پیشنهاد هنرمندان برای تعطیلات آخر هفته!

گردآوری توسط گروه موسیقی ممتازنیوز

بار‌ها برای همه ما پیش آمده که در تعطیلات و اوقات فراغت که داریم به فکر این موضوع باشیم تا در دنیای هنر پرسه بزنیم و از فیلم‌ها، نمایش‌ها، کنسرت‌ها و آلبوم‌های موسیقی و یا نمایشگاه‌های هنری استفاده کنیم. اما معمولا برای انتخاب دچار مشکل می‌شویم و این تجربه را قطعا داریم که یا از دوستانی که سلیقه‌شان بیشتر با ما همخوان است و یا تجربه‌ای در زمینه هنر دارند در مورد انتخاب آثار پیشنهاد بگیریم و یا بدهیم.

اما بدون شک همه ما به تخصص احترام می‌گذاریم و اگر صاحب نظری پیشنهادی را برای انتخاب مطرح کند، می‌تواند در اولویت پرکردن اوقات فراغت ما قرار بگیرد. بر همین اساس از جمعی از هنرمندان عرصه‌های مختلف پیشنهادی برای آخر هفته گردآوری کرده‌ایم تا دست شما را برای انتخاب بازگذاریم. با توجه به فرا رسیدن ایام محرم همه هنرمند با لحاظ کردن این ایام پیشنهاداتی را ارائه دادند که در ادامه می‌خوانید.

پیشنهاد شهاب الدین حسین‌پور؛ نمایش «تهران-بلگراد»

نمایش “تهران – بلگراد” به نویسندگی و کارگردانی فریار حسینی تا ۲۰دی ماه هر روز ساعت۱۸ در تالار مولوی اجرا می‌شود.

شهاب الدین حسین‌پور دربارهٔ اجرای نمایش تهران –بلگراد گفت: این نمایش در اجرا یک فرمت دانشجویی و بی‌ادعا دارد. نکته‌ای که توجه مرا در این نمایش جلب کرد نقدهایی بود که به وضعیت فرهنگ و هنر به خصوص حوزه تئا‌تر و نشر کتاب داشت و اینکه این انتقاد به زبانی بود که دلنشین و عاری از شعارگویی بود. با وجودی که من قبلا با این قصه مواجه بودم اما ریزهکاریهای که در متن وجود داشت و توجه به جزئیات برایم جالب بود.

او در ادامه افزود: نمایشنامه نویس کارگردان کار بود و نقد خوبی به شرایط موجود زده شده بود. نکته قابل توجه دیگر انتخاب بسیار بجا و درست دو بازیگر نمایش بود که نقش‌ها را باور پذیر کرده بود.

گفتنی است؛ تا کنون هنرمندانی چون گلاب آدینه، کیومرث مردای، حمید‌پور آذری، اصغر دشتی، رحمت امینی، شهرام مکری، نسیم احمد‌پور، آرش دادگر، رضا ثروتی، امین طباطبایی، مسعود فروتن، شهرام زرگر، وحید آقاپور، رضا مهدی‌زاده، آرزو افشار، سمانه زندی‌نژاد، فرزانه سهیلی، سیاوش قاعدی، یوسف باپیری، اشکان خیل‌نژاد، هما جدیکار، حسین امیدی، به تماشای این نمایش نشته‌اند.

مهناز ذبیحی، آیدا صادقی بازیگران این نمایش می باشند

پیشنهاد شاهین فرهت؛ سمفونی ۹ بتهوون

شاهین فرهت معتقد است؛ به طور کلی موسیقی هنر والا و ارزشمندی است که تمامی انسان‌ها این هنر را دوست دارند و به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند در نتیجه باید بهترین موسیقی را بشنویم.

این آهنگساز در ادامه بیان کرد: سمفونی‌های بسیاری ساخته شده است ولی من همیشه سمفونی شماره ۹ بتهوون را با جان و دل گوش می‌کنم زیرا این سمفونی دارای موسیقی خاص و ویژه است.

فرهت تاکید کرد: من به همه مخاطبان موسیقی پیشنهاد می‌کنم سمفونی شماره ۹ بتهوون را گوش کنند زیرا این اثر درهای زیباتری از موسیقی را به رویشان باز می‌کند. همچنین این سمفونی درس برابری و برادی را به انسان می‌آموزد.

