پیش به سوی مدرسه‌های امن

گفت‌و گو با معاون اداره‌ی سلامت شهرداری تهران

کودکان  > رسانه– شهریور که می‌شود بحث بهداشت و سلامت دانش‌آموزان پر رنگ می‌شود و ایمنی مدارس. مخصوصاً که سرزمین ما روی کمربند زلزله ‌قرار گرفته است و بلایای طبیعی، عامل دوم مرگ و میر در کشوربه شمار می‌آیند.

به نقل از سازمان نوسازی مدارس کشور،‌ از مجموع کل فضاهای آموزشی کشور ۲۶‌درصد کاملاً ایمن، ۱۰‌درصد تخریبی، ۲۲‌درصد نیازمند مقاوم‌سازی و ۴۲‌درصد بالای ۲۰ سال ساخت هستند.

اما حالا طرح مدرسه‌های ایمن و سالم در شهر تهران در حال اجراست.تا کنون ۷۲ مدرسه در سطح دنیا به جرگه‌ی مدرسه‌های ایمن پیوسته‌اند و شهر تهران هم به شکل آزمایشی در حال تلاش برای پیوستن به این جرگه است.

مهندس مهدی امیری، معاون اداره‌ی کل سلامت شهرداری تهران در این‌باره به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:« اجرای طرح مدرسه‌ی سالم و ایمن از سال گذشته به شکل آزمایشی در ۱۰ مدرسه‌ی شهر تهران آغاز شد. در هر یک از منطقه‌های ۴،۷، ۱۲،۱۸،۲۲ ‌ دو مدرسه یکی دخترانه و دیگری پسرانه انتخاب شدند و در کارگاه‌های متعددی بحث ایمنی و سلامت مدارس مورد ارزیابی قرار گرفته است.»

او می‌گوید:« در این کارگاه‌ها، مدیران مدارس، اولیای دانش آموزان و نمایندگانی از شهرداری تهران حضور دارند.»

به گفته‌ی معاون اداره‌ی کل سلامت شهرداری:«در ایران بیش‌تر مرگ‌و‌میرها بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی متعلق به حوادث و بلایای طبیعی است. بنابراین بحث ایمنی مدارس باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.»

امیری می‌گوید:«ارتباط اولیای مدارس و اولیای دانش آموزان و خود دانش آموز به شکل یک مثلث در این طرح مورد توجه است و در کارگاه‌ها روی این سه گروه کار می‌شود.»

معاون اداره‌ی کل سلامت شهرداری تهران می‌گوید:«بررسی شاخص‌های سلامت و الگوهای رفتاری درست در مدارس و حفظ سلامت دانش‌آموزان و مربیان و افزایش انگیزه‌ی اولیا و مربیان در مورد حوادث و ایمنی در مدراس هدف اول ماست.»

امیری می‌گوید:«یک سری شاخص‌های سلامتی مورد نظر ماست که تحقق آن‌ها با مشارکت بین بخشی بین اولیای مدارس و اولیای دانش آموزان و خود دانش آموزان در این کارگاه‌ها دنبال می‌شود.»

او می‌گوید:« برنامه‌ریزی و ارتقای ایمنی دانش‌آموزان در هر سنی و در هر محیطی، نظام ثبت حوادث، نظام ارزشیابی، شناسایی نقاط پر خطر و سیستم کاهش خطر مورد ارزیابی قرار گرفته و می‌گیرد. در این کارگاه‌ها، بحث سیاست‌گذاری، عملیاتی کردن و نظام ارزشیابی کارگاه‌های توجیهی انجام شده است.»

او در پاسخ به این سؤال که با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی، آیا شهرداری تهران در بازسازی مدارس کاری می‌کند یا نه؟ می‌گوید:« دیری است که شهرداری در ایمن‌سازی مدارس خدماتی را ارائه می‌دهد، اما مسئولیت ایمنی مدارس به عهده‌ی خود آموزش و پرورش است.

هم‌چنین اداره‌ی سلامت شهرداری تهران برنامه‌هایی را هر سال با بازگشایی مدارس دارد. خدماتی را هم این اداره با کمک آموزش و پرورش به مدراس شهر تهران ارائه می‌کند.»


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.