چاره کاهش آلودگی هوا چیست؟

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 چاره کاهش آلودگی هوا چیست؟

چاره کاهش آلودگی هوا چیست؟

پرشین خودرو: رفع معضل آلودگی هوای کلان شهرها، در گرو تولید انبوه موتورهای پایه گازسوز و دیزل است.

به گزارش ممتازنیوز، رییس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو ضمن بیان این مطلب گفت: افزایش تولید موتور پایه گاز سوز مستلزم حمایت دولت مردان است.
وی افزود: برای طراحی و تولید موتور پایه گازسوز بیش از ۱۰ سال کار انجام و سرمایه گذاری های بسیاری در بخش ساخت مخازن فشارشکن و ای ام اس صورت گرفته است.
زالی با اشاره به جایگاه برتر مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو در خاورمیانه، افزایش تولید موتور پایه گازسوز تا ۳۰۰ هزار دستگاه در سال با حمایت دولت را ضروری خواند و گفت: تولید انبوه موتور پایه گازسوز تنها راه کنونی خروج از بحران آلودگی هوا است.
رییس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو تصریح کرد: می دانیم راه حل چیست و باید به دنبال اجرای آن باشیم. وزارت های نفت و صنعت، معدن و تجارت و مراکز علمی و تحقیقاتی باید دست به هم دهند تا اهداف تعیین شده عملی شود.
وی از اتمام مرحله دوم طراحی موتور دیزل خبر داد و گفت: این موتور از نظر قابلیت و عملکرد، بر استانداردهای روز دنیا منطبق و بر اساس مصرف ۵.۴ لیتر در صد کیلومتر در چرخه ترکیبی طراحی شده است.
زالی، گنجایش موتور ملی دیزل ایران خودرو را ۱۵۰۰ سی. سی.، توان آن را ۹۰ کیلووات و گشتاور آن را ۲۵۲ نیوتن متر عنوان کرد و گفت: موتور های پایه گازسوز و دیزل با هدف ایجاد تنوع در سبد سوخت طراحی شده تا سهم سوخت توزیع شده و آلایندگی ناشی از مصرف بنزین کاهش یابد.
رییس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو، اظهار کرد: هیچ مانعی برای تولید موتور یورو۴ وجود ندارد، اما باید در نظر داشته باشیم که موتور یورو۴ بعد از ۷۰ هزار کیلومتر کارکرد، قابلیت های خود را از دست داده و کاتالیست آن تخریب می شود.
وی عدم حفاظت از تجهیزات یورو۴ را موجب وارد آمدن آسیب بیشتر به محیط زیست دانست و با اشاره به پروژه تولید موتور دونیرو که با همکاری معاونت فناوری ریاست جمهوری و سازمان گسترش برای رانا طراحی شده، گفت: این موتور با پایه برق به حرکت در می آید و ذخیره برق باتری آن، خودرو را تا ۶۰ کیلومتر با آلایندگی صفر راه می برد؛ بعد از آن نیز قادر است با مصرف سوخت دوم به میزان هفت لیتر، ۲۰۰ کیلومتر راه برود.
زالی تامین باتری و سیستم ای. سی. و دی. سی. را مهم ترین مشکل تولید موتور دونیرو یا هیبرید دانست و اظهار امیدواری کرد، با انتقال دانش فنی و کمک دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، در تولید این موتور نیز خودکفایی ایجاد شود.
رییس مرکز تحقیقات ایران خودرو یادآور شد: تولید و مصرف خودروهای هیبریدی و پایه گاز سوز در همه جای دنیا با حمایت دولت ها انجام می شود و امید می رود این کار در ایران نیز با حمایت دولت اجرا و آلودگی هوای کلان شهرها برطرف شود.
وی با اشاره به سابقه همایش بین المللی موتورهای درون سوز، به افکار گفت: این همایش از سال ۷۶ آغاز و از آن زمان تا کنون هر دو سال یک بار و در این دوره، با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شده و موضوع سوخت را نیز در بر می گیرد.
زالی دلیل این همکاری را لزوم ریشه یابی مشکلات مربوط به آلودگی هوا دانست و گفت: این مشکل تنها به دست خودروسازان حل نمی شود؛ بلکه همکاری صنایع خودروسازی و نهادهای مرتبط با نفت و سوخت دراین خصوص ضرورت دارد.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.