پیش بینی بین المللی از کاهش تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی در ایران

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

برنامه صندوق بین‌المللی پول برای مطالعه اقتصاد ایران در سال آینده

رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ برابر با منفی ۱.۹ درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود که این رقم در پایان سال ۲۰۲۲ به منفی ۱.۵ برسد صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود پیش بینی کرد که رشد منفی اقتصاد ایران در سال آینده پایان یابد و اقتصاد ایران رو به بهبود رود

 خبراقتصادی;آخرین گزارش صندوق بین المللی پول دربارهٔ اقتصاد ایران که بعد از سفر ۱۰ روزه کارشناسان این نهاد به ایران انتشار یافته، پیش بینی می کند که رشد منفی اقتصاد ایران پایان یافته و تورم نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود پیش بینی کرد که رشد منفی اقتصاد ایران در سال آینده پایان یابد و اقتصاد ایران رو به بهبود رود.

این گزارش بعد از سفر اخیر اعضای این نهاد مالی بین المللی به ایران و بررسی وضعیت اقتصاد ایران تنظیم شده است. این دهمین گزارش مالی مفصل صندوق بین المللی پول دربارهٔ اقتصاد ایران است.

رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ برابر با منفی ۱.۹ درصد بوده است و پیش بینی می گردد که این رقم در پایان سال ۲۰۲۲ به منفی ۱.۵ برسد. برآورد صندوق بین المللی پول این است که در سال ۲۰۲۲ روند منفی متوقف خواهد شد و در پایان سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی ایران به مثبت ۱.۳ خواهد رسید.

اعضای صندوق بین المللی پول در سفر ۱۰ روزه خود به ایران وضعیت اقتصاد این کشور را بررسی کردند. این نهاد مالی بین المللی در بیانیه ای که منتشر کرد اعلام کرد که در این سفر ۱۰ روزه تلاش شد با دست اندرکاران و برنامه ریزان اقتصادی ایران دربارهٔ سیاست های درازمدت برای بهبود و رشد اقتصاد ایران توافق شود.

صندوق بین المللی پول اضافه کرد که با مقامات ایران دربارهٔ تغییر در یارانه ها، اصلاح در بخش بانکی و دیگر بنگاه های اقتصادی و تعیین چارچوب های سیاست های پولی و مالی هم فکری کردند.

انتظار می رود نرخ تورم در ایران براساس شاخص قیمت مصرف کننده در سال جاری مالی به بیش از ۴۲ درصد برسد. صندوق همچنین پیش بینی می کند که این رقم در سال آینده به ۲۹ درصد کاهش پیدا کند. براساس این گزارش نرخ تورم ایران در سال قبل ۳۰.۵ درصد بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش، صندوق بین المللی پول به کاهش صادرات نفتی و غیرنفتی ایران پرداخته است. صندوق پیش بینی کرده است که انتظار می رود بر اثر تحریم ها این کاهش درآمد ناشی از صادرات ادامه داشته باشد.

تولید نفت خام و مایعانات گازی ایران از ۲.۸ میلیون بشکه در روز در سال قبل، امسال به ۲.۵ بشکه در روز کاهش یافته است. صندوق تصریح دارد این کاهش در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

این گزارش در بخش بررسی اقتصاد کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با اشاره به ناآرامی ها و درگیری های سوریه و مصر و اختلال های داخلی در تولید نفت بعضی کشورها و تحریم نفت ایران، اعلام کرد که تولید نفت در این منطقه جهان در مجموع دو درصد کاهش یافته است.

به گزارش دویچه وله، صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که رشد اقتصادی در دو سال آینده در جهان و در منطقه خاورمیانه بهبود داشته باشد و میزان تولید ناخالص ملی این کشورها نیز با اندکی رشد روبرو شود.

گزارش تازه صندوق بین المللی پول در حالی انتشار یافته که اخیرا رئیس کل بانک مرکزی پیش بینی کرد که نرخ رشد اقتصادی کشور تا پایان سال به صفر درصد خواهد رسید. نرخ رشد اقتصادی امسال به منفی ۵٫۴ درصد رسید. در همین حال ولی الله سیف پیش بینی کرده که نرخ تورم نیز تا پایان سال با افت پنج درصدی به ۳۵ تا ۳۶ درصد خواهد رسید.

برنامه صندوق بین‌المللی پول برای مطالعه اقتصاد ایران در سال آینده

هیئت صندوق بین‌المللی پول پس از بازدید از ایران اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی در نظر دارد تا برای اولین بار در ۲ سال اخیر، ارزیابی منظمی از اقتصاد ایران در اوایل سال آینده ارائه دهد.

هیئت صندوق بین‌المللی پول پس از بازدید از ایران اعلام کرد که این نهاد بین‌المللی در نظر دارد تا برای اولین بار در ۲ سال اخیر، ارزیابی منظمی از اقتصاد ایران در اوایل سال آینده ارائه دهد.

یک هیئت از این صندوق به بررسی تاثیر تحریم‌های غرب خواهد پرداخت و تحلیلی از چشم‌انداز اقتصاد و رشد آن ارائه خواهد داد. آخرین بازدید این صندوق از ایران برای یک بررسی کامل اقتصادی به جولای ۲۰۱۱ باز می‌گردد.

این هیئت که از ۲۹ اکتبر تا ۷ نوامبر برای بررسی توسعه اقتصادی ایران به این کشور سفر کرده بودند، فرصتی برای گفت‌و گو با مقامات ایران در مورد سیاست‌های اقتصادی و اصلاحات آنها یافتند.

بر اساس این گزارش، این هئیت مذاکراتی با مقامات ارشد بانک مرکزی و دولت ایران بعلاوه موسسات مالی و جامعه بازرگانی ایران داشته‌اند. این گفت‌و گوها بر لزوم حل تورم بالای ایران و بازیابی رشد اقتصادی و آغاز سیاست‌های بلندمدت و مقابله با چالش‌های ساختاری اقتصاد ایران تمرکز داشته است.

صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای چالش‌های اقتصاد ایران را چارچوب‌های پولی و سیاست مالی، اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها و انجام اصلاحات در بانکداری و بخش‌های شرکتی به منظور احیای رشد اقتصادی عنوان کرده است.

در بیانیه این صندوق آمده است، نمایندگان این صندوق در مورد تورم بالای ایران و راه‌های بازیابی رشد اقتصادی این کشور به همراه برنامه‌های هدفمندی یارانه‌ها و دیگر موضوعات ساختاری در اقتصادی گفت‌وگو کردند.

این نهاد بین‌المللی در ادامه بیانیه خود اعلام کرد: علیرغم جو دشوار خارجی، فهم مقامات از چالش‌ها و انتظارات بالا از بخش‌های مختلف در اقتصاد، یک فرصت به موقع برای پیش بردن چنین اصلاحاتی را فراهم می‌کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول در ماه سپتامبر در سازمان ملل با یکدیگر ملاقات کردند.

صندوق بین‌المللی پول در ماه اکتبر پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی ایران در سال جاری ۱٫۵ درصد کاهش می‌یابد و در سال ۲۰۲۲ رشد ۱٫۳ درصدی خواهد داشت.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.