«چاپار» یکی از سرویس‌دهندگان پست‌الکترونیک کشور شد‏

امروزنامه – ۲۶/۰۲/

 

 

روزنامه آرمان

گزارشی از بیانیه ۱۹۰ نماینده مجلس با عنوان «اخطار ایران درباره الحاق بحرین به عربستان» تیتر یک روزنامه آرمان است.

گزارشی از شکایت مرتضوی به دادگاه با عنوان «مرتضوی: قول شرف ندادم»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه آرمان است.

سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «قانون اساسی تحت الشعاع سلایق قرار نگیرد»، در صفحه نخست روزنامه آرمان به چاپ رسیده است.

«یارانه هر ایرانی ۵۵ هزار تومان می شود» عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه آرمان است.

 

روزنامه ابتکار

گزارشی از افزایش گمانه زنی‌ها، یک سال و چند ماه مانده به پایان ریاست جمهوری دهم با عنوان «آینده سیاسی احمدی‌نژاد؟»، تیتر یک روزنامه ابتکار است.

«دفاع علی مطهری از پدر»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه ابتکار است.

حمله شدید رئیس سازمان تامین اجتماعی به احمد توکلی با عنوان «مرتضوی: «قول شرف» ندادم»، در صفحه نخست روزنامه ابتکار منتشر شده است.

«هاشمی رفسنجانی: قانون اساسی تحت تاثیر منافع باندی قرار گرفته‌است»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه ابتکار است.

عناوین برگزیده ابتکار:

هزینه تولید ۲۰۰ تومان، نرخ تضمینی ۱۰۵ تومان! 

در پی اجرای طرح کشت پیاز استمرار در مزارع جیرفت و فروش نرفتن محصول به قیمت مناسب کشاورزان با ضرر هنگفت مواجه شدند، این درحالی بود که در همان زمان در برخی استان‌های کشور وجود پیاز وارداتی از پاکستان سوال‌برانگیز شد. به گزارش مهر، هر چند”دلال‌بازی” در زمان برداشت محصول در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان که قطب تولید محصولات کشاورزی در فصول مختلف سال محسوب می‌شود امری عادی است اما عدم چاره‌اندیشی قطعی برای حل این مشکل موجب شده که دسترنج کشاورزان هرسال به جیب دلالان سرازیر شود. این درحالی بود که در روزهای ابتدایی برداشت پیاز، قیمت این محصول به ۵۰ تومان در ازای هر کیلو نیز رسید اما در همان مقطع زمانی دلالان پیاز را با قیمتی بین ۸۰۰ تومان تا هزار تومان در استان‌های مصرف کننده این محصول به فروش می‌رساندند. با بروز این مسائل بسیاری از کشاورزان ترجیح دادند که از برداشت پیاز خودداری کنند زیرا هزینه برداشت محصول برای هر کیلو در کنار هزینه‌های تولید غیرقابل توجیه بود. کشاورزان جیرفت می‌گویند که هزینه کشت هر کیلو پیاز ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان است درحالی که هم اکنون و در بهترین حالت می‌توانند محصول خود را به قیمت تضمینی ۱۰۵ تومان به فروش برسانند و در این میان برخی کشاورزان تنها برای کاهش میزان ضرردهی اقدام به برداشت محصول می‌کنند. نکته دیگر اینکه خرده مالکان در این میان ضرر کمتری را متحمل شده‌اند و توانسته‌اند با تکیه به نیروی کار خانوادگی و محلی محصول را برداشت کنند اما مالکان عمده در برخی موارد ترجیح داده‌اند حتی محصول را نیز برداشت نکنند. درنهایت با رسانه‌ای شدن مشکل پیازکاران طرح خرید تضمینی در جنوب کرمان آغاز شد. هرچند که این طرح نرخ پیاز را تا حدودی افزایش داد و موجب شد حداقل کشت دوم پیاز در جنوب کرمان برداشت شود اما همچنان نرخ موجود، زیر هزینه تولید است. با خرید تضمینی عملا دست دلالان از بازار پیاز کوتاه شد و دلالان برای خرید مجبورند نرخی بالای ۱۰۵ تومان را پیشنهاد دهند. با این وجود همچنان صحنه‌های دیدنی در مزارع جیرفت فراوان است به طوری که در برخی روستاها می‌توان در یک سوی جاده مزرعه‌ای را دید که پیاز را کیلویی ۱۰۵ تومان می‌فروشد و در آن سوی جاده مغازه‌ای را دید که همان پیاز را کیلویی ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند. هم اکنون نرخ پیاز در شهر کرمان نیز بالای ۵۰۰ تومان تخمین زده می‌شود و نکته جالب توجه اینکه، پیاز موجود در بازار کرمان اکثرا از مزارع جنوب کرمان نیز تهیه نشده‌است. از سوی دیگر یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان در حال حاضر کمبود شدید کارگر برای برداشت محصول است به طوری که کمبود کارگر در این فصل از سال موجب افزایش ناگهانی دستمزدها نیز شده‌است، چنانکه هر کارگر برای برداشت هر کیلو پیاز ۷۰ تومان دستمزد می‌گیرد. عدم وجود نیروی کار از یک سو و محدودیت زمان خرید تضمینی محصول از سوی دیگر سبب شده‌است که بار دیگر کشاورزان جنوب کرمان با مشکل مواجه شوند و خواستار تمدید زمان خرید تضمینی با توجه به کمبود کارگر باشند.

مارگون؛ فرصتی مناسب برای جذب گردشگر 

مارگون به عنوان زیباترین آبشار خاورمیانه فرصت مناسبی در حوزه گردشگری به شمار می‌رود که می‌توان با تسریع در اجرای طرح‌ها و رفع کمبودها، این منطقه را به یکی از قطبهای بزرگ گردشگری جنوب کشور تبدیل کرد. به گزارش مهر، آبشار مارگون در استان فارس به ارتفاع ۷۰ متر و عرض ۱۰۰ متر در فاصله ۴۵ کیلومتری شهرستان سپیدان به یاسوج و در۱۳۰ کیلومتری شیراز قرار گرفته که حاصل رودخانه کمهر و حوزه آبخیز آن است.آبشار مارگون یکی از بزرگترین و با شکوه ترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود که در استان فارس قرار دارد.مارگون تنها آبشاری است که در زمستانها با وجود یخ بستن همچنان در جریان است. دامنه شیب دار و پردرخت، کوههای سر به فلک کشیده و صخره های خزه بسته چشم انداز بسیار زیبایی از مارگون به تصویر در آورده است.منطقه حفاظت شده آبشار مارگون که شرایط و زیبایی خود آبشار را دارد در سال ۷۸ با مصوبه شورای حفاظت محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی اعلام شد. خرس قهوه ای، بز و پازن، خارپشت، کفتار، رودک، شغال، گرگ، روباه معمولی و… از گونه های جانوری مشاهده شده در این منطقه به شمار می‌رود.این آبشار را زیباترین آبشار خاورمیانه می‌دانند و جزو پنج منطقه نمونه گردشگری است. درتمامی ایام هفته به خصوص روزهای تعطیل بالغ بر یک هزار خودرو سواری از اقصی نقاط کشور و به ویژه استان فارس به این منطقه سفر می‌کنند.در حال حاضر با توجه به اینکه هوا در این منطقه مناسب است در روزهای تعطیل این منطقه شاهد حجم بسیار زیادی از مسافران است با این وجود در این منطقه گردشگری حداقل امکانات برای گردشگران نظیر سرویس بهداشتی، هتل، رستوران و… وجود ندارد.فرماندار شهرستان سپیدان در خصوص منطقه حفاظت شده مارگون گفت: متاسفانه با وجود اینکه این آبشار زیباترین آبشار خاورمیانه است اما از داشتن حداقل امکانات محروم است.علیرضا انصاری افزود: طی مدت گذشته هر بار به دلایل مختلفی سرمایه گذاری در این منطقه منتفی شده اما اخیرا مجوز لازم به یک سرمایه گذار سپرده شده است.طی هماهنگیهای صورت گرفته مجوز این سرمایه گذار فقط یک روز طول کشید که امیدواریم هرچه سریعتر اقدامات لازم برای تبدیل این منطقه به منطقه نمونه گردشگیری انجام شود.فرماندار شهرستان سپیدان با انتقاد از وضعیت حمایت از سرمایه گذار گفت: متاسفانه در کشور در دستگاه اجرایی روند مناسبی برای حمایت از سرمایه گذار وجود ندارد و این امر ناشی از نگاه مدیران و کارشناسان است.وی اظهار داشت: بحث آغاز سرمایه گذاری در منطقه مارگون حداکثر تا پایان این هفته و یا اوایل هفته آینده مشخص تا هرچه زودتر اقدامات لازم انجام و عملیات اجرای این پروژه آغاز شود.فرماندار سپیدان در رابطه با طرح جامع گردشگری مربوط به آبشار مارگون گفت: قرار بود این طرح توسط میراث فرهنگی و گردشگری استان تهیه شود اما تاکنون طرح جامعی ارائه نشده است.انصاری تاکید کرد: در صورتیکه سرمایه گذاری مناسبی در این منطقه صورت گیرد برای تعداد زیادی اشتغالزایی خواهد شد.

ورود موج جدید ریزگردها به کردستان  

موج جدید ریزگردهای عربی و گرد و غبار بار دیگر آسمان کردستان را فراگرفت. از ابتدای هفته جاری ورود پدیده جوی گرد و غبار به استان کردستان آغاز شد و بر شدت این آلودگی افزوده شده است به نحوی که میزان دید در شهرستان سنندج مرکز استان نیز به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است.مدیر کل هواشناسی استان کردستان با اشاره به شرایط آلودگی هوا در این استان بیان کرد: موج جدید ریزگردهای عربی طی امروز و فردا مهمان مردم استان کردستان است و انتظار می‌رود که از صبح روز چهارشنبه از شدت آلودگی ها کاسته شود و هوای استان صاف شود.محمد طالب حیدری بیان کرد: این موج جدید ریزگردهای عربی که ورود آنها به استان آغاز شده بود هم اکنون سراسر استان کردستان و شماری دیگر از استانهای همجوار را فراگرفته است به گونه ای که میزان دید در منطقه هزارکانیان از توابع شهرستان دیواندره به کمتر از ۷۰۰ متر رسیده است.وی با اشاره به شکل گیری موج جدید از ریزگردهای عربی در کشور عراق و ورود آنها به کشور گفت: پیش بینی می‌شود که امشب نیز با توجه به ورود موج جدید ریزگردها بر شدت آلودگی ها افزوده شود ولی با گذشت زمان از شدت آلودگی ها کاسته می‌شود.مدیرکل هواشناسی استان کردستان یادآور شد: در حال حاضر شدت این موج جدید از ریزگردهای عربی به گونه ای است که علاوه بر کردستان شماری دیگر از استان های غربی و شمالی کشور را در بر گرفته است.

دوئل بر سر قیمت کرایه‌ها 

شورای شهر تهران نرخ‌های جدید کرایه‌های تاکسی و اتوبوس را در حالی مصوب کرد که دولت تاکید دارد قیمت‌ها در سال ۹۱ قبل از تعیین نهایی قیمت سوخت، نباید گران نشود. اما مدیران شهری ترجیح دادند به جای آن که منتظر قیمت سوخت بمانند براساس تورم سالیانه قیمت‌ها را تعیین کنند. به گزارش مهر، چالش دولت و مدیریت شهری برسرافزایش نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی داستانی تکراری است.مانند همیشه این بار هم مسئولان شهری بر افزایش هزینه های رانندگان تاکید می‌کنند و دولت بر حقوق مسافرانی که توان پرداخت چنین کرایه هایی را ندارند.مدیر عامل سازمان تاکسیرانی با اشاره به افزایش چند برابری هزینه های جاری رانندگان تاکسی می‌گوید: وقتی حقوق کارگران ساده نیز افزایش یافته است چطور انتظار دارید هزینه تاکسی ها ثابت بماند.اما معاون امورشهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهاچندان با نظرات مدیر عامل سازمان تاکسیرانی موافق نیست. او در مورد به مصوبه شورای شهر تهران در رابطه با افزایش نرخ کرایه تاکسی ها ‌گفت: اعضای شورای شهر تهران تنها به فکر حقوق رانندگان تاکسی نباشند و به حقوق مسافران هم فکر کنند.صارمی با بیان اینکه سال گذشته شورای شهر تهران دو بار نرخ کرایه تاکسیها را افزایش داد، گفت: از نمایندگان مردم انتظار می‌رفت همانگونه که حقوق رانندگان تاکسی را در نظر گرفته اند به فکر سایر شهروندان هم باشند.وی ادامه داد: نرخ کرایه تاکسی یک موضوع دو طرفه است که نباید از یک زاویه آن را بررسی کرد و باید به حقوق مسافران هم فکر کرد. هنوز یک سال از افزایش نرخ کرایه تاکسیها در تابستان ۹۰ نگذشته و کرایه های فعلی تاکسی معقول است.

