پیوستن ایران به ائتلاف ضدداعش سوزاندن ظرفیت کشورمان در جهان است/ تفکیک جنگ‌های ضدشورش و ضدتروریسم در دوره اوباما

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ “محمد جمشیدی” در نشست تخصصی با عنوان سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا از سپتامبر ۲۰۰۱ تا سپتامبر ۲۰۲۴ گفت: آمریکایی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم بر روی خاورمیانه تمرکز کردند و برای آن برنامه ریختند.  
 
وی با اشاره به اینکه در دوره بوش سعی شد روند تحولات منطقه را تعیین و شکل دهی کنند گفت: منافع راهبردی آمریکا پیش از آنکه باید با تسلط بر منطقه تامین شود، باید از طریق اقتصاد و تسلط بر شرق آسیا انجام شود.  
 
این کار‌شناس مسائل آمریکا با بیان اینکه هنوز هم تسلط بر خاورمیانه و خلیج فارس در اولویت‌های آمریکاست، تصریح کرد: دولت بوش وقتی به قدرت رسید، در ۸ ماه اول و تا قبل از ۱۱ سپتامبر سیاست خارجی قوی نداشت و نگاهش این بود که آمریکا باید نسبت به دنیا متوازن باشد ولی بعد از ۱۱ سپتامبر فضا به کلی عوض شد و حوادث ۱۱ سپتامبر را حمله به خاک آمریکا عنوان کردند.  
 
وی افزود: اگر آن‌ها خود را به خاطر وجود دو اقیانوس بزرگ در اطراف آمریکا نفوذناپذیر می‌دانستند، اما شرایط جدید دنیا این فکر را شکست خورده نشان داد.  
 
این کار‌شناس مسائل آمریکا با بیان اینکه تحولات بعد از ۱۱ سپتامبر آمریکا را عملا وارد جنگ اطلاعاتی کرد، گفت: آمریکایی‌ها با استفاده از استراتژی جنگ پیشگیرانه به افغانستان و منطقه وارد شدند و بعد از آن هم شروع به تغییر نظام‌های درون منطقه کردند.  
 
وی با تاکید بر اینکه تحول در نظام‌های منطقه یکی از اهداف آمریکایی‌ها بود، خاطرنشان کرد: وقتی آن‌ها از عراق اخراج شدند، نه تنها توانستند امنیت عراق را تامین کنند، بلکه مجبور شدند جهت تامین امنیت عراق با جمهوری اسلامی وارد مذاکره شوند.  
 
جمشیدی در ادامه با اشاره به شکست آمریکا در عدم مواجهه نظامی علیه ایران گفت: آن‌ها به دنبال بهانه بودند و در آخر هم مجبور شدند وارد مذاکرات هسته‌ای بشوند و بحران اقتصادی هم علاوه بر فشار افکار عمومی بحران اقتصادی هم سبب شد که نسبت به آمریکا ایجاد تردید شود و شکست بوش هم وقتی رقم خورد که صندلی‌های کنگره از جمهوری‌خواهان گرفته شد و به دموکرات‌ها داده شد.  
 
این کار‌شناس مسائل آمریکا علت شکست‌های آمریکا را درک نادرست آن‌ها از تهدیدهای جدید عنوان و تصریح کرد: اگرچه آن‌ها توانستند با نیروی زمینی وارد شوند و اشغال کنند، اما با نیروی نظامی نتوانستند ثبات و ملت سازی کنند و این نشان داد که خاورمیانه در حال تحولی است که این تحول به دوران اوباما هم سرایت کرده است.  
 
وی افزود: عدم درک صحیح تحولات منطقه سبب شد آن‌ها نه تنها نتوانستند بیداری اسلامی را کنترل کنند، بلکه از پیش بینی آن هم ناتوان بودند.  
 
این کار‌شناس مسائل آمریکا با بیان اینکه آمریکایی‌ها از شروع جریان بیداری اسلامی منفعل بودند، اظهار داشت: به اعتراف خودشان روند این تحولات بنیادین است و ممکن است که چند دهه طول بکشد و راهبرد آن‌ها این است که این تحولات را مدیریت کنند.  
 
جمشیدی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها توانستند در دوره اوباما جنگ‌های ضد شورش و ضد تروریسم را تفکیک کنند، گفت: وقتی که در افغانستان و عراق وارد شدند، فهمیدند که فقط با یک گروه نظامی درگیر نیستند و با گروه‌های مسلحی روبرو هستند که عقبه اجتماعی دارند و بخشی از آن‌ها کسانی هستند که روز‌ها سر زمین کار می‌کنند و شب علیه آن‌ها اسلحه بدست می‌گیرند و این آغاز یک تحول اساسی در راهبرد آمریکا شد.  
 
وی افزود: رویکرد تفکیکی اوباما نتوانسته جامعه داخلی آمریکا را که از جنگ واهمه دارد مطمئن کند که آمریکا امنیت دارد و اوباما هم تعریف محدودی از منافع آمریکا می‌کند تا کمتر وارد اقدامات تهاجمی شود.  
 
جمشیدی تاکید کرد: مسئله اصلی همچنان این است که آمریکایی‌ها درک درستی از تحولات منطقه ندارند و تئوری‌های روابط بین الملل هم ناکارآمد بوده و علت اصلی آن هم این است که تحولات منطقه را مردم تعیین می‌کنند و الان آمریکایی‌ها می‌گویند گروه‌هایی نظیر داعش نماینده مردم هستند و داعش هم نماینده سنی‌های سرخورده است، اگرچه واقعیت این نیست و جامعه سنی داعش را نماینده خود نمی‌داند.  
 
وی در ادامه تاکید کرد: این‌ها درس‌هایی است برای همه کشور‌ها از جمله ما، زیرا آمریکایی‌ها جنگ را به ضرر خود می‌دانند و جنگ گزینه اصلی و اولویت اول آن‌ها نیست و برای همین است که کشور روسیه در مقابل اوکراین سیاست مقتدرانه پیش گرفته و می‌داند که گزینه نظامی روی میز آمریکا نیست.  
 
جمشیدی در واکنش به درخواست وزارت خارجه آمریکا برای پیوستن ایران به ائتلاف ضد داعش گفت: در سطح راهبردی جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بر اساس رویکرد انقلاب با آمریکا وارد هیچ ائتلافی نمی‌شود و این به معنی سوزاندن ظرفیت جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است، چنانچه رهبری گفت مذاکره با آمریکا نفوذ جمهوری اسلامی را در میان توده‌ها تضعیف می‌کند.  
 
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی بر این باور است که مشکل اصلی خود آمریکاست و راه حل مشکلات منطقه خروج آمریکا از خاورمیانه است.  
 
جمشیدی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها سعی کرده‌اند خبرسازی کنند که جمهوری اسلامی تصمیم گرفته در مورد داعش با آمریکا همکاری کند گفت: اگرچه مقامات ما گفته‌اند چنین چیزی ممکن نیست، اما آن‌ها تلاش می‌کنند بگویند این اتفاق رخ داده و دلیل آن این است که دیگران به این باور برسند که قدرت جمهوری اسلامی در خدمت آمریکا قرار گرفته و برهمین اساس هم رهبری انقلاب فرمودند بین دشمن اصلی و فرعی تفکیک قائل شوید که دشمن اصلی آمریکا و اسرائیل هستند و گروه‌های تکفیری دشمن فرعی هستند و پیوستن به دشمن اصلی برای هر سه دشمن فرعی یک حواس پرتی استراتژیک است
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.