چاقی شکمی و خطر مرگ در میان زنان سیاهپوست

دوشنبه ۱ آبان

چاقی شکمی و خطر مرگ در میان زنان سیاهپوست

تحقیقات اخیر نشان می دهد ارتباط معنی داری بین افزایش سطح شاخص توده بدن (BMI) به میزان ۲۵ یا بالاتر و افزایش خطر مرگ و میر در جمعیت اروپایی وجود دارد. ارتباط ضعیفتری در همین زمینه در محدوده شرق آسیا دیده شده است و هیچگونه ارتباطی میان افزایش سطح BMI  و افزایش خطر مرگ در قسمت جنوب آسیا یافت نشده است. همچنین اطلاعات محدود موجود در سیاهپوستان نیز نشان دهنده آنست که خطر مرگ و میر تنها در سطوح بالایی از BMI ( بالاتر از ۳۵ ) افزایش یافته است.
این مطالعه آینده نگر به بررسی ارتباط بین شاخص توده بدن (BMI) و دور کمر بروی خطر مرگ و میر میان ۵۱۶۹۵ زن سیاهپوست که هیچگونه سابقه ای از سرطان و یا بیماری های قلبی در آنان دیده نشده است، پرداخته اند. این افراد از محدوده سنی ۶۹-۲۱ سال انتخاب گردیدند.در این پژوهش مدل های متناسب چند منظوره جهت تخمین نسبت خطر و فاصله اطمینان ۹۵% مورد استفاده قرار گرفتند.
نتایج این مطالعه نان داد که از ۱۷۷۳ مورد مرگ و میر که در طول پیگیری ها شناسایی شدند، ۷۷۰ نفر از زنانی بودند که هرگز سیگار نکشیده بودند.در میان افراد غیر سیگاری کمترین خطر مرگ مربوط به میزان BMI 9/24-20 بوده است و در BMI بالاتر از این محدوده خطر مرگ و میر با افزایش BMI افزایش یافته است.
نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که در BMI 9/24-5/22 بعنوان گروه مرجع، نسبت خطر با تعدیل چند منظوره ۱۲/۱ بوده است. همچنین میزان نسبت خطر درBMI (4/27- 25 ) 13/1 ، در محدوده BMI  ۹/۲۹-  ۵/۲۷  نیز نسبت خطر ۲۷/۱ دیده شده است، در BMI  ۹/۳۴- ۳۰ میزان نسبت خطر ۵۱/۱ ، همینطور این مقادیر در BMI  ۹/۳۹- ۳۵  به ترتیب ۱۹/۲ محاسبه شده است. علاوه بر این نتایج حاکی از آن بودند که افزایش اندازه دور کمر در زنان مورد مطالعه با BMI کمتر از ۳۰ ، با افزایش خطر مرگ و میر در ارتباط بوده است.
نکته عملی :نتایج حاکی از آنند که خطر مرگ و میر در میان زنان سیاهپوست با افزایش BMI  افزایش می یابد، که شبیه به الگوی مشاهده شده در میان سفیدپوستان است.  علاوه بر این، به نظر می رسد ارتباط معنی داری میان دور کمر و افزایش خطر مرگ و میر حتی در افراد غیر چاق، وجود دارد.

منبع:

N Engl J Med 2011; 365:901-908September 8, 2011

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟


اخبار و مقالات – کلینیک رژیم درمانی نوین – دکتر حمیدرضا فرشچی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.