دفاع تمام قد بهزیستی از کمپ‌های مجاز ترک اعتیاد  

مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با دفاع از عملکرد مراکز مجاز ترک اعتیاد اعلام کرد که نرخ مرگ و میر در کمپ‌های مجاز ترک اعتیاد در سال گذشته ۴ صدم درصد در هزار نفر بوده‌است. فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ۴۰ مرگ اتفاق افتاده در کمپ های مجاز ترک اعتیاد در سال گذشته اظهار کرد: این نرخ در مقایسه با آمار مرگ و میر مجهزترین بیمارستان‌های کشور بسیار کمتر است.وی با اعلام فعالیت ۳۳۳ کمپ دارای مجوز عنوان کرد: در سال گذشته ۹۶ هزار و ۶۹۸ نفر در این کمپ‌ها پذیرش شده‌اند که از این میان دو هزار و ۵۲۸ نفر زن بوده‌اند. مدیر کل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه با بیان اینکه ۱۱ کمپ ترک اعتیاد به زنان اختصاص دارد بر لزوم افزایش کمپ‌های ویژه زنان تاکید کرد. براتی در ادامه عنوان کرد: همچنین آمار ابتلا به ایدز و HIV در میان پذیرفته‌شدگان در کمپ‌های مجاز پایین است. وی در ادامه با اعلام پرداخت ۲۴۵ میلیون تومان یارانه درمان اعتیاد افراد کم‌بضاعت اظهار کرد: این در حالی است که وزارت تعاون، کار و رفاه تاکنون در این زمینه از سازمان بهزیستی حمایت نکرده‌است در حالی که طبق ماده ۱۵ مصوبه تشخیص مصلحت نظام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف به تامین یارانه افراد بی بضاعت است.

 

روزنامه ابرار

گفته های احمدى نژاد با عنوان «دیکتاتورى، ناشى از بى عقلى است» تیتر یک روزنامه ابرار است. به نوشته این روزنامه، وی گفته: «اگر شما ابرقدرت ها عقل داشتید ثروت خودتان را براى ساخت بمب و … علیه سایر ملت ها استفاده نمى کردید».

«مسکو شاهد تظاهرات گسترده ضد پوتین»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه ابرار است.

سخنان رییس مرکز مشاوره دانشگاه خوارزمى با عنوان «استرس هاى حاکم بر زندگى مردم ما افزایش یافته است»، در صفحه نخست روزنامه ابرار منتشر  شده است. بنا بر این گزارش فریدون یاریارى همچنین گفته: «مردم منابع شادى هاى خود را وقتى از داخل کشور به دست نمى آورند به خارج از کشور پناه مى برند».

«تأکید اتحادیه اروپا بر ادامه تحریم  ها علیه موگابه و اعضاى حزب وى»، نیز در صفحه نخست روزنامه ابرار به چاپ رسیده است.

عناوین برگزیده ابرار:

کشف فساد مالى ۲ میلیارد تومانى در اداره کل مالیاتى استان مرکزى

با دستگیرى یکى از کار شناسان ارشد امورمالیاتى استان مرکزى پرونده اختلاس دو میلیارد تومانى یک کارمند دولت که چک هاى واریزى مودیان مالیاتى را به نفع خود برداشت مى کرد در دادسراى عمومى و انقلاب شهرستان اراک گشوده شد این پرونده تا روز ۲۱/۲/۹۱بیش از ۲۶۰ شاکى دارد. احمدرضا احمدى بازپرس شعبه ۷ بازپرسى دادسراى عمومى و انقلاب شهرستان اراک که رسیدگى به پرونده اختلاس دو میلیارد تومانى در اداره کل امور مالیاتى استان را در دست رسیدگى دارد در رابطه با چگونگى کشف این فساد مالى به ایلنا گفت: در تاریخ هفتم فروردین ماه سال جارى با اعلام اداره کل مالیاتى مبنى بر جعلى بودن هشت فقره فیش مالیات و عوارض به مبلغ ۱۴۶ میلیون ریال مرتبط با سه شرکت که این مبلغ را طى چند فقره چک به کار شناس وصول مالیات تحویل داده اما مبالغ چک آنان به حساب دارایى واریز نشده بود و ظن حراست این اداره کل به متهم م ى که در بخش وصول مالیات مودیان اشتغال داشته، متهم جهت اداى توضیحات خوانده شد و با توجه به تناقض گویى ها، نامبرده دستگیر و تحت بازجوئى قرار گرفت. بازپرس پرونده با اشاره به اینکه متهم پس از مواجهه با مدارک و ادله محکمه پسند بزه انتسابى را پذیرفت و به بخشى از برداشت هاى غیرقانونى خود اقرار کرد، افزود: متهم م ،ى در اظهارات خود اقرار کرد که از یکسال گذشته افرادى که براى پرداخت عوارض به او مراجعه مى کردند چک هاى آنان را دریافت کرده و به حساب شخصى خود واریز مى کرده است. احمدى ادامه داد: وى که کار شناس ارشد وصول عوارض مالیاتى اداره بوده از مودیان مالیاتى مى خواسته تا چک ها را در وجه حامل صادر نمایند تا به راحتى مبالغ را وصول کرده و به حساب شخصى اش انتقال دهد. احمدى افزود: متهم همچنین اقرار کرده که چک هایى که مودیان در وجه اداره کل امور مالیاتى صادر مى کردند را به منزل برده و با جعل چک ها مبالغ را در چک هاى مجعول وارد و وصول مى کرده است. بازپرس شعبه ۷ بازپرسى دادسراى عمومى و انقلاب شهرستان اراک با اشاره به بررسى هاى به عمل آمده در خصوص این فساد مالى بزرگ در اداره مالیاتى استان مبلغ کل اختلاس شده را با توجه به اقاریر متهم ۵۸۰ میلیون تومان چک هاى وصول شده از مودیان مالیاتى در حساب متهم و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چک هاى مجعول آماده وصول کشف شده از منزل متهم اعلام کرد. وى افزود: متهم از مبلغ ۵۸۰ میلیون تومانى که شخصاظ بصورت چک از مودیان وصول و در واقع برداشت و اختلاس کرده است حدود ۱۵۰ میلیون تومان را در تاریخ ۳۰ فروردین ماه سال جارى طبق صورت جلسه موجود در فیش هاى واریزى این اداره کل در زمان بازداشت به حساب اداره امور مالیاتى بازگردانده است و در اظهارات خود مدعى است که مبالغى نیز قبل از دستگیرى به حساب اداره مالیاتى عودت داده است که مبالغ دقیق آن را در صورت صحت حراست اداره مالیاتى باید مشخص کند.

نماینده رشت: نرخ تورم ۳۰ درصد تخمین زده مى شود

نماینده مردم رشت در مجلس شوراى اسلامى گفت: بر اساس آخرین آمارى که منتشر شده است نرخ تورم ۲۱ تا ۲۲ درصد بوده است و اقتصاد دانان وکار شناسان اقتصادى نرخ تورم امروز را در شرایط فعلى تا ۳۰ درصد نیز تخمین زده اند. مهرداد لاهوتى در گفتگو با ایلنا گفت: دولت در ابتداى آغاز اجراى فاز اول هدفمندى یارانه ها توانست قیمت ها را کنترل کند اما عاملى که سبب شد قیمت ها افزایش یابد و کشور مبتلا به تورم ۲۱ درصدى شود آن بود که سهم تولید از محل یارانه ها پرداخت نشد. وى تاکید کرد: در ابتداى هدفمندى یارانه ها تولید کنندگان با دولت همراهى کردند و مجلس از مبلغ ۵۴ هزار میلیاردى که به هدفمندى تخصیص داد که ۱۰هزار میلیارد تومان آن سهم تولید است. اما متاسفانه دولت   همان را هم به تولید کنندگان پرداخت نکرد و تولید کننده به ناچار قیمت محصولات خود را افزایش داد. وى اضافه کرد: اصلاح قیمت اقدامى طبیعى بود و به طور طبیعى این اصلاح قیمت باید انجام مى شد و دولت موظف است با پرداخت سهم تولید کننده تورم را مهار کند.

کل رقم بودجه امسال کشور اعلام شد

کمیسیون تلفیق بودجه در گزارشى که دیروز در صحن علنى مجلس منتشرکرد، رقم کل بودجه امسال را ۵ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۶۲۱ میلیارد و ۴۸۷ میلیون ریال اعلام کرد. به گزارش مهر بر اساس ماده واحد لایحه بودجه سال ، بودجه کشور از حیث منابع بالغ بر ۵ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۶۲۱ میلیارد و ۴۸۷ میلیون ریال است. از حیث مصارف، بودجه کشور به شرح زیر است: الف- منابع بودجه عمومى دولت از لحاظ درآمدها و واگذارى دارایى هاى سرمایه اى و مالى و مصارف بودجه عمومى دولت ازحیث هزینه ها و تملک دارایى هاى سرمایه اى و مالى بالغ بر یک میلیون ۶۴۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد و ۵۱۳ میلیون ریال است که شامل: ۱- منابع عمومى بالغ بر یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۵۸۹ میلیارد و ۷۷ میلیون ریال ۲- درآمدهاى اختصاصى وزارتخانه ها و موسسات دولتى بالغ بر ۲۰۲ هزار و ۵۹۱ میلیارد و ۴۳۶ میلیون رال ب- بودجه شرکت هاى دولتى، بانکها و موسسات انحصارى وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر ۴ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۳۳۷ میلیارد و ۳۳۱ میلیون ریال بر حیث هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ بر ۴ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۳۳۷ میلیارد و ۳۳۱ میلیون ریال به گزارش مهر در زمان بررسى کلیات لایحه بودجه نمایندگان به عدم تعیین دقیق درآمدها و مصارف لایحه بودجه اعتراض داشتند و رقم کل منابع و هزینه ها در گزارش کمیسیون تلفیق از لایحه بودجه مکتوب نشده بود. على لاریجانى رئیس مجلس شوراى اسلامى در پاسخ به تذکرات پیاپى نمایندگان در همان زمان گفت: سقف درآمدها و هزینه هاى دولت به زودى در کمیسیون تلفیق مشخص خواهد شد.

آغاز مطالعات فاز دوم طرح توسعه میدان میوه و تره بار شهرکرد

شهرکرد- خبرنگار ابرار: شهردار شهرکرد از آغاز مطالعات فاز دوم طرح توسعه میدان میوه و تره بار این شهر خبر داد. نورا… غلامیان دهکردى اظهار داشت: انجام مطــالعات و تهیه نقشــه هـاى فاز دوم این پروژه به مشاورواگذار شده است که تا شش ماه آینده به پایان مى رسد.شهردار شهرکرد افزود: با انجام روند مطالعات، طراحى و نقشه بردارى، عملیات ساخت فاز دوم میدان میوه و تره بار در زمینى به مساحت ۲۲۰ هزار متر مربع و با اعتبارى افزون بر ۵۰۰ میلیون ریال در ضلع شمالى محل فعلى واقع در میدان قمر بنى هاشم (ع) این شهر تا پایان سال جارى کلنگ زنى خواهد شد.وى با اشاره به افزایش جمعیت و گسترش فضاهاى شهرى گفت: میدان میوه وتره بار در حال حاضر پاسخگوى نیاز شهروندان و مراجعه کنندگان نیست و در همین راستا فاز دوم این میدان با کاربرى هاى متونوع تر و خدمات مناسب در دستور کار شهردارى قرار گرفته است.

عرضه منطقه‌اى سهمیه گازوئیل در کل کشور اجرایى مى‌شود

همزمان با آغاز شمارش  معکوس براى اجراى فاز دوم هدفمندى یارانه ها، مرحله دوم اجراى طرح عرضه منطقه اى گازوئیل در سراسر کشور آغاز شد که نتایج اولیه اجراى آن از کاهش ۲۰ درصدى مصرف این فرآورده نفتى در بخش حمل و نقل حکایت دارد.جلیل سالارى – مدیر عامل شرکت ملى پخش فرآورده  هاى نفتى – در گفت و گو با مهر با اشاره به اجراى فاز دوم عرضه منطقه اى سهمیه گازوئیل به خودروها، گفت: مرحله آزمایشى این طرح سال گذشته در سه استان کشور آغاز شد که با توجه به پایش و بررسى نتایج آن فاز دوم این طرح مدیریت مصرف سوخت در استان هاى دیگر کشور آغاز شده است. وى با اعلام اینکه پیش بینى مى شود از ابتداى تیر ماه سالجارى طرح عرضه منطقه اى سهمیه گازوئیل در کل کشور اجرایى شود، تصریح کرد: بر اساس نتایج در استان هاى جدید، فاز سوم و نهایى عرضه منطقه اى سهمیه گازوئیل در کل استان هاى ایران عملیاتى خواهد شد. بهمن نیازمند اقدم – مدیر عملیات شرکت ملى پخش فرآورده هاى نفتى – هم با یادآورى اینکه سال گذشته طرح عرضه منطقه اى سهمیه گازوئیل خودروها در سه استان کردستان، آذربایجان غربى و هرمزگان به طور پایلوت و آزمایشى عملیاتى شد، اظهار داشت: در مجموع اجراى این طرح منجر به کاهش حدود ۲۰ درصدى مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل شده است. این مقام مسئول از صدور مجوز ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز براى اجراى فاز دوم عرضه منطقه اى گازوئیل خبر داد و افزود: بر اساس این مجوز مرحله دوم این پروژه در ۱۳ استان دیگر کشور اجرایى شده است. وى با تاکید بر اینکه تا تیر ماه سالجارى باید عرضه منطقه اى گازوئیل در کل استان هاى کشور اجرایى شود، بیان کرد: اجراى کامل آن در گروى تکمیل اطلاعات و نتایج فاز دوم و و ایجاد برخى از بسترها است.

