پیش بینی وضعیت ریه مبتلایان کرونا با کمک هوش مصنوعی

محققان چینی و آمریکایی روز گذشته اعلام کردند موفق به توسعه ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی شده اند که قادر است با دقت پیش بینی کند که افرادی که اخیراً به کرونا ویروس (بیماری کووید-۱۹) مبتلا شده‌اند در آینده به سندرم زجر تنفسی حاد نیز مبتلا می‌شوند یا خیر.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، این ابزار جدید هوش مصنوعی به پزشکان کمک می کند تا دریابند کدام بیمار مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در آینده مشکل ریوی شدید خواهد داشت. این الگوریتم میتواند به پزشکان در تصمیم گیری در مورد اولویت بندی بیماران در بیمارستانها کمک کند.

ابزار هوش مصنوعی جدید با بررسی شاخص های متفاوت میتواند پیش بینی کند که آیا مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در آینده به “سندرم زجر تنفسی حاد”(ARDS) نیز مبتلا خواهند شد یا خیر. سندرم زجر تنفسی حاد، یک حالت شدید از التهاب ریه است که معمولا بر اثر ابتلا به سینه‌ پهلو، گندخونی، ضربه و “آسپیراسیون ریوی”(Pulmonary aspiration) پیش می‌آید. این عارضه که موجب نشت مایعات بدن به درون ریه‌ها می‌شود و به بروز “کم‌اکسیژنی” یا “هیپوکسی” می‌انجامد، سطح بالایی از مرگ و میر را به همراه دارد.

محققان این مطالعه از الگوریتم یادگیری ماشین برای بررسی داده های جمع آوری شده از ۵۳ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در دو بیمارستان چین استفاده کردند و شاهد تغییراتی مهم در آنزیم کبدی آلانین آمینوترانسفراز (ALT) ، سطح هموگلوبین و درد بدن شدند و دریافتند برخی از مبتلایان به این بیماری ممکن است در آینده به سندروم زجر تنفسی حاد نیز مبتلا شوند.

پیش از این پزشکان تنها با کمک اسکن ریه و مشاهده علائمی چون تب و ضعیف شدن سیستم ایمنی بیماران مبتلا به کووید-۱۹  میتوانستند احتمال دهند بیمار ممکن است به این سندروم نیز مبتلا شود اما با کمک این دستگاه آنها به راحتی قادر به پیش بینی این موضوع خواهند بود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.