چاقی کودکان یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌ دیابت و قلبی- عروقی می باشد.

گردآوری شده توسط گروه خانواده ممتاز نیوز

ایجاد محیطی که عادات درست غذا خوردن و گرایش لازم به مواد غذایی سالم با هدف کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه در نوجوانان را به وجود آورد از نکات مهمی است که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند.

دکتر لیلی ناظمی در گفت وگویی منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اهمیت توجه به تغذیه کودکان و نوجوانان در سنین رشد گفت: هدف اصلی از تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کودکان و نوجوانان رسیدن به رشد و نمو و همچنین انجام فعالیت‌های مختلف است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه تغذیه کودک و نوجوان باید دارای ترکیب، طعم و قوام مناسبی باشد، افزود: ایجاد محیطی که عادات درست غذا خوردن و گرایش لازم به مواد غذایی سالم با هدف کاهش خطر بیماری‌های مزمن مرتبط با تغذیه در نوجوانان را به وجود آورد از نکات مهمی است که خانواده‌ها باید به آن توجه کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه برنامه غذایی در این سنین باید از تنوع کافی برخوردار باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه میزان انرژی مورد نیاز در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کیلو کالری به ازای وزنشان به آنان پیشنهاد می گردد، به سبب کوچک بودن و ظرفیت محدود معده کوکان، این اشخاص برای ذخیره سازی به میزان بالایی از انرژی نیاز دارند.

وی با بیان این مطلب که اصول و تعادل برنامه غذایی اشخاص در این سنین باید رعایت شود، خاطرنشان کرد: چربی‌ها، انواع شیرینی جات، غلات، حاوی کالری مناسب می باشند که قادر به تامین نیازهای رشدی کوکان و نوجوانان در این سن می باشند. البته انرژی مورد نیاز برای کودکان ۶ تا ۹ ساله ۹۰ کیلو کالری به ازای هر کیلوگرم وزنشان در روز و برای کودکان ۱۰ تا ۱۲ ساله حدود ۵۵ تا ۷۰ کیلوکالری است.

دکتر ناظمی در پایان با تاکید بر اینکه چاق شدن کودکان یکی از علل اصلی ابتلا به بیماری‌های مزمن همچون دیابت و بیماری‌های قلبی- عروقی است، پیشنهاد کرد: در این دوران باید توجه کرد که کودکان به سمت چاقی پیش نروند، چرا که تغذیه در دوران کودکی زمینه ساز بدن سالم در دوران بزرگسالی است.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.