صادرات ۲۴۸ تنى در ازاى ۲۲ هزار تن واردات ایران از آمریکا

بیش از ۳۰ سال است که از زمان قطع رسمى روابط سیاسى ایران و آمریکا مى گذرد. با این وجود طى سه دهه اخیر تجارت ایران و آمریکا اگرچه فراز و نشیب هاى زیادى را طى کرده، اما هیچ وقت به طور کامل قطع نشده است. به گزارش ایسنا، مسائل سیاسى به وجود آمده بین ایران و آمریکا شاید بیش از همه بخش تجارت، فعالان اقتصادى و بازرگانان دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است. ایران و آمریکا هر یک در حوزه هاى مختلف اقتصادى از صنعت و تجارت گرفته تا کشاورزى و انرژى مزیت هاى خاص خود را داشته که در این بین بخش تجارت توانسته پل ارتباطى بین ایران و آمریکا باشد. حتى تشدید تحریم هاى بین المللى علیه ایران در سال گذشته نیز باعث نشد تا حجم تجارت ایران و آمریکا به صفر برسد؛ اگرچه با کاهش قابل ملاحظه مواجه شد. البته باید این واقعیت را نیز در نظر گرفت که حجم تجارت بین ایران و آمریکا سهم بسیار ناچیزى در کل تجارت هر یک از این دو کشور دارد. براساس آمار گمرک ایران، واردات ایران از آمریکا در سال ۱۳۹۰ از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۴۶.۸ و ۵۴.۲ درصد کاهش یافت. در سال ۱۳۹۰ واردات ایران از آمریکا به بیش از ۱۰۰.۲ میلیون دلار رسید که وزن این میزان واردات نیز معادل بیش از ۲۲ هزار تن اعلام شد. در سال ۱۳۸۹ نیز حجم واردات ایران از آمریکا از نظر ارزشى و وزنى به ترتیب به ۱۸۸.۵ میلیون دلار و ۴۷ هزار تن رسیده بود. در همین حال آمار گمرک ایران نشان داد که صادرات ایران به آمریکا در سال ۱۳۹۰ با کاهش ۹۸.۶ درصدى به بیش از یک میلیون دلار رسید. وزن صادرات ایران به آمریکا نیز با افت ۸۹.۷ درصدى به ۲۴۸ تن رسید.

لغو دستور العمل جمع آورى ایران چک هاى ۵۰ هزار تومانى

یکى از مدیران ارشد بانک مرکزى از تعامل دولت و مجلس براى استفاده از ایران چک ۵۰ هزار تومانى تا انتخاب ابزار جایگزین خبر داد و گفت:  این چک پول ها مانند قبل در بازار خواهند بود. به گزارش آنا، این مقام مسوول بانک مرکزى درباره اقدامات بانک مرکزى و دولت براى جمع آورى ایران  چک هاى ۵۰ هزار تومانى با توجه به غیر قانونى اعلام شدن این چک پول ها اظهار داشت: این توافق وجود دارد که بانک مرکزى و دولت از ابزار جایگزین براى ایران چک هاى ۵۰ هزار تومانى استفاده کنند.

 

روزنامه اطلاعات

«طرح الحاق بحرین به عربستان؛ اعتراض شدید مجلس ایران» تیتر یک روزنامه اطلاعات است.

«روسیه خواستار لغو تحریم‌های ایر ان شد» تیتر دو صفحه نخست روزنامه اطلاعات است.

سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با عنوان «مشکل اقتصادی کشور فقط با توجه غیرشعاری به تولید حل می‌شود»، در صفحه نخست روزنامه اطلاعات به چاپ رسیده است.

عناوین برگزیده اطلاعات:

دکتر باقر لاریجانی: باید مبارزه با الکل را هم جدی بگیریم

به گزارش مهر، دکتر باقر لاریجانی در جریان دفاع مدیرکل سلامت روان معاونت بهداشت از «سند نقشه راه پیشگیری از سوءمصرف مواد» در جلسه شورای سیاستگذاری،گفت: یکی از مسائل خوبی که در این نقشه مطرح شده، مبارزه با اعتیاد به الکل است.وی ادامه داد: باید به صورت جدی وارد این عرصه شویم، زیرا نمی‌توان در مورد فروش این گونه مواد، بی‌تفاوت بود. باید نسبت به این قضیه حساس باشیم و حتی بیشتر از امراضی مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به آن توجه کنیم.عباسعلی ناصحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت هم گفت: اطلاعات ما راجع به اعتیاد به الکل در کشور کم است و باید تولیت خود در حوزه پیشگیری و درمان این معتادان را بیشتر کنیم.

احمدی مقدم: امنیت به موازات سطح معیشتی مردم رو به افزایش است

سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با بیان مطلب بالا در دیدارمعاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح عمان، به مسئولیت‌های زیاد نیروی انتظامی در راستای تأمین امنیت داخلی کشورمان اشاره کرد و افزود: در ایران برخلاف بسیاری از کشورها حوزه مرزبانی و دریابانی هم محدوده مسئولیت پلیس است. وی با بیان این که نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با نیروهای دریابانی و مرزبانی کشور عمان همکاری تنگاتنگ دارد؛تصریح کرد: ایران و عمان در زمینه برخورد با قاچاق مواد مخدر؛ انسان و کالا تعامل سازنده و خوبی دارند. فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که همکاری‌های بین دو کشور ایران و عمان منجر به ارتقای امنیت در منطقه شده است؛ یادآور شد: این همکاری‌ها باید بیش از پیش در همه زمینه‌ها تقویت شود. سردار احمدی مقدم با تأکید بر این که در سال‌های اخیر با اقدامات کنترلی و انسدادی که در مرزهای آبی و خاکی دو کشور صورت گرفته است شاهد کاهش ترانزیت مواد مخدر به کشور عمان هستیم؛تاکیدکرد: در یک سال گذشته پلیس جمهوری اسلامی ایران توانست ۱۰ تن انواع مواد مخدر را که به سمت عمان بارگیری شده بود کشف و ضبط کند. وی در ادامه با بیان این که تمام تلاش ایران این است که دریای عمان دریای صلح و دوستی باقی بماند؛ تصریح کرد: بخشی از مشکلاتی که در مرزهای جمهوری اسلامی ایران است از بیرون تحمیل شده،از جمله اشغال افغانستان که موجب تولید مواد مخدر و گسترش تروریسم شده است. سردار احمدی مقدم کاهش چشمگیر ترانزیت مواد مخدر؛ قاچاق کالا و ارز به کشور عمان در چند سال اخیر را یادآور شد و گفت: منافع مشترک در امر امنیت می‌طلبد که دو کشور همکاری‌های خود را در راستای برقراری امنیت مشترک تقویت کنند. فرمانده نیروی انتظامی با بیان این که پلیس کشورمان سرمایه گذاری خوبی در بخش دریابانی و سواحل داشته است؛ اظهار امیدواری کرد سال آینده توان گارد ساحلی ما به دو برابر حداقل افزایش پیدا کند.

«چاپار» یکی از سرویس‌دهندگان پست‌الکترونیک کشور شد‏

‏با اعلام ممنوعیت استفاده از پست‌الکترونیک خارجی در مراودات بانکی، وب‌گاه متما (مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت) پست‌الکترونیک چاپار ‏www.chmail.ir‏ را به عنوان یکی از سرویس‌دهندگان رسمی کشور در حوزه پست‌الکترونیک داخلی معرفی کرد.‏ به گزارش واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، حجت‌الاسلام سعید سالاریان، قائم‌مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی، سرویس پست‌الکترونیک چاپار را به عنوان یکی از محصولات مجموعه سرویس‌های چاپار دانست که تحت عنوان ‏ChMail‏ (سی‌اچ‌میل) اواسط اسفند پارسال آغاز به کار کرد و با ارائه سرعت دسترسی بالا و بدون نیاز به احراز رسمی هویت افراد، بیش از ۲۰ هزار مشترک را در عرض دو ماه به عضویت خود درآورده است.  قائم مقام دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی تصریح کرد: به دنبال ارسال نامه‌ای از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به رئیس کل بانک مرکزی، مبنی بر ممنوعیت استفاده از پست‌الکترونیک‌های عمومی با میزبانی خارجی از جملهYahoo‏،Gmail ‎،Hotmail‏ و ‏MSN‏ در مراودات بانکی مشتریان، با هماهنگی‌های انجام شده، اکنون پست‌الکترونیک چاپار با میزبانی در مراکز داده امن داخلی آماده سرویس‌دهی به کاربران جدید است.‏ وی گفت: عضویت در پست‌الکترونیک چاپار، نیاز به پرداخت هیچ‌گونه وجهی ندارد و وارد کردن اطلاعات هویتی مانند کدملی یا کدپستی، جزو موارد الزامی نیست.‏ به گفته سالاریان از مهمترین شاخص‌های این سرویس می‌توان به سیستم ثبت‌نام آنلاین، ساختار بازیابی ایمن کلمه عبور مبتنی بر روش‌های مختلف رایج در دنیا، گستردگی طراحی و پیاده‌سازی برای جوابگویی به تعداد بالای کاربران همزمان سرویس گیرنده، یکپارچگی با پورتال مجموعه سرویس‌های چاپار برای سیستم مدیریت پشتیبانی، رمزنگاری اطلاعات محرمانه براساس گواهی دیجیتال معتبر جهانی و سرعت دسترسی بالا با توجه به میزبانی در مراکز داده امن داخلی اشاره کرد.‏ وی یادآور شد: این سرویس در حال حاضر برای رمزنگاری اطلاعات از گواهی دیجیتال معتبر جهانی(‏SSL‏) استفاده می‌کند که با توجه به جهانی بودن این گواهینامه بر روی کامپیوتر شخصی تمامی کاربران، به صورت پیش فرض در سیستم عامل پذیرفته شده و مورد اعتماد است؛ یکپارچگی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و همگونی سرویس در لایه‌های مختلف یکی از نکات قابل توجه است که می‌تواند بستری مناسب برای کاربران فراهم آورد.‏

 

روزنامه اعتماد

«بحرین در چنگ عربستان» تیتر یک روزنامه اعتماد است. بر اساس این گزارش شورای همکاری، اتحادیه می‌شود و تشکیل این اتحادیه بحرین را تحت‌الحمایه عربستان می‌کند.

گفت‌وگو با سروش حبیبی با عنوان «کلاسیک ها حرف اول را می‌زنند»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه اعتماد است.

«چه جرائمی در خودرو قابل ارتکاب و تعقیب است؟»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه اعتماد است. در این گزارش سه حقوقدان درباره شخصی بودن حریم افراد در خودرو نظر دادند.

عناوین برگزیده اعتماد:

تاکید مجدد هاشمی بر اجرای کامل قانون اساسی

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار شورای مرکزی جمعیت تولیدگران کشور، دغدغه و نگرانی‌های تولیدگران و واحدهای تولیدی کشور را جدی و واقعی خواند و با اشاره به اینکه مشکل اقتصاد کشور تنها با توجه جدی و غیرشعاری به تولید قابل‌حل است، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از نامگذاری امسال توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» به سرعت در کمیسیون‌های مربوطه سیاست‌های کلی این امر را در دست تدوین دارد که در صحن مجمع مطرح خواهد شد. ایشان از اعضای جمعیت تولیدگران کشور خواست نظرات و پیشنهادات خود را در این راستا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه دهند. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی درباره درخواست تولیدگران برای ارائه راه‌حل خروج اقتصاد کشور از وضع کنونی، به بیان فهرست‌وار مشکلات کشور پس از پایان جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: در سال پایانی جنگ در سطح بین‌المللی شرق و غرب و ارتجاع منطقه به نفع صدام و به ضرر ما فعالیت می‌کردند و در داخل نیز اقتصاد کشور ضعیف و ناتوان شده بود، منابع مالی و مادی صنایع رو به پایان بود و تولید نیز به نفس‌نفس افتاده بود. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تدابیر به کار گرفته شده پس از جنگ تحمیلی برای متجاوز اعلام شدن صدام در سازمان ملل، اعلام سیاست عدم دشمن‌تراشی و پیگیری تعامل سازنده با دنیا را نخستین اقدام جدی در حمایت از اقتصاد و تولید کشور در آن مقطع برشمرد و تصریح کرد: به این وسیله منابع و تسهیلات خارجی در قالب اعتبارات گوناگون به کشور جذب شد و در داخل نیز با استفاده از همه نیروهای حاضر در کشور به همراه به کارگیری مدیران، متخصصان و برنامه‌ریزان خبره، باعث شد زیربناها و تولید کشور به سرعت توسعه یابد.

توصیه صفارهرندی به احمدی‌نژاد

محمدحسین صفارهرندی درباره نامه اخیر احمدی‌نژاد به رییس هیات عالی حل اختلاف قوا درباره قانون نظارت بر نمایندگان مجلس گفت: مدت‌ها بود بعد از رفتن اصلاح‌طلبان دیگر کسی انتظار شنیدن این‌گونه مباحث را نداشت. وی در ادامه افزود: چارچوب‌های قانون را به سخره گرفتن امر ناگواری است که در سال‌ها و روزهای اخیر شاهد آن بودیم. به گزارش مهر، صفارهرندی تاکید کرد: ارجاع موضوعی به هیات عالی اختلاف قوا زمانی اتفاق می‌افتد که بین دو دستگاه شبهه‌یی به لحاظ قانونی رخ داده و ابهامی وجود داشته باشد. اما در مواردی که قانون تصویب شده و به تایید شورای نگهبان رسیده و شبهه‌یی ندارد مگر کسی می‌تواند بگوید که من این را قبول ندارم؟ اگر این حرف را بزند اینجاست که می‌گویند «قانون تو را قبول ندارد».وی در توصیه‌یی به رییس‌جمهور و دولت گفت: دولت اگر یک سال باقی مانده را هر چه با آرامش و البته تکاپوی بیشتر در خط تلاش و خدمت کار کند خاطره بهتری در ذهن مردم ایجاد می‌کند.

