«پیشینه عاشورا» را بخوانید تا زمینه های پیدایش واقعۀ کربلا را بدانید

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ کتاب «پیشینه عاشورا» (از خون محراب تا محراب خون) با رویکردی تحلیلی به تحولات اجتماعی ـ سیاسی عراق و حجاز از سال چهل تا شصت هجری، علل و زمینه‌های پیدایش واقعه کربلا را مورد بررسی قرار داده و به این مباحث پرداخته است.

نویسنده به روش توصیفی و تاریخی و با استفاده از کتب معتبر تاریخی و جغرافیایی، تحولات اجتماعی و سیاسی جاری عراق به ویژه کوفه و بصره طی بیست سال (از ۴۱ ـ ۶۱ هجری) را عرضه می‌دارد. در ادامه از حوادثی نظیر مرگ معاویه، نامه‌های کوفیان به امام حسین علیه السلام و عوامل رویگردانی مردم کوفه از همکاری با امام حسین بحث می‌کند. در پایان، موافقان و مخالفان قیام عاشورا و اسامی شهیدان کربلا ذکر شده است.

در بخشی از کتاب با اشاره به مواضع مسلمانان عراق و حجاز در برابر اتفاق عاشورا، سبب حرکت امام حسین (ع) به سوی شهر کوفه و انتخاب این شهر از سوی آن حضرت برای احیای اسلام به تفصیل بیان شده است. چرایی و چگونگی ناپایداری و عهدشکنی کوفیان و جنبش‌های قومی مخالف حکومت اموی از دیگر مباحث کتاب است.

کتاب «پیشینه عاشورا» که به قلم محمد اسدی به نگارش درآمده، توسط حجت الله جودکی ترجمه شده است و به همت مؤسسه فرهنگی انتشار یافتناتی، در ۲۵۰ صفحه به زیور طبع آراسته شده است.

برای ملاحظه مجله شبانه اینجا کلیک کنید


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.