گفتنی است، سمفونی شماره ۹ در می‌نور اپوس ۱۲۵ آخرین سمفونی بتهوون است، لیکن تم‌ها و نغمه‌های موسیقایی آن سال‌ها قبل از تصنیف این اثر در ذهن آهنگساز شکل گرفته است. حیا آهنگ فانتزی کرال در دو می‌نور اپوس ۸۰ که در سال ۱۸۰۸ ساخته شده‌است شباهت‌هایی در قسمت تم‌های آوازی به سمفونی نهم که سال‌ها بعد از آن نوشته شد، دارد.

این سمفونی یکی از آثاری است که در تاریخ سیاست از آن استفاده شده است و در میان هر دسته و هر ایدئولوژی‌ای طرفداران بسیاری دارد. انگلس می‌گوید: “روزی که بشر سمفونی نهم را آیین رفتاری خود قرار دهد آن روز بتهوون جایگاه حقیقی خود را یافته‌است.”

بیسمارک اعتقاد داشت که: “اگر من سمفونی نهم را بیشتر گوش کرده بودم امروز بسیار شجاع‌تر بودم”. به نقل از هیندنبورگ: “امروز اشک‌های بسیاری در خانواده‌های آلمانی می‌ریزد، ولی بتهوون به ما می‌آموزد که اگر کسی خود را در اختیار موسیقی او بگذارد نمی‌تواند نگون‌بخت بشود. او تسکین‌دهنده رنج‌های ماست”. در زمان جنگ دوم جهانی آلمانی‌ها هر جا را اشغال می‌کردند، این سمفونی را می‌نواختند.

این سمفونی برای تولد هیتلر نواخته شد. اول‌وزیر زیمباوه آن را به عنوان سرود ملی کشورش انتخاب کرد، واتیکان از این سمفونی دفاع کرد. بتهوون در این سمفونی باکلام از اشعار جاودانه و بشردوستانه شیلر استفاده کرده است که این اشعار به نوعی بازگویی مضمون شعر بلند سعدی، “بنی آدم اعضای یک پیکرند” است.

صمدزادگان فرهنگسرای نیاوران، آران، اعتماد و راه ابریشم را پیشنهاد کرد

بهرنگ صمدزادگان از جمله هنرمندانی است که همواره با نگاه تیزبین نمایشگاه‌های که درطول هر هفته در گالری‌ها برپا می‌شود را پیگیری می‌کند او از میان ۲۵ نمایشگاه‌ای که روز جمعه ۲۰ دی ماه افتتاح می‌شود، گالری‌های فرهنگسرای نیاوران، آران، اعتماد و راه ابریشم را پیشنهاد کرد.

صمدزادگان گفت: فرهنگسرای نیاوران جمعه میزبان نمایشگاه آثار محمود بخشی می‌شود و همواره بخشی درهرنمایشگاهی که برپا می‌کند مخاطب را ذوق زده می‌کند و من دوست دارم که ببینم این باربخشی چه ایده‌ای را به نمایش خواهد گذاشت.

او افزود: هرچند که بخشی ازآثاری که دراین نمایشگاه به نمایش گذاشته می‌شود، پیشتربه نمایش درآمده اما برای من درکنارهم قرارگرفتن این آثارهم اتفاق خوش آیندی است و بازدید ازاین نمایشگاه را به همه دانشجویان پیشنهاد می‌کنم.

این مدرس تاریخ هنر همچنین گفت: نمایشگاه نقاشی‌های مصطفی دره باغی در گالری اعتماد نیز برای من از جذابیت خاصی برخوردار است.

او با اشاره به نمایشگاه مجسمه و چیدمان بهداد لاهوی در گالری آران گفت: بهداد لاهوتی از جمله مجسمه سازان موفق ایرانی است که تحصیلات آکادمیک ندارد، او در هر نمایشگاه ایده‌های خوبی را اجرا کرده است. برای من همواره آثار او از جذابیت خاصی برخوردار بوده است.

صمدزادگان دربارهٔ نمایشگاه عکس‌های گلناز طاهری که در گالری راه ابریشم برپا خواهد شد گفت: گلناز طاهری ۱۰ سال پیش یک نمایشگاه خوب در گالری راه ابریشم برپا کرد و پس ازآن به فرانسه مهاجرت کرد و دراین مدت من همواره جسته و گریخته روند کاری او را دنبال کرده‌ام به نظرم مرور ۱۰ سال آثارش از جذابیت خاصی برخوردار باشد.

منبع: هنرآنلاین


موسیقی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.