مردم نباید به خاطر دیپلمات‌ها هزینه بدهند

مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور شب گذشته در همایش جهاد اقتصادی از مبانی تا موانع با اشاره به روابط دیپلماتیک سالم و اثر آن در اقتصاد کشور گفت: روابط دیپلماتیک ناسالم یک دست‌انداز است. وقتی در حوزه دیپلماتیک وارد می‌شویم باید مرزهای منافع تعیین‌کننده باشد نه سلایق. وی با بیان اینکه نمی‌توانیم بر اساس سلایق مناسبات دیپلماتیک راه بیندازیم، گفت: باید ببینیم کجا منافع و کجا اصول است. حق داریم تا مرز منفعت و اصول قدرت دیپلماتیک ایجاد کرده و ایستادگی کنیم و باید هزینه آن را هم بدهیم. باید به خاطر منافع و اصول جایی لبخند زده و جای دیگر اخم کنیم. اما ملت نباید به خاطر هر سلیقه سیاسی هزینه بدهد. نباید ملت به این خاطر که دیپلمات‌های ما نمی‌توانند یک مباحثه یا مذاکره سیاسی خوب را شکل بدهند، هزینه بدهد. اینها اشکالاتی است که بسترساز است و فضای مساعد برای توسعه را از بین می‌برد و باید رفع شود. مباحث امنیتی، روانی و تبلیغاتی هم در این حوزه مطرح است که از تشریح آنان پرهیز می‌کنم.

ارجاع کیفرخواست علیه رویترز به دادگاه انقلاب

کیفرخواستی علیه خبرگزاری رویترز در ایران صادر شده است. به گزارش پرس‌تی‌وی دادسرای مسوول رسیدگی به پرونده شکایت از رویترز، این کیفرخواست را به یکی از دادگاههای عمومی و انقلاب تهران ارجاع داده است. گفته می‌شود صدور این کیفرخواست در پی شکایت بانوان رزمیکار ایرانی علیه گزارش ماه فوریه رویترز صورت گرفت. در این گزارش که شامل تصاویر و اسامی دختران نینجا در حال تمرین در شهر کرج بود، بانوان رزمیکار ایرانی به عنوان آدمکش معرفی شده بودند. این گزارش همچنین دولت ایران را به تربیت آدمکش متهم کرده بود. گفتنی است گزارش رویترز چندین روز پس از انتشار تصحیح شد اما تا آن زمان به طور گستردهیی توسط رسانههای غربی به عنوان وسیلهیی برای ترسیم ‌نمایی منفی علیه ایران مورد استفاده قرار گرفت.

مخالفت معاون نخست‌وزیر اسراییل با حمله نظامی به ایران

«دن مریدور» معاون نخست‌وزیر اسراییل با حمله نظامی و اعمال فشارهای اقتصادی بر ایران مخالف است و معتقد است که این اقدامات نمی‌تواند همان نتیجه مورد انتظار آنها را داشته باشد. به گزارش ایلنا از تایمز آو اسراییل، دن مریدور یکی از معاونان نخست‌وزیر اسراییل می‌گوید هیچ تضمینی وجود ندارد که فشار اقتصادی بر ایران نتیجه‌بخش باشد. باید فرصت بیشتری به ایران داده شود. او معتقد است خطر تهدید اسراییل از سوی برنامه هسته‌یی ایران بزرگ‌تر از آن چیزی است که در حال حاضر همه درباره آن سخن می‌گویند. مریدور می‌افزاید به فستیوال سخنوری درباره مداخله نظامی اسراییل در امور ایران با عنوان «چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و چه کاری را نمی‌توانیم، چه چیزی هزینه دارد و چه چیزی هزینه ندارد» ملحق نمی‌شود. او در این رابطه می‌گوید: این کار احمقانه است و به ضرر ما است. این کار اشتباه است. راه‌حل نظامی روی میز است. بگذارید همان‌جا بماند. مریدور قاطعانه می‌گوید: به من اطمینان داشته باشید. اگر افراد آگاهی وجود داشته باشند، من یکی از آن افرادم. کاملا درگیر مساله ایران هستم. با مردم داخل و خارج از کشور درباره ایران بسیار صحبت می‌کنم، اما هیچ‌گاه از حمله نظامی سخنی نمی‌گویم.

عراق قادر به تامین امنیت نشست ایران و ۱+۵ است

عباس عراقچی تاکید کرد بغداد برای برگزاری مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ امن است. به گزارش ایسنا خبرگزاری شینهوا با اعلام این خبر به نقل از شبکه خبری پرس‌تی‌وی، گزارش داد عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در امور آسیا و اقیانوسیه اظهار کرد: بر این باوریم که مقامات عراقی قادر به سازماندهی این نشست میان ایران و ۱+۵ به شکلی مناسب و همان‌گونه که نشست‌های دیگری نظیر نشست اتحادیه عرب را برگزار کردند، هستند. شبکه ماهواره‌یی پرس‌تی‌وی به نقل از عراقچی گزارش داد ایران به طور کامل به عراق برای تامین امنیت گفت‌وگوهای آتی ایران و گروه ۱+۵ در این کشور اطمینان دارد.

ایران ترور عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان را محکوم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکوم کردن ترور مولوی ارسلا رحمانی، عضو ارشد شورای عالی صلح افغانستان، مسوولیت این جنایات را متوجه مخالفان استقرار صلح و ثبات در افغانستان دانست. به گزارش مهر رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، با ابراز تاسف از ناتوانی نیروهای خارجی در تامین امنیت افغانستان و حفاظت از جان شخصیت‌های تاثیرگذار تاکید کرد: تداوم حضور نیروهای بیگانه در افغانستان نه‌تنها موجب تامین امنیت و آرامش در این کشور نشده بلکه باعث تداوم و تشدید ناامنی شده است.

تحویل سه فروند جنگنده جدید صاعقه به نهاجا

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از ساخت و تحویل سه فروند جنگنده جدید صاعقه به نیروی هوایی ارتش خبر داد. سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در گفت‌وگو با فارس درباره ساخت و تحویل جنگنده‌های جدید توسط وزارت دفاع، از تحویل سه فروند هواپیمای جدید جنگنده صاعقه به ناوگان هوایی ارتش خبر داد. وحیدی با بیان اینکه این جنگنده‌ها می‌توانند در صیانت از کشور نقش مهمی ایفا کنند، به روند ساخت و تحویل هواپیماهای جدید اشاره کرد و افزود: ساخت و تحویل جنگنده‌های جدید بدون تاخیر و دقیقا طبق برنامه ازپیش‌تعیین‌شده صورت می‌گیرد. وزیر دفاع در پاسخ به سوال دیگری درباره پروژه هواپیمای بدون سرنشین و رادارگریز سفره‌ماهی نیز گفت: طراحی و ساخت پیش‌نمونه این هواپیما طبق برنامه پیش می‌رود و امیدواریم در آینده به نتیجه لازم در این خصوص برسیم.

ادامه درگیری‌های مسلحانه در شمال لبنان

درگیری مسلحانه میان علوی‌های هوادار نظام حاکم بر سوریه و سنی‌های مخالف دولت این کشور در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان که از بامداد یکشنبه آغاز شد، صبح روز دوشنبه نیز ادامه یافت. درگیری میان مخالفان و موافقان مسلح بشار اسد طی روزهای اخیر به شمال لبنان هم کشیده شده است و علوی‌های هوادار اسد و سنی‌های مخالف در شهر طرابلس در لبنان به روی هم اسلحه کشیده‌اند. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع آگاه امنیتی گفت که در این درگیری یک تن در منطقه علوی‌نشین جبل‌محسن کشته شد و هفت تن دیگر زخمی شدند. همچنین یک تن در منطقه سنی‌نشین باب‌التبانه زخمی و یک تن دیگر در نزدیکی این منطقه کشته شده است. این منبع افزود که در جریان درگیری شب گذشته نیز ۱۴ تن از جمله دو نظامی زخمی شدند. در میان زخمی‌ها چند زن و کودک نیز دیده می‌شوند. از زمان آغاز درگیری‌ها میان علویان و سنی‌ها در طرابلس واقع در ۷۰ کیلومتری شمال بیروت، تاکنون پنج تن کشته و ۴۷ تن دیگر زخمی شدند. در درگیری میان هواداران و مخالفان نظام حاکم بر سوریه در طرابلس، دو طرف از انواع تفنگ‌ها و آرپی جی علیه یکدیگر استفاده کردند. از طرف دیگر در نشست روز گذشته نحیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان و مسوولان سیاسی، امنیتی و دینی در طرابلس، بر سر استقرار نیروهای ارتش در مناطق درگیر توافق حاصل شد.

نشانه‌های تفرقه در میان رهبری طالبان

آقاجان معتصم، یکی از قدرتمندترین مردان شورای طالبان و اعضای شورای کویته در مصاحبه‌یی نادر و اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: اکثر شبه‌نظامیان طالبان خواهان سازش صلح‌آمیز هستند در حالی که تنها تعداد معدودی افراد افراطی همچنان در این گروه باقی مانده‌اند. به گزارش ایسنا، آقاجان معتصم که به دلیل حمایت از مذاکرات سازش با طالبان در افغانستان نزدیک بود زندگی خود را از دست بدهد، در این مصاحبه که با تلفن صورت گرفت، گفت: «دو نوع طالبان وجود دارد، یکی طالبانی که معتقد است خارجی‌ها خواهان حل‌ و فصل مشکلات هستند و گروه دیگری که گمان می‌کنند خارجی‌ها فقط به دنبال جنگیدن هستند. می‌توانم بگویم که اکثریت طالبان و رهبری این گروه شبه‌نظامی خواهان دولت فراگیر برای تمام مردم افغان و یک سیستم اسلامی چون سایر کشورهای اسلامی هستند.»اما معتصم غرب را به جز امریکا و انگلیس برای ناکامی در حمایت از میانه‌روها در جنبش بنیادگرا و عدم توجه به تعهدات‌شان مورد نکوهش قرار داد و اعلام کرد که تمام این موارد باعث تقویت افراط‌گرایان و تضعیف میانه‌روهایی چون خودش می‌شود. وی تاسف خود را از ترور روز یکشنبه ارسلا رحمانی، یکی از اعضای شورای صلح منصوب شده دولت افغانستان که برای انجام مذاکرات رسمی با شبه‌نظامیان تلاش می‌کرده ابراز داشت و گفت: «این مرد یک ملی‌گرا بود. ما به او احترام می‌گذاریم.»معتصم از اعتبار خود برای انجام مذاکرات به مدت سه سال استفاده کرد؛ پیش از آنکه امریکا در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی مذاکرات با طالبان را آغاز کند. در آن زمان وی همچنین رییس کمیته سیاسی طالبان بود که یک موقعیت قدرتمند محسوب می‌شود. وی همچنین یکی از اعضای شورای رهبری طالبان، موسوم به شورای کویته است.

 

روزنامه ایران

گفته های رئیس‌جمهور در پنجمین روز صدمین سفر استانی با عنوان «خودم پارتی مردم در دولت هستم»، تیتر یک روزنامه ایران است. بر اساس این گزارش، وی همچنین گفته: «همه باید دست به دست هم دهیم و کار احمدی‌نژادی کنیم».

«شکایت مرتضوی از توکلی به‌خاطر نشر اکاذیب»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه ایران است. به نوشته این روزنامه، وی گفته: «قول شرف را نه در جلسه با جناب آقای حداد عادل و نه در جلسه با آقای توکلی به کار نبرده‌ام.»

«بستری شدن رایگان در بیمارستان‌های دولتی» عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه ایران است.

عنوان برگزیده ایران:

سوریه با چند انفجار سقوط نمی‌کند

مشاور عالی مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه هدف انفجارهای اخیر در سوریه و ناامنی‌ها شکستن سد مقاومت است، گفت: حکومت سوریه به‌دلیل پشتیبانی مردمی به هیچ وجه با انجام چند انفجار ساقط نمی‌شود. غلامعلی حدادعادل با اشاره به وقوع دو انفجار طی چند روز گذشته در کشور سوریه اظهار داشت: معتقدم وقوع این گونه انفجارها در سوریه واکنش طرفداران امریکا و رژیم صهیونیستی به مقاومت بشار اسد در برابر امریکا و قدرت‌های استکباری است. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اگر بشار اسد مانند سران برخی از کشورهای منطقه خاورمیانه با سیاست‌های امریکا و رژیم صهیونیستی همراهی می‌کرد هیچ کدام از این انفجارها به وقوع نمی‌پیوست.  وی همچنین اظهار داشت: دلیل این‌که رسانه‌های استعماری و استکباری سوریه را تحت فشار قرار داده‌اند، نزدیکی سوریه با ایران است، چراکه سوریه همراه با ایران با صهیونیست مقابله می‌کند.

