پیشنهاد مکتوب ایران برای حل بحران سوریه

صالحی گفت: ایران پیشنهادی غیررسمی برای حل بحران سوریه به صورت مکتوب به سازمان ملل ارایه کرده است.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانسی خبری و در پایان دیدارش با اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در مساله سوریه، با اشاره به دیدارهایش در قاهره و نیویورک با ابراهیمی خاطرنشان کرد: درباره حل مساله سوریه به طور تفصیلی با یکدیگر گفت‌وگو کردیم، زمانی که در نیویورک ملاقات صورت گرفت و در دومین جلسه وزیران گروه تماس که مبتنی بر پیشنهاد رییس‌جمهور مصر تشکیل شده بود قول دادم که نظرات و دیدگاه‌های ایران را درباره بحران سوریه به صورت مکتوب درآورم و به عربستان، مصر، ترکیه و آقای اخضر ابراهیمی ارایه کنم که این کار انجام شد.

وی افزود: پیشنهادی به صورت غیررسمی و مکتوب ارایه کردیم و نظرات خود را در آن پیشنهاد به طور تفصیلی بیان کرده‌ایم، نسخه‌ای هم به دولت سوریه ارایه شده است.

صالحی اضافه کرد: انتظار داریم با تجربه‌ای که آقای ابراهیمی در حل مسایل بین‌المللی در کارنامه خود دارد با همکاری کشورهای منطقه و سایر کشورهای موثر برون‌رفتی مسالمت‌آمیز برای مساله سوریه بیابد، که از این طریق بحران سوریه به طور مسالمت‌آمیز توسط سوری‌ها حل و فصل شود.

صالحی ادامه داد: تاکید داریم که مردم سوریه مانند مردم هر کشور آزاد و دموکراتیکی، حق آزادی و انتخابات و مجلس مردمی و قانون اساسی مبتنی بر آرای مردم را دارد، دولت سوریه هم آمادگی خود را بارها در این جهت برای لبیک به خواسته‌های مردم اعلام کرده و آمادگی دارد که اگر لازم باشد تجدیدنظری در تصمیماتی هم که قبلا گرفته شده انجام دهد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار کرد: نظر ما و اخضر ابراهیمی این است که قبل از هر اقدامی باید خشونت و کشتار در سوریه متوقف شود، متاسفانه هر روز تعدادی از خواهران و برادران ما در سوریه کشته می‌شوند که این به مصلحت سوریه و امت اسلامی و جامعه بین‌الملل نیست، باید دست در دست هم دهیم که هرچه زودتر این درگیری متوقف شود و از خونریزی بیشتر جلوگیری شود. مسایل بعدی در اولویت است که به طبع آن انجام خواهد گرفت که آقای اخضر ابراهیمی در سفر به منطقه تلاش می‌کند آرای مختلف را جمع کند که پیشنهادی در مورد حل بحران سوریه ارایه نماید.

صالحی ادامه داد: ایران آمادگی کامل برای همکاری با اخضر ابراهیمی را دارد، زیرا سازمان ملل در این موضوع دارای ویژگی‌هایی است که آن را با مسوولیت آقای

ابراهیمی در جایگاهی قرار داده که بی‌طرفانه است، زیرا اگر هر مجموعه کشوری را در نظر بگیریم که بخواهد در این مساله وارد شود ممکن است بحث بی‌طرفی زیر سوال رود، اما سازمان ملل به عنوان نماینده بی‌طرف می‌تواند گام‌های موثر بردارد و ما آمادگی کامل برای همکاری با ایشان را داریم.

اخضر ابراهیمی:پیشنهادات کتبی ایران برای حل مساله سوریه بسیار موثر است

اخضر ابراهیمی گفت: پیشنهاد ایران برای حل بحران سوریه بسیار موثر است و می‌تواند در ارایه جمع‌بندی برای حل بحران آن کمک کند.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در مساله سوریه در کنفرانسی مطبوعاتی و در پایان دیدارش با علی‌اکبر صالحی ضمن تشکر از میزبانی ایران برای انجام این مذاکرات گفت: تاکید می‌کنیم که سازمان ملل و اتحادیه عرب به عنوان دو ارگان که نماینده آنها هستم کاملا اهمیت و حساسیت مساله سوریه را درک می‌کنند و بر لزوم حل سریع وضعیت فعلی تاکید دارند.

دبیرکل سازمان ملل به صورت روزانه خواستار توقف خشونت است.

وی افزود: سازمان ملل می‌خواهد خشونت‌ها در سوریه متوقف شود، از مخالفان دولت سوریه نیز می‌خواهیم به این ابتکار عمل پاسخ مثبت دهند. دبیرکل سازمان ملل خواستار توقف ورود سلاح به کلیه طرف‌های درگیر در سوریه است و از کشورهایی که روابط خوبی با دو طرف دارند نیز می‌خواهیم از روابط خوب خود استفاده کنند و مانع از خونریزی روزانه در سوریه شوند.

ابراهیمی تاکید کرد: هیچ‌کس نفی نمی‌کند که مشکلات حقیقی‌ای وجود دارد که باید رفع شود. مشکلات می‌تواند از طریق مسالمت‌آمیز حل و فصل گردد.

وی اضافه کرد: این دو سازمان بین‌المللی می‌خواهند دیدگاه‌های دو طرف را به هم نزدیک کنند و مشکلات موجود حل شود، امیدواریم این تماس‌ها ادامه یابد و کلیه کشورهایی که در منطقه موثر هستند در این رابطه فعال شوند.

وی ابراز امیدواری کرد، مساله سوریه از طریق درست حل شود.

اخضر ابراهیمی گفت: از پیشنهادات کتبی ایران تشکر می‌کنم، امیدوارم تمام این آرا و ایده‌ها را جمع کنیم و طی طرحی برای پایان دادن به کابوسی که ملت سوریه با آن مواجه است به کار آید، ما هیچ منافعی به جز منافع ملت سوریه در نظر نداریم.

به گزارش ایسنا، قرار است اخضر ابراهیمی فردا نیز با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کند.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.