در حوزه دانشجویی و فرهنگی یکی از مهمترین خواسته های معاونان بود. تشکیل سازمان دانشجویان وزارت بهداشت می تواند با تجمیع حوزه‌ها و واحدهای مرتبط با دانشجویان در حوزه دانشجویی و فرهنگی بهتر عمل کند و دانشجویان عزیز در پیگیری مطالبات خود دیگر دچار سردرگمی نخواهند شد.

آیتی یادآور شد: حمایت از تأمین خوابگاه مناسب برای دانشجویان و ضرورت نظارت و مدیریت بر خوابگاهها توسط دانشگاهها نیز از درخواستهای معاونان بود. ضرورت تفسیر صحیح و شفاف از بند د ماده ۲۰ برنامه پنجم توسعه و حمایت از برون سپاری خدمات دانشجویی با حفظ نقش حاکمیتی و نظارت، خصوصا نسبت به خوابگاهها، از دیگر موارد مورد تأکید معاونان دانشگاهها بود.

وی اولویت گذاری تأمین منابع مالی امکانات و خدمات رفاهی دانشجویان را یکی از مهمترین خواسته های مدیران برشمرد و افزود: این خدمات رفاهی به ویژه در بخش تغذیه دانشجویان باید اولویت گذاری شود.

تفکیک سرانه فرهنگی و فوق برنامه

وی اظهار داشت: یکی از مواردی که معاونان دانشگاهها بر آن تأکید داشتند تفکیک سرانه فرهنگی و فوق برنامه، امور رفاهی، خدمات آموزشی و سرانه تغذیه است که این امر می تواند به شفافیت بودجه دانشگاهها و خدمت رسانی بهتر کمک کند، ضمن اینکه مشکلات اعتباری به فعالیتهای فرهنگی و فوق برنامه صدمه نخواهد زد.

معاون وزیر بهداشت گفت: توجه به رشد و گسترش متوازن در امر توسعه آموزش پزشکی بر اساس امکانات رفاهی دانشگاهها نیز از دیگر موضوعاتی بود که معاونان دانشگاهها بر آن تأکید داشتند، چرا که تأسیس دانشکده های تازه و راه اندازی رشته های متعدد بدون توجه به امکانات رفاهی و اعتبارات، خصوصاً امکان و ظرفیت خوابگاهی مناسب، در سالهای اخیر، به افت چشمگیر کیفیت زندگی دانشجویی و فعالیتهای فوق برنامه منجر شده است. این موضوع می‌تواند تبعات جبران ناپذیری در دراز مدت خصوصاً در زمینه نیروی انسانی کارآمد و ارزشی در نظام سلامت خواهد داشت.

رتبه بندی حوزه دانشجویی، فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی

وی اضافه کرد: موضوع اعتبار بخشی و رتبه بندی حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاهها، در کنار فعالیتهای آموزشی، درمانی و پژوهشی و حمایت از اجرایی شدن این طرح نیز مورد تأکید معاونان بود که مورد توجه وزیر بهداشت قرار گرفت.

آیتی با اشاره به طرح شافی که در دانشگاههای علوم پزشکی شیراز و همدان به اجرا درآمده گفت: توجه ویژه به موضوع اعتبار بخشی فرهنگی بیمارستانها، که بر اساس یک کار پژوهشی دقیق، و احصاء شاخصهای جامع، توجه بیمارستانها به رعایت حقوق بیماران، حریم خصوصی بیماران و رعایت اخلاق پزشکی و کرامت انسانی بیماران را می سنجد و تعمیم این طرح به همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز از سوی معاونان بررسی شد.

وی اظهار داشت: بعضی معاونان دانشگاه ها معتقد می باشند که مشکلات اعتباری و کمبودهای مالی بر روی حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی کشور تأثیر گذاشته است، به نحوی که نگرانی‌هایی برای آغاز سال تحصیلی تازه وجود دارد، لذا از وزیر بهداشت خواستند به صورت خاص و فوری ضمن بررسی این مشکلات مساعدت مقتضی را مبذول دارند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.