 

روزنامه تهران امروز

«آمارهای متناقض دولت درباره اشتغال ۹۰»، تیتر یک روزنامه تهران امروز است. بر اساس این گزارش ‌‌‌‌رئیس مرکز آمار گفته: «یک میلیون و۳۷۵ هزار شغل» ایجاد شده، احمدی‌نژاد این رقم را «یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل» و مرکز پژوهش‌ها «تنها ۲۰۹ هزار» دانسته اند.

گزارشی از رونمایی رسمی طرح تفصیلی پایتخت با عنوان «سند پیشرفت و عدالت برای تهرانی ها» تیتر دو روزنامه تهران امروز است.

«ادامه جنجال‌ها درباره قول شرف»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه تهران امروز است. بنا بر این گزارش مرتضوی گفته: «قول شرف ندادم و شکایت کردم» و توکلی گفته: «پاسخ مرتضوی را در دادگاه می‌دهم».

«پرستارانی که همراه بیماران خود می‌میرند!»، عنوان گزارش اجتماعی روزنامه تهران امروز است. بر اساس این گزارش بیمارستان‌های دولتی، جان کادر پزشکی را هم تهدید می‌کند.

«قتلگاه امیر‌کبیر نم برداشت»، عنوان گزارشی صفحه اجتماعی روزنامه تهران امروز است. در این گزارش آمده: «مقرر شده تا پیمانکار حمام باغ فین، آسیب های وارد شده به این حمام را با هزینه شخصی مرمت و بازسازی کند. البته مسئول میراث فرهنگی کاشان توضیح بیشتری نمی‌دهد که معلوم شود این پیمانکار مجرب قرار است فقط هزینه خرابکاری خود را پرداخت کند یا دوباره آستین‌ها را بالا بزند و همچنان مسئولیت مرمت را خود بپذیرد.»

عناوین برگزیده تهران امروز:

آیت‌الله نوری‌همدانی: الحاق بحرین‌ به‌ ‌عربستان اقدامی‌کودکانه و نابخردانه است

یکی از مراجع تقلید قم ضمن محکوم کردن طرح الحاق کشور مستقل بحرین به عربستان گفت: شیوخ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بدانند که بحرین متعلق به مردم این کشور است و آنان صاحب بحرین نیستند. به گزارش خبرگزاری فارس آیت‌الله حسین نوری‌همدانی گفت: آن زمانی که کشورهای استعمارگر ‌روی نقشه سرزمین‌ها را تقسیم می‌کردند گذشته است و امروز ملت‌ها هستند که سرنوشت کشورها را تعیین می‌کنند. وی با بیان اینکه آل خلیفه در برابر ملت شجاع و غیور بحرین درمانده شده و فکر می‌کند با این اقدام می‌تواند کشور را نجات دهد گفت: باید علمای بحرین و کشورهای اسلامی نسبت به این اقدام کودکانه و نابخردانه مخالفت‌های خود را اعلام کرده و آن را در مجامع بین‌المللی مطرح کنند.

توصیه صفار هرندی به احمدی‌نژاد

محمد حسین صفار هرندی در توصیه ای به رئیس جمهور و دولت گفت: دولت اگر یک سال باقی مانده را هر چه با آرامش و البته تکاپوی بیشتر در خط تلاش و خدمت کار کند خاطره بهتری در ذهن مردم ایجاد می کند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور احمدی نژاد در مجمع بعد از چند سال گفت: احمدی نژاد از سر ناچاری به جلسات مجمع نمی آید بلکه از سر چاره آمده است. اتفاقا خیلی هم در جلسات مجمع فعال است‌ اما چقدر خوب بود اقای احمدی نژاد زودتر از اینها در جلسات مجمع شرکت می کرد تا این همه عوارض سوء سیاسی که در جامعه ایجاد شده بود را از بین می برد.

کشف فساد مالی دو میلیارد تومانی

خبر رسید که یک فساد دو میلیارد تومانی در اداره کل مالیاتی استان مرکزی کشف شده است. همچنین با دستگیری یکی از کار‌شناسان ارشد امورمالیاتی استان مرکزی، پرونده اختلاس دو میلیارد تومانی یک کارمند دولت که چک‌های واریزی مودیان مالیاتی را به نفع خود برداشت می‌کرد در دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اراک گشوده شد. این پرونده ‌ بیش از ۲۶۰ شاکی داشت.

فراکسیون اصلاح طلبان تشکیل نمی‌شود

شنیده شده است فراکسیون اقلیت در مجلس نهم تشکیل نمی‌شود. یکی از اعضای فراکسیون اقلیت در مجلس هشتم که نتوانست به مجلس بعدی راه پیدا کند گفته است در مجلس نهم تنها چندنفر اصلاح طلب وجود دارد؛ نه تنها فراکسیون اصلاح‌طلبان تشکیل نمی‌شود بلکه آن دسته از کسانی هم که اصلاح طلب شناخته می‌شدند به گروه مستقلین پیوسته‌اند.

تبریک وزارت خارجه آمریکا برای قهرمانی ایران

وزارت امور خارجه آمریکا در صفحه اجتماعی خود که به زبان فارسی است، پیام زیر را منتشر کرد: «قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران را در مسابقات جهانی باکو تبریک گفته، موفقیت این تیم را در رقابت‌های آینده‌اش آرزومندیم.» تیم ملی کشتی آزاد کشورمان با پیروزی مقابل آمریکا به فینال جام جهانی آذربایجان راه یافت و در رقابت پایانی نیز برابر میزبان به برتری دست یافت تا عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

تکذیب جلسه انتخاباتی کارگزاران

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی گفت: اخبار و گمانه زنی‌های منتشر شده در برخی از رسانه‌ها در خصوص تشکیل جلسه انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده کذب است. وی خاطرنشان کرد: اگر حزب کارگزاران سازندگی بخواهد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نماید هیچ‌گونه فعالیت محرمانه ای انجام نخواهد داد و به طور حتم به صورت رسمی نامزد انتخاباتی خود را معرفی می‌کند و فعالیت‌های خود را نیز در این راستا تدوین می‌نماید. لذا در حال حاضر هیچ‌گونه برنامه ای از سوی این حزب برای انتخابات ریاست جمهوری آینده در نظر گرفته نشده است.

معرفی ۳ زمین خوار بزرگ تهران به دادگاه

ولی‌الله داوریان، مشاور حقوقی استاندار تهران گفت: باند سه‌نفره زمین خواران بزرگ تهران به سر دستگی «م.خ» به دادگاه معرفی شدند. وی گفت: زمین‌هایی که این ۳ زمین‌خوار تصرف کرده‌اند در جاجرود، رودبار قصران و فشم به مساحت ۲۵۰ هکتار واقع شده است.

قانون اساسی نباید تحت‌الشعاع منافع شخصی و باندی قرار گیرد

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ساختار نظام و قانون اساسی کشور را کارآمد ذکر کرد و با بیان اینکه هیچ نظام و ساختاری نمی‌تواند ادعای کامل و بدون نقص بودن داشته باشد، تصریح کرد: معتقدم قانون اساسی کشور اگر به درستی و به صورت کامل اجرا شود، قابلیت حل مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را دارد، منتها مشکل از آنجا ناشی می‌شود که ساختار و وظایف مصرح در قانون اساسی تحت‌الشعاع سلایق شخصی و منافع باندی و گروهی قرار می‌گیرد.

ادامه ناآرامی‌ها در طرابلس و استقرار ارتش در منطقه

منابع خبری گزارش داده‌اند که اوضاع امنیتی در شمال لبنان شکننده است و ارتش در خیابان‌های شهر طرابلس مستقر شده است. به گزارش شبکه المنار لبنان، درگیری‌ها در شهر طرابلس در شمال لبنان همچنان ادامه دارد و ارتش برای آرام کردن اوضاع نیرو به این منطقه ارسال کرده است. خبرنگار این شبکه با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته هرگز درگیری در این سطح در منطقه شمال لبنان روی نداده، گزارش داده که نیروهای مخالف دولت لبنان متوسل به سلاح‌های سنگین شده‌اند. ارتش دستور داده که افراد مسلح باید طی دو ساعت خیابان‌ها را تخلیه کنند و تاکید دارد که ثبات و امنیت را به منطقه بازگرداند. این شبکه خبر داد که آخرین تلفات هنوز مشخص نیست ولی برخی منابع پزشکی تعداد زخمی‌ها را تا ۴۵ نفر گزارش کرده و ۴ نفر نیز در جریان این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

 

روزنامه جام جم

«سلب صلاحیت اعضای هیات‌مدیره چند بانک خصوصی» تیتر یک روزنامه جام جم است. به نوشته این روزنامه معاون نظارتی بانک مرکزی گفته:‌ »۱۱۰‌تعاونی اعتبار ادغام و مجوز‌۳۰ تعاونی اعتبار دیگر نیز لغو شد».

گزارشی از دومین روز مذاکرات ایران و آژانس با عنوان «مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس در چهار راه دیپلماتیک»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه جام جم است.

«اعتراض شدید به طرح الحاق بحرین به عربستان» عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه جام جم است.

عناوین برگزیده جام جم:

هفتمین بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در مشهد

هر چند که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ابتلای مورد هفتم به بیماری تب کریمه کنگو را منوط به اعلام قطعی نتایج آزمایش وی می‌داند، اما تاکنون ۲ نفر از ابتلا به این بیماری در مشهد فوت شده و ۴ نفر نیز تحت درمان و کنترل هستند. تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی کشنده و بیماری مشترک بین انسان و دام است. اولین مورد گزارش شده از این بیماری مربوط به یک کارگر کشتارگاه بوده که حدود ۲ هفته پیش ابتدا به یک مرکز درمانی خصوصی رفته و پرستار حاضر در آن مرکز حین تزریق سرم با خون او تماس پیدا کرده و مبتلا می‌شود. این بیمار سپس به بیمارستان دولتی امام رضا (ع) مراجعه می‌کند، ولی به دلیل شدت بیماری، ظرف ۸ ساعت پس از مراجعه فوت کرد. به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، در بیمارستان امام رضا(ع) نیز یک نیروی خدماتی، یک پرستار و یک انترن در تماس مستقیم با بیمار بودند که از همان ابتدا تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند، ولی متاسفانه انترن بیمارستان به‌دلیل شدت این بیماری جان خود را از دست می‌دهد. در حال حاضر ۲ پرستار یاد شده، نیروی خدماتی بیمارستان و فرزند بیمار فوت شده تحت درمان قرار گرفته‌اند و حال عمومی آنها رضایتبخش است. محمدمهدی گویا در گفت‌وگو با جام‌جم ادامه می‌دهد: علاوه بر موارد گفته شده مورد هفتم مشکوک به تب کریمه کنگو نیز یک کارگر کشتارگاه است که تحت‌نظر قرار گرفته و با مشخص شدن نتایج آزمایش، معلوم می‌شود که به این بیماری مبتلا شده است یا خیر.گویا که دیروز بعد از سفر یک روزه به استان خراسان‌رضوی با جام‌جم صحبت می‌کرد، می‌گوید: تا پیش از شیوع این بیماری در استان خراسان رضوی ۷ مورد ابتلا در استان سیستان و بلوچستان داشتیم که همه موارد درمان شده بودند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با تاکید بر این ‌که هموطنان از خرید دام زنده یا گوشت بدون تایید دامپزشکی اکیدا خودداری کنند، ادامه می‌دهد: احتمال انتقال این بیماری از طریق خوردن گوشت پخته شده دام بسیار نادر است، اما شهروندان باید نسبت به خرید گوشت‌های تایید شده با مهر سازمان دامپزشکی اقدام کنند.

شیوع بیماری‌های دام و انسان در یک روستا

روستای فرخ‌آباد از توابع شهرستان دهلران استان ایلام به لحاظ زندگی در کنار دام و احشام از نظر بهداشت در مرز هشدار است و بیماری‌های بسیاری مردم این روستا را تهدید می‌کند. به گزارش مهر، این روستا با۱۲۵ خانوار و ۸۰۰ نفر جمعیت اگر جابه‌جا نشود شاهد فاجعه انسانی در آن خواهیم بود زیرا از نظر بهداشت در مرز هشدار است و بیماری‌های فراوان آنها را تهدید می‌کند.حسن آبشخور، رئیس شواری روستای فرخ‌آباد، وجود بیماری‌های پوستی، بیماری مشترک انسان و دام و سقط جنین را از عمده‌ترین مشکلات روستا عنوان کرد.  کرم بشارتی، بخشدار مرکزی دهلران نیز درخصوص این روستا گفت: برای رفع مشکلات و جابه‌جایی این روستا ۲۰ هکتار زمین برای استقرار روستا در نظر گرفته شده که این میزان زمین در قطعات ۴۰۰ متری برای هر خانوار پیش‌بینی شده است. به گفته وی درجای جدید در حاشیه روستا مکان‌هایی برای نگهداری احشام آنها در نظر گرفته شده و در آینده نزدیک این روستا جابه‌جا خواهد شد.کاظم الباج، دهیار فرخ‌آباد نیز وضعیت زیست‌محیطی این روستا را بسیار خطرناک دانست و افزود: زندگی مشترک انسان و دام و از طرفی فضولات احشام در سطح روستا باعث شده باتلاق‌های فضولات حیوانی به وجود بیاید و مشکلات بهداشتی زیادی برای مردم روستا به وجود آورد.وی گفت: بالا بودن آب‌های زیرزمینی در این روستا که دارای آب اسیدی است باعث فرسایش و ریزش خانه‌های این روستا شده است.

