پیشنهاد هسته‌ای؟ جلیلی تکذیب کرد

سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی خبر روزنامه نیویورک تایمز را درباره ارائه طرح ۹ مرحله‌ای ایران به آمریکا برای حل و فصل موضوع هسته‌ای تکذیب کرد و گفت که هیچ پیشنهاد جدیدی خارج از چارچوب مذاکرات ۱+ ۵ از سوی ایران مطرح نشده است.

همزمان معاون وی علی باقری هم اعلام کرد که پاسخ سازنده گروه ۱+۵ به طرح ارائه شده از سوی ایران در مذاکرات مسکو زمینه‌ساز مذاکرات جدید خواهد بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر ارائه پیشنهاد ۹ مرحله‌ای ایران به آمریکا را تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی با حضور در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گزارشی از آخرین وضعیت مذاکره هسته‌‌ای با گروه ۱+۵، ادعای مقامات آمریکایی در مورد پیشنهاد موسوم به طرح ۹ گام جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کرد و گفت: هیچ گونه پیشنهاد جدیدی خارج از چارچوب مذاکرات ۱+۵ در اجلاس اخیر سازمان ملل متحد مطرح نشده است و ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی در این رابطه بی‌اساس است.
اخیرا روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده بود که مقامات ایرانی برای حل مساله هسته‌ای این کشور با غرب، یک طرح «۹ مرحله‌ای» پیشنهاد داده‌اند که بر اساس آن در ازای لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران، فعالیت غنی‌سازی اورانیوم به تدریج به حال تعلیق درخواهد آمد. این روزنامه همچنین مدعی شده بود که بر اساس این طرح که بر مبنای طرح پیشنهادی ایران به اتحادیه اروپا در ماه ژوئیه بوده، در ازای لغو بخشی از تحریم‌ها، ایران فعالیت یک تا ۲ سایت غنی‌سازی اورانیوم را متوقف خواهد کرد. پس از آن و زمانی که مرحله نهم فرا رسد، غرب باید تمامی تحریم‌های اعمالی علیه ایران از جمله تحریم‌های صادرات نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را لغو کرده و در ازای آن ایران، فعالیت غنی‌سازی اورانیوم با غلظت متوسط در تاسیسات فردو را متوقف خواهد کرد.
سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای کشور، اما این خبر را تکذیب کرد و در عین حال معاون او یعنی علی باقری گفت که پاسخ سازنده ۱+۵ به پیشنهادهای ایران زمینه ساز مذاکرات جدید خواهد بود. مقصود علی باقری از پیشنهاد‌های ایران در مذاکرات مسکو، به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی اورانیوم، تعلیق غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۲۰ درصد در ازای تعلیق تحریم‌های نفتی و بانک مرکزی بوده است. موضوعی که اگرچه طرفین مذاکره‌کننده در نشست مسکو آن را نپذیرفتند. این در حالی بود که ۱+۵ هم بر پیشنهاد‌هایی که در نشست بغداد ارائه داده بود تاکید کرد. این پیشنهاد‌ها توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی، خروج مازاد غنی‌سازی ۲۰ درصدی به خارج از کشور و تعطیلی سایت فردو بود.
به گزارش ایرنا به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، اما معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی «علی باقری» در گفت‌وگویی اعلام کرد ایران در انتظار پاسخ سازنده گروه ۱+۵ به پیشنهادهای تفصیلی است که در مذاکرات مسکو از سوی ایران ارائه شده است.
وی با یادآوری برخی مطالب منتشر شده از سوی منابع غربی تصریح کرد: ایران چارچوب مدنظر خود را در مسکو ارائه و پس از مذاکرات مسکو هم با تفصیل و جزئیات بیشتری پیشنهادهای خود را برای گروه ۱+۵ شرح داده است. معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: چارچوب پیشنهادهای ایران نسبت به آنچه در مسکو ارائه شد، تغییری نکرده است.
