پیشنهاد فروش یک میلیون بشکه نفت در روز برای بودجه سال آینده

۷ م دیماه ،

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی و لزوم کاهش اتکا به نفت پیشنهاد کردیم در بودجه سال آینده فروش نفت یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مصباحی‌مقدم که در پنجمین کنفرانس بین‌المللی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد سخنرانی می‌کرد، توضیح داد: در بودجه سال جاری فروش روزانه نفت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده بود، در حالی که با توجه به محدودیت‌ها درصدی از این پیش‌بینی محقق نشد. به همین سبب و با توجه به تاکیدات قانون پنجم توسعه مبنی بر لزوم کاهش اتکای بودجه به نفت پیشنهاد کردیم فروش روزانه نفت در برنامه سال آینده یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شود تا هم با تحریم‌ها مقابله کرده باشیم و هم در راستای سند چشم‌انداز قدم برداریم.

وی همچنین دربارهٔ درآمدهای مالیاتی کشور گفت: این درآمدها هیچ تناسبی با اهداف در نظر گرفته شده در برنامه پنجم ندارد. درآمدهای مالیاتی ما در صورت افزایش نظارت‌ها و پیگیری‌ها می‌تواند بسیار افزایش یابد. البته این به هیچ وجه به معنی افزایش نرخ‌ها و یا فشار بر بنگاه‌های اقتصادی نیست. بلکه مالیات بر سود بسته می‌شود و بحث ما تنها افزایش نظارت‌هاست تا کشور در این باره پیشرفت کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین بر لزوم توجه هرچه بیش‌تر به مالیات بر ارزش افزوده تاکید و تصریح کرد: طبق قانون باید مالیات بر ارزش افزوده تا ۸ درصد افزایش یابد و این مهم باید تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق شود. در حال حاضر پوشش این طرح هنوز گسترش لازم را ندارد و باید تلاش شود ابعاد این محور مهم مالیاتی در تمام سطوح اقتصادی کشور گسترش پیدا کند.

وی همچنین بر لزوم تغییر و بازنگری در بعضی از قوانین موجود در حوزه برنامه و بودجه تاکید کرد و گفت: قانون برنامه و بودجه مربوط به ۴۲ سال پیش است و این قانون باید در نزدیک‌ترین زمان تغییر کند و به روز شود. در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کمیته‌ای مسوولیت این کار را برعهده گرفته و تلاش می‌کنیم تا پایان این دوره اصلاحات مورد نظر صورت گیرد.

مصباحی مقدم ادامه داد: با توجه به نحوه نظارت‌ها در سال‌های قبل در بسیاری از حوزه‌های کوچک و حاشیه‌ای بودجه بسیاری به هدر می‌رفت. همین امر هزینه‌ها را بسیار افزایش می‌داد در حالی که قانون صراحتا اعلام کرده بودجه سالانه دولت باید دو درصد کاهش پیدا کند و این نکته‌ای است که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس سعی می‌کند در بررسی‌های امسال لحاظ کند و هزینه‌های بی‌دلیل که در بعضی حوزه‌ها به بودجه تحمیل می‌شود را محدود کند.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.