پیشنهاد نفتی تهران به کویت/ آمادگی برای صادرات گاز آرش به کویت

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود زیرکچیان زاده درباره سیاست نفتی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه میدان مشترک نفت و گاز ارش، گفت: ایران کماکان بر دیپلماسی مثبت خود در توسعه میدان آرش به صورت مشارکت تاکید دارد و آماده همکاری با کشور اسلامی، دوست و همسایه کویت است.

این مقام مسئول افزود: شرکت نفت فلات قاره هرگونه فعالیت و اقدامی در میدان آرش را با هماهنگی کامل ارگان‌های مسئول به ویژه وزارت امور خارجه و سفیر ایران در کویت انجام خواهد داد.

 

به گفته مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره، تعدادی از میدان‌های مشترک در سال جاری تعیین تکلیف شده و قرارداد توسعه آنها منعقد می‌شود و باید در سال ۹۱ تمام میدان‌های مشترک تعین تکلیف شوند و میدان آرش یکی از میدان هایی است که باید توسعه یابد.

 

وی در مورد توسعه میدان آرش، توضیح داد: در مذاکرات انجام شده هیئت های وزارت نفت دو کشور، جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی دیپلماسی مثبت مشارکت به جای رقابت (UNITIZATION) را به طرف کویتی اعلام کرده است.

 

به گفته زیرکچیان زاده، در این مذاکره‌ها دو طرف بر دیپلماسی مثبت تاکید داشته و ایران همچنان بر این نکته تاکید دارد که در توسعه میدان‌های مشترک، دیپلماسی مثبت و مشارکت جانشین رقابت شود.

 

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دو سیاست را به طور موازی دنبال می‌کند، تبیین کرد: راهکار اول، مشارکت به جای رقابت است که سبب گسترش روابط خوب دو کشور دوست و همسایه خواهد شد؛ این روش در میدان‌ها و بلوک‌های مشترک میان کشورها و شرکت‌ها مرسوم و نمونه آن در دریای شمال موفق بوده است و بر همین اساس کشورمان پیشنهاد انتخاب یک اپراتور مشترک برای سرمایه‌گذاری، توسعه و تولید از این میدان را به طرف کویتی اعلام کرده است.

 

این مقام مسئول با اعلام اینکه ایران و کویت می‌توانند به منظور کاهش هزینه ها، با تعیین یک اپراتور مشترک در این میدان سرمایه گذاری، توسعه و در نهایت تولید از آن را انجام دهند، بیان کرد: این روش مرسومی است که با حداقل سرمایه‌گذاری و هزینه‌جاری و حداکثر بازیافت، منافع هر دو کشور را تامین خواهد کرد.

 

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره با اعلام اینکه ایران آمادگی خود را برای صادرات گاز این میدان به کویت با توجه به نیاز کویت به گاز در چارچوب قیمت منطقه و با دید مثبت بارها اعلام کرده است، تاکید کرد: ایران آماده همکاری با کویت در این میدان مشترک برای افزایش حداکثری منافع ملی دو طرف و تعمیق روابط منطقه‌ای، سیاسی و اجتماعی بین دو کشور مسلمان است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.