اکنون پس از رد شایعه ارائه طرح ۹ مرحله‌ای از سوی سعید جلیلی، معاون او هم خاطرنشان کرده که پاسخ مناسب شش قدرت جهانی به پیشنهادهای ایران می‌تواند زمینه‌ساز از سرگیری مذاکرات باشد. هرچند که پیش‌تر علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس انرژی اتمی گفته بود که غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در قبال لغو تحریم‌ها متوقف می‌شود. اگرچه سلطانیه تاکید کرد که تعطیلی سایت غنی‌سازی فردو به هیچ وجه امکان‌پذیر نخواهد بود. در کنار سلطانیه، محمود احمدی نژاد هم بارها تاکید کرده است که در ازای ارائه اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی، ایران حاضر است غنی‌سازی ۲۰درصدی را متوقف کند.
تا به اینجا ایران یک شرط از شروط شش کشور را پذیرفته اما در ازای لغو تحریم‌ها. موضوعی که گروه ۱+۵ با آن موافقت نکرده اند. اما دیدار سعید جلیلی و کاترین اشتون در استانبول و نیز رایزنی‌های مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نشانه‌های مثبتی را از احتمال از سرگیری مذاکرات نمایش داد.
آخرین دور مذاکرات ایران با ۱+۵ خردادماه امسال در مسکو برگزار شد. نتیجه این مذاکرات ادامه گفت‌وگو‌های ایران و شش قدرت جهانی در سطح کارشناسان فنی، سپس معاونان جلیلی و اشتون و دیدار نمایندگان ایران و ۱+۵ برای بررسی نحوه تداوم مذاکرات بوده است. پس از مذاکرات خرداد ماه، اشتون و جلیلی طی گفت‌وگوهای تلفنی قرار گذاشتند تا طی یک دیدار حضوری درباره نحوه ادامه مذاکرات با یکدیگر ملاقات کنند. بر همین اساس هم جلیلی و اشتون بدون اعلام قبلی یکدیگر را در استانبول دیدار کردند. دیداری که طرفین آن را سازنده خواندند و قرار شد که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نیویورک برود تا نتیجه این مذاکرات را به استماع وزیران خارجه ۱+۵ برساند.
بر همین اساس هم وزرای خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با کاترین اشتون، نشست مشترکی را برگزار کردند تا در جریان نتایج آخرین مذاکرات او با سعید جلیلی، قرار بگیرند. نشست شش وزیر خارجه با اشتون کاملا پیرامون مذاکرات ۲۸ شهریورماه در کنسولگری ایران بود و نتیجه جلسه هم تماس مجدد کاترین اشتون با سعید جلیلی برای تعیین زمان دور چهارم گفت‌وگوهای ایران با ۱+۵ خواهد بود. اشتون گفته بود که ایران باید هر چه زودتر دست به اقدامی بزند تا نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای‌اش را برطرف کند. به گفته اشتون،ما در حال بررسی موضوع هسته‌ای تهران، به تفصیل درباره لزوم اینکه ایران هرچه زودتر دست به اقدامی بزند صحبت کردیم. اشتون همچنین گفته بود که من پس از این جلسه با ایران در تماس خواهم بود تا این روند را ادامه دهند.
در همین زمینه یک مقام عالیرتبه آمریکایی هم گفته بود که اشتون درباره «گام‌های احتمالی بعدی» که وزیران خارجه شش کشور به آن اشاره کرده‌اند، صحبت خواهد کرد. این مقام عالیرتبه آمریکایی همچنین گفته بود که «قدرت‌های ‌جهانی تصمیم گرفتند زمینه را برای دور دیگری از مذاکرات با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش آماده کنند، اما خواستار «یک پیشنهاد بهبود یافته» از جانب تهران هستند.» به گفته او «گزارش دیدار اشتون و جلیلی در استانبول، شش قدرت جهانی را امیدوار ساخته است که ایران در حال برداشتن گام‌هایی به سمت جدی گرفتن مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای است.» البته آنها اشاره‌ای نکردند که منظورشان از پیشنهادهای بهبود یافته چیست. اما ایران همچنان تاکید دارد که بر پیشنهادهای خود در نشست مسکو ایستاده است و از ۱+۵ هم می‌خواهد که به این پیشنهادها پاسخی بدهد که آن پاسخ‌ها سرآغاز دور تازه گفت‌وگو‌ها باشد. باید دید آیا شش قدرت جهانی پاسخی به این پیشنهادها خواهند داد یا آن که همچنان بر موضع خود پافشاری خواهند کرد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.