 

روزنامه جمهوری اسلامی

«هشدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد الحاق بحرین به عربستان»، تیتر یک روزنامه جمهوری اسلامی است.

«تحویل سه فروند جنگنده جدید صاعقه به نیروی هوایی ارتش»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه جمهوری اسلامی است.

«سقف درآمد بودجه امسال، بیش از صد و شصت هزار میلیارد تومان تعیین شد»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه جمهوری اسلامی است.

عناوین برگزیده جمهوری اسلامی:

تظاهرات خشم مردم بحرین علیه طرح الحاق این کشور به عربستان 

مردم بحرین دیشب به دعوت ائتلاف ۱۴ فوریه در مخالفت با انضمام کشورشان به عربستان به خیابانها ریختند و به صورت گسترده در تظاهراتی اعتراض آمیز شرکت کردند. به گزارش شبکه العالم، مردم بحرین با شرکت گسترده در تظاهرات اعلام خشم، به طرح الحاق بحرین به عربستان واکنش نشان داده و بر پایبندی به استقلال ملی و حاکمیت کشورشان تاکید کردند.

کرزی: یک دهه حضور ناتو نتوانست امنیت را در افغانستان برقرار کند 

“حامد کرزی” رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد: به رغم یک دهه حضور نظامی ناتو در افغانستان، امنیت در این کشور هنوز به خوبی برقرار نشده است. کرزی در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی و کانال‌های تلویزیونی “روسیه ۲۴” و “راشاتودی” گفت: فقدان امنیت در افغانستان مساله‌ای مربوط به همسایگان این کشور و نیز غرب می‌باشد و به همین دلیل پاکستان، چین، روسیه، ایران و هند با این معضل مرتبط‌اند. وی اضافه کرد: بنابراین وقتی ما از امنیت به معنای نظم و قانون برای افغان هاصحبت می‌کنیم، امنیت مقوله‌ای مرتبط با افغانستان است، ولی زمانی که ما از امنیت به معنای تروریسم و مقابله با ترور سخن می‌گوییم، مقوله امنیت دیگر محدود به افغانستان نمی‌شود، بلکه موضوعی جهان شمول می‌شود که جامعه بین‌المللی تاکنون نسبت به وعده‌های داده شده به افغان‌های در قبال آن به خوبی عمل نکرده است. رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به این سوال که بعد از سال کدام نیروهای نظامی خارجی در افغانستان باقی خواهند ماند، اظهار داشت: این موضوع در توافقنامه دیگری که در یک سال آینده میان افغانستان و آمریکا امضا می‌شود، مشخص خواهد شد. وی اضافه کرد: حضور نظامی آمریکا ولو در ابعاد کوچک‌تر باید برای همیشه در افغانستان ادامه داشته باشد و این حضور باید به شیوه‌ای مرتبط با مبارزه علیه تروریسم و در ساختار روابط دو کشور باشد. وی با اذعان به اینکه به رغم یک دهه حضور نظامی ناتو در افغانستان، امنیت در این کشور هنوز به خوبی برقرار نشده است، گفت: با این وجود در این مدت دستاوردهای بزرگی در عرصه‌های مختلف آموزش و پرورش، بهداشت، احداث راه‌های ارتباطی و اقتصاد داشته‌ایم.

جهت اطلاع 

مدیر اداره کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کمیته نظارت و ارزشیابی بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران گفت: کتب مورد انتقاد مراجع عظام که در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب ورود پیدا کرده بودند یا دارای مجوزهای سالیان گذشته بودند یا فاقد مجوز بودند که به شکل زیرمیزی و پنهانی توانستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند. محمد اللهیاری فومنی در گفت‌وگو با شفقنا (پایگاه بین‌المللی همکاری‌های خبری شیعه) درباره نگرانی آیات عظام به ویژه حضرت آیت‌الله العظمی وحید خراسانی از چاپ کتب ضاله تاکید کرد: به اندازه نگرانی مراجع عظام تقلید از بابت انتشار کتب ضاله، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه مسئولان حوزه نشر نیز نگرانی و حساسیت وجود دارد تا افکاری که قصد انحراف عقاید و اندیشه ناب اسلامی و شیعی و همچنین تفرقه‌اندازی بین اهل تشیع و تسنن یا تشویش اذهان مسلمانان و شیعیان را دارند یا قصد جسارت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) ممکن است در آثار آنها به چشم بخورد، منتشر نشود. او یادآور شد: کتب گوناگونی از تمامی نقاط جهان برای حضور در نمایشگاه به ما رسید که متاسفانه برخی از آنها از جنس و محتوای یادشده بودند اما بحمدالله با تلاش و دقت نظر گروه نظارت و ارزشیابی که متشکل از طلاب قم و تهران بودند مجوز توزیع در نمایشگاه را نیافتند. مدیر اداره کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه در شلوغی و ازدحام نمایشگاه دیده شد که برخی کتاب‌ها از سوی عده‌ای سوداگر حال به قصد تجارت یا به قصد تخریب و تشویش اذهان موفق به حضور در نمایشگاه و توزیع شدند.

 

روزنامه جوان

«آتش انقلاب بحرین در دامن آل سعود» تیتر یک روزنامه جوان است.

«جشن خدمت رسانی نظام به مردم در یکصدمین سفر استانی هیئت دولت» تیتر دو صفحه نخست روزنامه جوان است.

 

روزنامه دنیای اقتصاد

«روایت رسمی از اشتغال و تورم» تیتر یک روزنامه دنیای اقتصاد است. بر اساس این گزارش مرکز آمار از ایجاد ۵ /۲ میلیون شغل در دو سال اخیر خبر داد.

«چرخش بازار طلا و ارز» تیتر دو صفحه نخست روزنامه دنیای اقتصاد است.

«رونمایی رسمی از سند پایتخت» عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه دنیای اقتصاد است که به همراه عکسی از مراسم منتشر شده است.

گزارشی از «آغاز مذاکرات ایران و آژانس»، در صفحه نخست روزنامه دنیای اقتصاد به چاپ رسیده است.

عناوین برگزیده دنیای اقتصاد:

نظرسنجی درباره ریاست مجلس نهم

سایت خبری تابناک با انجام یک نظرسنجی، شانس ریاست چهار گزینه بر مجلس نهم را مورد ارزیابی قرار داد. بنا بر گزارش تابناک، در این نظرسنجی ـ که در آن ۱۱۶۱۷۰ نفر شرکت‌ کردند‌ـ‌علی مطهری با حدود ۶۰ درصد (نزدیک ۶۹۷۲۴ نفر) به عنوان گزینه نخست مخاطبان برای تصدی ریاست مجلس برگزیده شد. محمد حسن ابوترابی، نظر ۱۹۹۶۶ نفر از افرادی را که در نظرسنجی شرکت کرده بودند (نزدیک ۱۷ درصد) به خود جلب کرد و علی لاریجانی با حدود ۱۴ درصد و ۱۶۸۱۸ نفر در مکان سوم قرار گرفت. در مقام آخر نیز غلامعلی حداد عادل با حدود ۸ درصد؛ ۹۶۴۵ رای را از آن خود کرد

نماینده اراک شکایت خود از یک کاریکاتوریست را پس گرفت

نماینده اراک در مجلس با صدور بیانیه‌ای شکایت خود از کاریکاتوریست اراکی را که به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده بود، پس گرفت. به گزارش خبرگزاری مهر، متن بیانیه احمد‌لطفی به این شرح است: «پیرو شکایت اینجانب از هفته نامه «نامه امیر» به دلیل امور ناروایی که در این نشریه به بنده نسبت داده شده بود، دادگاه محترم کاریکاتوریست این هفته نامه را به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم کرده است. چون هدف من نفی روش‌های غیر اخلاقی در نسبت دادن امور ناروا بوده، نه انتشار کاریکاتور. به این وسیله شکایت خود را نسبت به این هنرمند پس می‌گیرم.» لازم به یادآوری است این کاریکاتوریست اراکی به دلیل کشیدن تصویری از نماینده اراک با لباس ورزشی به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده بود که انتقاد اهالی رسانه را به دنبال داشت. پدرام پاک آیین، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد نیز دو روز قبل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته بود: صدور حکم مجازات شلاق کاریکاتوریست استان مرکزی از منظر افکار عمومی به ویژه اصحاب رسانه غیرمتعارف و دور از انتظار است.

شکایت مرتضوی از احمد توکلی

سعید مرتضوی به اظهارات احمد توکلی مبنی بر اتیان «قول‌شرف» در زمان مطرح شدن استیضاح وزیر کار پاسخ داد و از وی به دلیل نشر اکاذیب شکایت کرد. به گزارش ایسنا، محمد اصلانی وکیل مدافع مرتضوی به نقل از مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی گفت: اینجانب از طریق یکی از وکلای دادگستری شکایتی را علیه ایشان به عنوان نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی تنظیم کرده‌ام که تا به امروز خبری از نتیجه آن ندارم. مرتضوی در این جوابیه، بحث «قول شرف» را سوژه‌ای جهت تخریب و انتقام‌گیری از خدمات گذشته‌اش و همچنین تدارک جنگ روانی و تبلیغاتی علیه خود دانسته است. اصلانی به نقل از مرتضوی افزود: اینجانب خداوند سبحان را شاهد می‌گیرم که چنین لفظی (قول شرف) را نه در جلسه با جناب آقای حداد عادل و نه در جلسه با آقای توکلی به کار نبرده‌ام. لفظ «قول شرف» ساخته و پرداخته آقای توکلی است که از ایشان در این خصوص شکایت کرده‌ام. در نامه حداد عادل به نمایندگان هم ذکر هیچ‌گونه قولی به میان نیامده و مبنای استرداد امضاها نیز که این نامه است، به هیچ‌گونه قولی اشاره ندارد و اینجانب نیز همان نامه را که محتویاتش منطبق با واقعیت است و مبنای عمل نمایندگان بوده قبول دارم. مرتضوی، توقع توکلی را ترک محل خدمت و تمرد از دستور و ماموریت مافوق دانسته و می‌افزاید: بنابراین ترجیح می‌دهم قوه‌قضائیه نسبت به این جرم رسیدگی و اعلام‌نظر کند تا افکار عمومی با این مطالب بی‌ارزش و ساختگی مشوش نشود.

رواج مصرف الکل در جنوب تهران

قائم مقام وزیر بهداشت در شورای سیاست‌گذاری این وزارتخانه گفت: باید به طور جدی وارد بحث مبارزه با مصرف الکل و اعتیاد آن شویم. به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در جلسه شورای سیاست گذاری، با بیان این مطلب افزود: یکی از مسائل خوبی که در این نقشه مطرح شده است مبارزه با اعتیاد به الکل است. وی ادامه داد: باید به صورت جدی وارد این عرصه شویم؛ زیرا نمی‌توان در خصوص فروش این‌گونه مواد که در حال حاضر در برخی از فروشگاه‌ها هم انجام می‌شود بی‌تفاوت بود. وی اضافه کرد: گاهی گزارش‌هایی توسط بیمارستان‌ها و پزشکان از رواج مصرف الکل در مناطق جنوب تهران که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند به دست ما می‌رسد که نگران کننده است. قائم مقام وزیر بهداشت در شورای سیاست‌گذاری گفت: باید نسبت به این قضیه حساس باشیم و حتی بیشتر از امراضی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به آن توجه کنیم.

خیانت؛ علت ۶۷ درصد شوهرکشی‌ها

خبرگزاری مهر به نقل از یک روانشناس نوشت: خیانت، علت ۶۷ درصد قتل مردان از سوی همسرانشان است. دکتر لیلا بهنام در نشست واکاوی آسیب‌های خانواده و روابط زناشویی با اشاره به این آمار اظهار کرد: پس از ازدواج قالب افراد از همسرانشان انتظار دارند در طول ازدواج از نظر جنسی و عاطفی وفادار بمانند. بیشتر مردم وفاداری زناشویی را امری مهم می‌دانند. البته تعاریف متفاوتی از روابط فرا زناشویی وجود دارد که شاید بتوان گفت خیانت یعنی تخطی از پیمان بین زوجین در مورد مسائل انحصاریات عاطفی و جنسی است. وی افزود: روابط فرا زناشویی غالبا با دو مولفه که می‌‌توانند همزمان یا به تنهایی وجود داشته باشند شناسایی می‌شوند. نخستین مولفه عاطفی که شامل صرف انرژی، زمان و صمیمیتی است که در انحصار همسر بوده است. مولفه دیگر جسمانی است. نتایج تحقیقی که در ۱۵ استان کشور انجام شده است نشان می‌دهد خیانت علت ۶۷ درصد قتل مردان از سوی همسرانشان بوده است. ۳۳ درصد مردان هم با واکنش خشونت، حمله ناگهانی و تهدید از سوی همسر خود مواجه بوده‌اند. این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: تاثیری که به وسیله خیانت به وجود می‌آید به طور چشمگیری روابط را ویران می‌سازد. تاثیر خیانت بر هر دو زوج احساس گناه، بی‌وفایی، از بین رفتن اعتماد، از دست دادن هویت، خشم، استرس و بی‌قراری می‌باشد. به گفته وی عواملی چون نارضایتی از رابطه فعلی، تمایل و اشتیاق برای تنوع یا هیجان، انتقام یا خشم، احساس عدم امنیت، بلوغ نایافتگی، دلبستگی و سبک‌های دلبستگی زوجین، در دسترس نبودن همسر، مصرف دارو و الکل و ویژگی‌های شخصیتی و خلقی از جمله دیگر عوامل موثر در شکل گیری روابط فرا زناشویی است.

