چاپ آثار برتر جشنواره در کتاب پوستر

۲۸م آذر ،

ابراهیم حسینی مدیر بخش مسابقه پوستر جشنواره:

بخش پوستر جشنواره فقط به پوسترهایی که برای تئاترها طراحی شده‌اند، اختصاص دارد و نه پوستر خود جشنواره.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ ابراهیم حسینی گفت: بخش پوستر جشنواره فقط به پوسترهایی که برای تئاترها طراحی شده‌اند، اختصاص دارد و نه پوستر خود جشنواره.
وی در ادامه ضمن مرور و ذکر پیشینه این بخش گفت: بخش مسابقه پوستر جشنواره برای چهارمین سال مداوم است که برگزار می‌شود و این تداوم،‌به شناخته‌شدن آن کمک بسیاری کرده است.
این عکاس و طراح پوستر از راهکار خود برای انتخاب عادلانه آثار سخن گفت و تصریح کرد: برای انتخاب درست و تنوع آثار، تلاش کرده‌ایم سه داور، از سه نسل سنی و کاری، آثار را مورد قضاوت قرار دهند. این روش سبب می‌شود نگاه داوران متفاوت باشد و طیف بسیاری از پوسترها در این دایره بگنجد.
وی در ادامه به  سایر دستاوردهای این مسابقه اشاره کرد و گفت: در سه سال قبل، آثار برتر به صورت کتاب چاپ شده که یکی از بزرگترین کتاب‌های پوستری موجود در تئاتر کشور ما محسوب می‌شود. ما به مسابقه و آثار زودگذر آن فکر نکردیم؛ بلکه به فراتر از مسابقه می‌اندیشیم. در بعضی از دوره‌ها حتی پوسترهای قدیمی هم چاپ شده‌اند، این امر، سبب ثبت پوستر به عنوان یک اثر هنری می‌شود و به دیده شدن آنها هم کمک می‌کند.
وی ضمن اشاره  به حضور هنرمندان شهرستان که آثارشان در طول سال کمتر دیده می‌شود، گفت: حضور هنرمندان شهرستان در این مسابقه بسیار پررنگ است، بسیاری از جوایز را نیز آنها گرفته‌اند. شاید این مسابقه به دیده‌شدن آثار این هنرمندان نیز کمک کند.
 این عضوهیات مدیره انجمن عکاسان خانه تئاتر در ادامه اظهار داشت: مسابقه پوستر تئاتر، به عنوان یک بخش جنبی در جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود بنابراین نمی‌توان از آن انتظارِ بسیاری داشت و آن را با یک مسابقه اختصاصی پوستر که توسط همین صنف برگزار می‌شود، مقایسه کرد. ولی نگاه مثبت دبیران سه دوره جشنواره و داوران به حرفه‌ای برگزارشدن این بخش کمک بسیاری کرده است. تا جاییکه هیچ تفاوتی بین این بخش و بخش‌های اختصاصی جشنواره قایل نشده‌اند.
مدیر هنری گروه تبلیغاتی کومس گرافیک دربارهٔ چاپ کتابی از آثار برتر جشنواره گفت: کتاب پوستر، شناسنامه جشنواره است و با این کتاب، تئاتر ما به دنیا، بهتر معرفی می‌شود.
مدیر بخش پوستر جشنواره اظهار داشت: معمولاً این گونه مسابقه‌ها باید دارای شورای سیاستگزاری باشد، اما چون این بخش، بخش جنبی است، نمی‌توان چنین توقعی از آن داشت، بنابراین ما داوری و شورا را ادغام کرده‌ایم.
ابراهیم حسینی در پایان سخنان خود به بحث نظارت بر پوسترهای تئاتر اشاره کرد و گفت: معمولاً پوسترهای تک نسخه تئاترکه برای یک اجرا، طراحی می‌شوند از فیلتر نظارت عبور نمی‌کنند، اما پوسترهایی که برای اجرای عمومی جشنواره طراحی می‌شوند، به تأیید شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر باید رسیده باشد.
مدیر بخش پوستر جشنواره در توضیحِ شرط لازم برای شرکت‌ یک اثر چنین گفت: نکته‌ای که طراحان پوستر باید در نظر بگیرند، این است که پوستر باید حتما به سفارش یک سفارش‌دهنده طراحی شده باشد و نمی‌توان پوستری را طراحی کرد و برای این بخش فرستاد. /ص


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.