چاقی دشمن شماره یک خودتان و فرزندانتان است

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز

دکتر علی اکبر سیاری متخصص کودکان و فوق تخصص گوارش گفت: چاقی یک عامل خطر زای مهم در بروز بیماری های مزمن بوده وباعث ایجاد مقاومت نسبت به انسولین، پر فشاری خون بالا، اختلالات چربی و قند خون، دیابت نوع ۲ می شوند.

وی با بیان اینکه این اختلالات از سنین پایین آغاز شده و تا بزرگسالی ادامه دارد، گفت: چاقی اپیرمی جهانی در کودکان و بزرگسالان است چاقی بیماری منایولیک مزمن و شایعترین سبب مرگ فایل پیشگیری است چاقی در سنین کودکی با چاقی در بزرگسالی نیزهمراه است، در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۹۰ درصد کودکان چاق در بزرگسالی از چاقی رنج خواهند برد.

سیاری اظهار داشت: چاقی دشمن شماره یک سلامتی است بنابراین باید برنامه به سمت پیشگیری از چاقی کودکان پیش روند درواقع عوارض چاقی در طی زمان بروز می کنند بنابراین درمان آن در مراحلی که بیماری شکل گرفته است به تلاش بسیاری نیاز دارد.

این متخصص کودکان و فوق تخصص گوارش ادامه داد: بیش از ۱/۱ میلیارد نفر بزرگسال و ۱۰ درصد کودکان در سطح جهان اضافه وزن دارند و حود ۳۱۲ میلیون نفر از این بین چاق می باشند، همچنین ۳۰ درصد از اشخاص بزرگسال در آمریکاو ۲۰ درصد در اروپا و در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس بین ۴۰ تا ۷۰ درصد مبتلا به اضافه وزن و چاقی می باشند.

سیاری عنوان کرد: در مطالعه ای در ایران نشان داد ۶۱ درصد اشخاص بالای ۲۰ سال در شهرها و ۵۰ درصد در روستاها دچار اضافه وزن و چاقی می باشند باید توجه داشت که کشور ما در مرحله گذر تغذیه ای می باشند به طوری که یک سری مردم از کمبود انرژی- پروتئین رنج می برند و دچار کمبود وزن و کوتاهی قد می باشند و یک سری از اضافه وزن و چاقی گله مند می باشند.

وی خاطر نشان کرد: با این اوضاع فقط با آگاه کردن مردم از خطرات چاقی می تواند میزان آمار چاقی وتبعات بعد از آن را کاهش داد.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.