 

روزنامه رسالت

سخنان مهندس سید مرتضی نبوی در نشست جامعه اسلامی اصناف و بازار با عنوان «قوای سه گانه موانع تولید ملی را بر طرف نمایند»، تیتر یک روزنامه رسالت است.

«هشدار ۱۹۰ نماینده مجلس به طرح الحاق بحرین به عربستان» تیتر دو صفحه نخست روزنامه رسالت است.

گفته های بشاراسد با عنوان «عربستان، اردن، اسرائیل و ناوهای آمریکا در تیررس ما هستند»، بالای صفحه نخست روزنامه رسالت منتشر شده است.

عناوین برگزیده رسالت:

اوباما اولین رئیس‌جمهور همجنس‌باز آمریکا است

پس از آنکه رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد، «همجنس‌گرایان باید اجازه ازدواج داشته باشند»، هفته‌نامه‌ نیوزویک با چاپ تصویر باراک اوباما بر روی جلدش از وی به عنوان «نخستین رئیس جمهوری همجنس‌باز» نام برد.این شماره هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک که دیروز منتشر شد در حالی عنوان «نخستین رئیس جمهوری همجنس‌باز» را برای باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا به کار گرفته که این رهبر دموکرات، متاهل و پدر دو فرزند است.تینا براون، که از دبیران مجله نیوزویک است، به خاطر علاقه‌ خود به طرح‌های روی جلد جنجالی، زبانزد خاص و عام است.مقاله مربوط به طرح روی جلد توسط اندرو سالیوان نوشته شده که خود یکی از تحلیلگران با گرایش همجنس‌گرایانه و از جناح محافظه‌کاران است.سالیوان در بیانیه‌ای درباره مقاله خود عنوان داشت: اگر کمی به عقب برگردیم و سوابق اوباما را در زمینه حقوق همجنس‌گرایان مورد بررسی قرار دهیم متوجه این مسئله می‌شویم که این مقاله انحرافی نبوده است.وی ضمن توصیف شباهت‌ها و وجوه مشترک اوباما و جامعه همجنس‌گرایان عنوان داشت که «او باید هویت واقعی خود را کشف کرده و آن را برای دیگران بازگو کند».جمهوریخواهان آمریکا که اکثرا با ازدواج همجنس‌گرایان مخالف هستند، گفته‌اند: اوباما با حمایت از این موضوع در تلاش است تا حمایت رای‌دهندگان لیبرال را برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو جلب کند.

جاسوسی گوگل و آژانس امنیت ملی آمریکا از شهروندان

دادگاهی در آمریکا اعلام کرد؛ نیازی نیست آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) در مورد رابطه محرمانه خود با گوگل و جاسوسی از شهروندان آمریکایی، به بهانه پیشگیری از حملات سایبری، به رسانه ها و مردم توضیح دهد.به گزارش پایگاه خبری آن هلثی ارث؛ این دادگاه همچنین اعلام نمود؛ اسناد فراوانی در بایگانی مرکز اطلاعات الکترونیکی محرمانه کشور وجود دارد که براساس آن آژانس امنیت ملی در دستوری از کاخ سفید خواسته است که از توافقات و همکاری های پنهانی میان این آژانس و بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی، خبری به رسانه ها درز نکند.مرکز اطلاعات الکترونیکی آمریکا (EPIC) پس از حملات سایبری به فعالان حقوق بشر چینی، از طریق جی میل های آنان، این اطلاعات محرمانه را در مورد روابط NSA و گوگل برای جاسوسی در آمریکا افشا کرده است. گوگل نیز این اتهام را رد و آن‌را نتیجه تحریکات دولت چین علیه مردم خود دانسته است.دیوید دراموند، کارشناس حقوقی گوگل در این باره، تاکید کرد: مقامات NSA و گوگل در تیم های مجزا برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران و تجزیه و تحلیل هر حمله سایبری برای پیشگیری از حملات بعدی، گروه بندی شده اند.گوگل علاوه بر NSA با سایر ارگانها و مقامات ارشد کاخ سفید در زمینه فعالیت های اطلاعاتی و جاسوسی در آمریکا و دیگر کشورهای دنیا همکاری می کند.قاضی «راجرز براون» نیز در گفتگوی مطبوعاتی، خاطرنشان کرد: وجود هرگونه رابطه یا همکاری میان NSA و شرکت های خصوصی مانند گوگل که مربوط به فعالیت های اطلاعاتی این آژانس باشد.باید به‌طور محرمانه انجام شده و در رسانه ها منتشر نشود. بعلاوه چنانچه دیگر سازمانها، شرکت ها و نیز عموم شهروندان بدانند که عملکرد و اقدامات آنان توسط NSA رصد شده و مورد بازرسی قرار می گیرد، ممکن است حساس شده و چنانچه برنامه خرابکارانه ای در ذهن داشته باشند، روش اجرای آن‌را تغییر دهند.NSA نیازی نمی بیند که تمامی اقدامات و ظرفیت های جاسوسی خود را به عموم اطلاع داده و در مورد هرکدام توضیح دهد.این آژانس پس از هر حمله سایبری، بلافاصله اطلاعات کامل آن‌را از گوگل دریافت و مورد تجزیه و تحلیل و انتخاب نحوه مبارزه و برخورد با هکرها قرار می دهد.NSA موظف است، علاوه بر اطلاعات حملات سایبری، با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای پیشرفته گوگل، اطلاعات محرمانه و شخصی کاربران را مورد تجسس قرار داده و در قبال پاسخگویی به افکار عمومی نیز، مسئولیتی نداشته باشد.گرچه برخی مسئولین گوگل همکاریهای نزدیک خود با مقامات آمریکایی را انکار می کنند، اما این همکاری بارها از سوی سران واشنگتن در رسانه ها مطرح شده است.

 

روزنامه شرق

گفته های نخست‌وزیر اسبق فرانسه با عنوان «آمریکا مجبور به گفت‌وگو با ایران است»، تیتر یک روزنامه شرق است.

«نشست وین زیر سایه بغداد»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه شرق است.

سخنان هاشمی‌رفسنجانی با عنوان «قانون اساسی نباید تحت‌الشعاع منافع شخصی و باندی قرار گیرد» در صفحه نخست روزنامه شرق به چاپ رسیده است.

«مرتضوی حالا شیر شده است»، عنوانی است که روزنامه شرق به نقل از احمد توکلی در صفحه نخست خود به چاپ رسانده است.

عناوین برگزیده شرق:

محاکمه سه مدیر مسوول نشریه

دادگاه مطبوعات برای رسیدگی به اتهامات مدیران مسوول نشریات «سرنا»، «چشم‌انداز ایران» و «روزگار» تشکیل جلسه داد. در مورد اتهام مدیرمسوول نشریه «روزگار» مبنی بر تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، هیات منصفه مطبوعات استان تهران با اکثریت آرا، متهم را مجرم نشناخت و در مورد اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، هیات منصفه مطبوعات استان تهران با اکثریت آرا، متهم را مجرم تشخیص داد لیکن مستحق تخفیف دانست. ضمنا درخصوص اتهام منتسب به مدیرمسوول نشریه «سرنا» مبنی بر اشاعه مطالب خلاف عفت عمومی، هیات منصفه مطبوعات به اتفاق آرا، متهم را مجرم اعلام و مستحق تخفیف تشخیص داد. درخصوص اتهام منتسب به مدیرمسوول نشریه «چشم‌انداز ایران» مبنی بر تبلیغ و نشر اکاذیب علیه نظام، متهم پس از تشکیل دادگاه در ساعت مقرر تقاضای استمهال کرد که ریاست دادگاه با آن موافقت کرد و لذا رسیدگی به پرونده، به جلسه آتی موکول شد.

سوریه با انفجار سقوط نمی‌کند

«غلامعلی حدادعادل» مشاور عالی مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه هدف انفجارهای اخیر در سوریه و ناامنی‌ها شکستن سد مقاومت است، گفته: حکومت سوریه به دلیل پشتیبانی مردمی به هیچ‌وجه با انجام چند انفجار ساقط نمی‌شود. … به لطف خداوند، ملت و مردم سوریه هوشیار هستند و بنده به هیچ‌وجه نگران حکومت سوریه نیستم.

پیش‌بینی خبرگزاری چین از نشست هسته‌ای بغداد

شینهوا خبرگزاری چین پیش‌بینی کرد، نشست هسته‌ای بغداد بین ایران و گروه ۱+۵ منجر به نتایج مثبت خواهد شد.

اعتصاب غذای مدیر «العالم» در قاهره

«احمد السیوفی»، مدیر دفتر شبکه العالم در قاهره، پایتخت مصر می‌گوید در اعتراض به حمله روز یکشنبه نیروهای امنیتی آن کشور به دفتر این شبکه خبری، دست به اعتصاب غذا زده است. السیوفی در ادامه گفت: «در چنین فضایی حق آزادی رسانه، حقوق‌بشر و حق ارایه اطلاعات به شهروندان عرب پایمال شده است.» مدیر دفتر العالم تاکید کرده است: «فعالیت رسانه‌ای ما در مصر مغایر با هیچ قانونی نیست.»

روایت «حسین شریعتمداری» از مصاحبه با خبرنگار نروژی

«حسین شریعتمداری» در بخشی از سرمقاله کیهان، نوشت: اواخر بهمن ماه سال گذشته- چند هفته قبل از انتخابات مجلس نهم- گروهی از کانال یک تلویزیون نروژ برای مصاحبه به کیهان آمده بودند. خبرنگار پرسید: آیا شما وجود فقر را در کشورتان نفی می‌کنید؟ پاسخ آن بود که نه! ولی شما تصویری از ایران ارایه می‌دهید که انگار هر روز پیکر بی‌جان تعدادی از مردم ایران را که از گرسنگی فوت کرده‌اند، از کنار خیابان‌ها جمع می‌کنیم؟! و این همه پیشرفت، عمران، آبادانی و تلاش برای فقرزدایی را نادیده می‌گیرید و… سخن در این‌باره به درازا کشید ولی تلویزیون نروژ این بخش از مصاحبه را پخش نکرد.

واکنش مجلس ایران به طرح الحاق بحرین به عربستان

۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن محکوم نمودن شدید این اقدام نابخردانه تاکید می‌نماییم که با زور و فشار سیاسی نمی‌توانیم ملت‌ها را آرام کنیم و حمایت همه‌جانبه خود را از مردم شجاع بحرین و از استقلال و تمامیت ارضی این کشور اعلام می‌نماییم. بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی مجلس از سوی محمد دهقان عضو هیات‌رییسه قرائت شد. این بیانیه که به امضای ۱۹۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده است، درباره طرح الحاق بحرین با عربستان است. متن بیانیه به شرح زیر است: مردم متدین و غیور بحرین به‌ویژه علما، جوانان و شیرزنان بحرینی در طول ۱۵ ماه گذشته نشان دادند که غیرت اسلامی، عرق ملی، مشت‌های گره کرده و فریادهای الله‌اکبر آنها از همه قدرت‌های مهاجم و نیروهای اشغالگر به‌ویژه عربستان‌سعودی برتر است و خون پاک شهدای بحرینی بر شمشیرهای تاخته مهاجمان پیروز است و برهان واضح این واقعیت شکست نیروهای مهاجم سپر جزیره، مزدورانی که از پاکستان به این کشور رفته‌اند و همه کسانی است که برای سرکوب این مردم مظلوم به بحرین هجوم آورده‌اند، ده‌ها نفر را شهید کردند، صدها نفر را مجروح نمودند و ‌هزاران نفر را به زندان افکندند ولی نتوانستند قامت بلند مردم غیور بحرین را خم کنند و اراده پولادین آنها را بشکنند. امروز عربستان پس از این شکست فضاحت‌بار تصمیم گرفته است در اجلاس سران شورای همکاری خلیج‌فارس بحرین را به عنوان یک کشور مستقل اسلامی- عربی عضو سازمان ملل با عربستان متحد کنند. عربستان و حکام بحرین بدانند این اقدام نابخردانه بدون تردید مردم بحرین را منسجم‌تر و متحدتر از گذشته در مقابل اشغالگران قرار خواهد داد و بحران بحرین را به عربستان منتقل خواهد کرد و منطقه را به سوی ناآرامی بیشتر سوق خواهد داد و بر مشکلات موجود خواهد افزود. ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن محکوم نمودن شدید این اقدام نابخردانه تاکید می‌نماییم که با زور و فشار سیاسی نمی‌توانیم ملت‌ها را آرام کنیم و حمایت همه‌جانبه خود را از مردم شجاع بحرین و از استقلال و تمامیت ارضی این کشور اعلام می‌نماییم.

هجدهمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا برگزار می‌شود

شرق: هجدهمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران طی روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت با میزبانی کانون وکلای دادگستری استان کردستان در سنندج برگزار خواهد شد. یکی از محورهای مورد بحث در این همایش، تاسیس مراکز داوری در کانون‌های وکلای دادگستری هر استان است که در صورت تصویب این طرح از حجم پرونده‌های مطرح در دادگستری و شوراهای حل اختلاف کاسته و رسیدگی در دادگاه‌ها از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد. برخی دیگر از محورهای مورد بحث در این همایش عبارتند از: بررسی ابعاد گوناگون پیش‌نویس «لایحه جامع وکالت رسمی» پیشنهادی قوه قضاییه، ابقا، اصلاح یا حذف تبصره ذیل ماده ۲۱ شرح وظایف کارآموزی، بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه اداری و مالی کانون‌های وکلا، اعزام تیم واحد فوتبال به مسابقات جهانی وکلا به نام اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، ایجاد رویه واحد درخصوص تعیین تعداد کارآموزان کانون‌ها و برگزاری دوره‌های تخصصی وکالت در کانون‌ها با همکاری دانشگاه‌های معتبر.

مخالفت چپ‌های تندرو با دولت ائتلافی

حزب چپ تندرو یونان، موسوم به «سیریزا»، با تشکیل دولت ائتلافی با احزاب محافظه‌کار و سوسیالیست این کشور مخالفت کرد. آلکسیس تسیپراس، رهبر این حزب، دیدار با رییس‌جمهوری یونان برای گفت‌وگو بر سر تشکیل دولت ائتلافی را رد کرده است. این سیاستمدار یونانی خواهان برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد است. براساس نظرسنجی‌های تازه، حزب او که مخالف تدابیر ریاضتی مطلوب اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورشکستگی مالی یونان بوده، ممکن است در انتخابات احتمالی پیروز شود.

گردهمایی «اویغورها» برای استقلال

حدود ۲۰۰ نفر از اویغورهای سراسر جهان برای شرکت در یک گردهمایی پنج‌روزه با هدف تلاش برای استقلال از چین در ژاپن گرد هم می‌آیند. بسیاری از اویغورها شکایت دارند که قربانی بی‌عدالتی و به حاشیه رانده شدن در سرزمین‌شان واقع در شمال غرب چین شده‌اند. تنش‌های قومی درگیری‌های خشونت‌طلبانه‌ای را در منطقه شین‌جیانگ محل استقرار حدود ۹‌میلیون اویغور موجب شده است. ربیعه قدیر، رهبر تبعیدی کنگره جهانی اویغورها خطاب به سایر اویغورها گفت سیاست تبعیض‌گرایانه پکن با توجه به دموکراسی مدرن غیرقابل قبول است.

 

روزنامه کیهان

گزارش خبری- تحلیلی کیهان از طرح آمریکایی الحاق بحرین به عربستان با عنوان «توطئه ناممکن سعودی ها؛ بحرین پاره تن ایران است» تیتر یک روزنامه کیهان است.

گزارشی از آستانه برگزاری اجلاس سران ناتو با عنوان «پلیس آمریکا شهر شیکاگو رابه دژ امنیتی تبدیل کرد»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه کیهان است.

گفته های کارشناسان با عنوان «۱+۵ دنباله رو صهیونیست ها باشد مذاکرات بغداد شکست می خورد»، در صفحه نخست روزنامه کیهان منعکس شده است.

«افتتاح ۴۳۳۴ پروژه در کشور همزمان با سفر استانی رئیس جمهور»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه کیهان است.

عناوین برگزیده کیهان:

اعتراض نماینده مجلس ترکیه به اردوغان: تروریست های سوریه را مسلح نکنید

همزمان با ترور امام جماعت حرم حضرت رقیه(س) به دست تروریست ها، نماینده مجلس ترکیه تاکید کرد که گروه های مسلح سوری سلاح های خود را از طریق خاک ترکیه دریافت می کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، شیخ عباس لحام امام جماعت حرم حضرت رقیه(س) به ضرب گلوله دو فرد تروریست به شهادت رسید. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این جنایت را به عهده نگرفته است در چند روز گذشته حملات و انفجارهای زیادی در سوریه به وقوع پیوست که آخرین آن در شهر دمشق بود که به شهادت و مجروح شدن صدها نفر منجر شد. این در حالی است که «رفیق ارایلماز» نماینده مجلس ترکیه گفت که برخی شهروندان ترک در استان های مرزی شاهد انتقال سلاح های سنگین توسط خودروها به سوی مرز سوریه بوده اند. به گفته این شاهدان این سلاح ها شبیه سلاح هایی بوده که در درگیری های لیبی مورد استفاده قرار گرفته است. ارایلماز همچنین با انتقاد از سیاست های دولت آنکارا در قبال تحولات سوریه هشدار داد که ترکیه به سوی جنگ با سوریه سوق داده می شود و این در حالی است که هرگونه مداخله نظامی در این کشور در کل منطقه تاثیر خواهد گذاشت. وی افزود: تاسیس اردوگاه های پناهجویان برای آوارگان سوری در مرز ترکیه در حقیقت در راستای ایجاد منطقه حائل در نوار مرزی سوریه با فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. از سوی دیگر بسام العمادی از مخالفان خارج نشین سوریه فاش کرد که از دولت آمریکا ماموریت گرفته است تا شوراهای محلی در روستاها و شهرک های سوریه تشکیل بدهد.العمادی که اخیرا به شورای مخالفان سوریه در ترکیه پیوسته است، تاکید کرد که این کار او محرمانه بوده و هدف آن اداره امور در زمان براندازی دولت سوریه بوده است.العمادی اظهار داشت که به حمایت دستگاه اطلاعاتی آمریکا (سیا) این کار را آغاز کرده است و ماموریت او این بوده است که در زمان سقوط دولت سوریه به خیابان بیاید و امور را از طریق این شوراها در سراسر سوریه در دست بگیرد تا آشوب کشور را فرا نگیرد و امور از کنترل آنان خارج نشود. العمادی سفیر سابق سوریه در سوئد بود اما به دلیل افشای فساد او و دست داشتن در برخی پرونده ها از این کشور فراخوانده شده بود. رئیس جمهور سوریه نیز در حکمی دستور تشکیل دیوان عالی قانون اساسی را صادر کرد.این دیوان متشکل از هفت عضو است که یکی از آنان ریاست دیوان را برعهده می گیرد. این اعضا را رئیس جمهور برای مدت چهار سال منصوب می کند.

هاآرتص: آرامش فعلی در ایران دهن کجی به تحریم هاست

یک روزنامه صهیونیستی می گوید هر چه قدر بحث های هسته ای برای غرب مهم و حیاتی است، برای مردم ایران یک امر مسلم و طبیعی شده است. روزنامه هاآرتص در تبلیغات دایمی و انبوه محافل غربی مبنی بر بحرانی نشان دادن اوضاع ایران نوشت: در تهران بحث هسته ای و غنی سازی اورانیوم که تا آن اندازه برای غرب مهم است برای ایرانی ها به یک امر مسلم و طبیعی تبدیل شده است. تهران در هفته هایی که گذشت کاملاً آرام بود. مردم کارهای روزمره خود را انجام می دادند و شهر نیز همان شادابی همیشگی را داشت. گویی نه تحریمی در کار است و نه فشار بین المللی. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در حالی برگزار شد که ۲۴۰۰ ناشر ایرانی در کنار ۱۶۰۰ ناشر خارجی از ۷۷ کشور جهان در آن حضور داشتند. هم زمان نمایشگاه نقاشی های خاص و یک هفته قبل از آن نمایشگاه عکاسی درباره علی حاتمی، کارگردان مشهور سینمای ایران برگزار شد. همه این ها در حالی است که فقط رسانه های وابسته به دولت در ایران فعال نیستند بلکه ده ها رسانه غیر دولتی نیز آزادانه فعالیت خود را انجام می دهند و نه فقط در تهران بلکه در بسیاری از شهرهای ایران آزادانه فعالند. همچنین اخیراً طرفداران محیط زیست در یک حرکت نمادین از سینما «قدس» تهران تا ساختمان شهرداری با لباس های نارنجی مانور زیست محیطی دادند، هم زمان سینماهای ایران نیز فیلمی در همین زمینه به کارگردانی داریوش مهرجویی، کارگردان ایرانی به نمایش درآورند. همه اینها بدین معنا است که ایرانی ها به نمایشگاه می روند، با خیال آسوده به سینما می روند و فیلمشان را می بینند، و به رغم وجود فشارهای اقتصادی بین المللی بحران اقتصادی ویژه ای را امتحان نمی کنند. این روزنامه می پرسد: سؤال این جا است که پس چگونه می توان گفت تحریم ها اثر خود را گذاشته است؟ کسانی که جدول واقعی آمارهای فروش نفت و گاز ایران را مرور می کنند، می بینند که شاید مقاصد فروش تغییر کرده باشد ولی میزان فروش تغییری نکرده است. این ها همه در حالی است که ایران نه تنها توجهی به تحریم ها نکرده بلکه به هیچ کدام از مطالبات غرب نیز تن نداده است. به گزارش دیپلماسی ایرانی، در ادامه تحلیل هاآرتص با اشاره به اظهارات نماینده ایران در آژانس آمده است: ایران می گوید هرگز در تأسیسات اتمی زیرزمینی فردو را نمی بندد چرا که به هر حال نظارت آژانس بر این تأسیسات امکانپذیر است. در ادامه تحلیل هاآرتص به دلایل انتخاب بغداد اشاره شده و آمده است: این که مذاکرات در بغداد برگزار می شود این پیام روشن را به ترکیه می دهد که ایران رضایتی از سیاست های رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به ویژه بر سر سوریه ندارد. جایگزینی عراق به جای ترکیه که به انتخاب ایران صورت گرفته، پاسخ کوبنده ای به ترکیه محسوب می شود که در این میان متحمل خسارت دیپلماتیک می شود. به هر حال نشست بغداد محل دیکته غرب به تهران نخواهد بود. خصوصاً پس از آن که دو طرف پذیرفتند که استراتژی تماس های دوجانبه شان بدون پیش شرط باشد، چیزی که در نشست استانبول ثابت شد. همچنین پیش بینی می شود در نشست بغداد نیز ایران شرایط خاص خودش را اعلام کند. در همین حال دان مریدور وزیر اطلاعات و انرژی اتمی اسرائیل اعلام کرد: سخن گفتن درباره حمله احتمالی به ایران، منافع اسرائیل را به خطر می اندازد.  مریدور، که یکی از معاونان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز به شمار می آید در مصاحبه با وبسایت گفت: هر حرفی که درباره حمله احتمالی به ایران زده می شود اشتباه است و منافع اسرائیل را به خطر می اندازد.دان مریدور گفت: بهتر است مانند باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، به طور مبهم تأکید شود که «تمام گزینه ها از جمله گزینه نظامی» مد نظر است و درباره جزئیات آن صحبتی نشود.ایران بارها هشدار داده است که به هرگونه حمله نظامی خارجی به مراکز هسته ای خود به شدت پاسخ خواهد داد. مریدور، تحریم ها را مؤثر دانسته اما گفته است این تحریم ها به اندازه ای قوی نبوده است که ایران را از اهدافش منصرف کند.

بولتون: عقب نشینی مقابل ایران اشتباه بزرگ تاریخی است

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل تسلیم غرب بر سر غنی سازی اورانیوم در ایران را اشتباه تاریخی دانست. جان بولتون با انتقاد شدید از اظهارات برخی مقام های آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران گفت: پذیرش غنی سازی در ایران دادن مجوز به آنها برای این کار، عقب نشینی در مقابل خواسته های تهران است. این کار اشتباه تاریخی دولت اوباما خواهد بود. وی همچنین گفته است: دولت اوباما و چند کشور اروپایی متوجه اشتباه تاریخی و خطرناک خود نیستند. موافقت با غنی سازی ۵ درصدی، پیروزی بزرگی برای ایران خواهد بود و در آینده تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور با استفاده از این امتیاز، به امتیازها نتایج بیشتری دست پیدا خواهند کرد. بولتون از نومحافظه کار تندرو و صهیونیست در دولت بوش بود که تلاش فراوانی را برای تعطیلی برنامه اتمی ایران به کار بست اما جمهوری اسلامی ایران در همان دوره حاکمیت بوش، به تعلیق فعالیت های اتمی پایان داد و برنامه هسته ای خود را تا سطح غنی سازی ۲۰ درصدی و راه اندازی تاسیسات فردو توسعه داد. طبق ان پی تی غنی سازی فراتر از ۲۰ درصد نیز حق جمهوری اسلامی ایران است و بنابراین غنی سازی ۵/۳ تا ۵ درصد کف حقوق قانونی ایران است و نه سقف این حقوق.

 

روزنامه مردمسالاری

«تکذیب قول شرف مرتضوی» با روتیتر «سعید مرتضوی از احمد توکلی شکایت کرد»، عنوان نخست روزنامه مردمسالاری است.

گفته های وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با عنوان «راه اندازی اینترنت ملی از شهریور»، تیتر دو صفحه نخست روزنامه مردمسالاری است.

«ادعای وجود اتاقک فشار در پارچین»، عنوان دیگر صفحه نخست روزنامه مردمسالاری است. به نوشته این روزنامه  خبرگزاری آسوشیتدپرس دقیقا صبح روز مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش اختصاصی را منتشر کرده که ادعا می‌کند نشان دهنده وجود اتاقک انفجار از نوع ضروری برای انجام آزمایشات تسلیحات هسته‌ای در پارچین است.

«تعداد بیکاران، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر»، با روتیتر «وعده‌های اشتغال‌زایی هنوز تحقق نیافته است»، در صفحه نخست روزنامه مردمسالاری منعکس شده است.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.