چایکاران همچنان چشم‌انتظار دریافت دستمزد…

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ ۴ شنبه ۱۷ آبان ۹۱،

409-1.jpg

ماه‌ها از برداشت برگ سبز چای می‌گذرد اما ظاهرا هنوز وقت پرداخت مطالبات چایکاران که همچنان قرار است “به سریعی” پرداخت شود، نرسیده است…

کشاورزان طلبکار با دست و باغ‌های خالی منتظرند تا موعد مقرر فرا برسد و با دریافت مطالبات‌شان به فکر سال زراعی آینده باشند اما تاکنون مسوولان وقت مشخصی را برای پرداخت بهای برگ سبز چای خریداری شده وعده نداده‌اند.

به گزارش تفسیری خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هر ساله کشاورزان مهرماه خود را به امید دریافت بهای زحماتشان به اردیبهشت – فصل برداشت مجدد – سپری می‌کنند تا پس از گذشت هفت ماه سختی و صرف بها، ماه‌های آسایش و راحتی را هم ببینند اما ظاهرا امسال همچون سال قبل باید زمستان را منتظر باشند تا شاید مسوولان چاره‌ای برای گذران سختی معیشت آنها به کار بگیرند چون همه سرمایه آنها برگ‌های سبز بوده که در کیسه‌های امید پر نموده و تحویل داده‌اند.

سال قبل که متفاوت از سال‌های ماقبلش بود و کشاورزان هشت ماه پس از پایان فصل برداشت دسترنج‌شان پرداخت شد و برخلاف سالهای قبل نه تنها کود برای باغات تامین نشد بلکه از کیسه‌ای ۵۰۰۰ تومان به کیسه ای ۲۱ هزار تومان رسید.

پرداخت یک سوم از مطالبات چایکاران

در این زمینه رییس اتحادیه چایکاران شمال به ایسنا گفت: ” حدود ۲۲ میلیارد تومان از بهای برگ سبز چای فروخته شده در اردیبهشت ماه پرداخت شد و دیگر هیچ وجهی به حساب چایکاران واریز نشده، این درحالیست که مبلغ پرداخت شده تنها حدود یک سوم از مطالبات کشاورزان است”.

ایرج هوسمی با اشاره به تلاش نمایندگان مجلس و ابراز امیدواری مسوولان برای پرداخت مابقی مطالبات در آینده نزدیک، تصریح نمود: ” ۵۴ هزار خانوار چایکار معیشت خود را از فروش برگ سبز چای تامین می‌کنند وعلاوه بر آن باید باغات خود را برای تولید مجدد آماده نمایند اما در حال حاضر برای امرار معاش خود هم با مشکل مواجه می باشند”.

به گفته وی “اغلب باغ‌های چای که باغات بزرگ می باشند به سبب مقرون به صرفه نبودن تولید و ناتوانی در پرداخت بها‌های کارگری و تولید به جنگل‌های متروکه تبدیل شده است”.

رییس اتحادیه چایکاران شمال با انتقاد از پرداخت نشدن تسهیلات به چایکاران اظهار نمود: “برنامه‌ریزی و سیاستگذاری نامناسب برای تولید چای به عنوان یکی از محصولات کشاورزی با ارزش در کشور از مهمترین دلایل وجود معضلات فعلی در این بخش است چراکه در قبل که اداره امور چای برعهده سازمان چای سابق و وظایف بازار آن در اختیار وزارت بازرگانی بود، مشکل خاصی وجود نداشت و اقتصاد منطقه تحت تأثیر چایکاری بود اما متأسفانه تغییر سیاست‌های کلان و واگذاری این بخش به وزارت جهاد کشاورزی حاصلی جز ویرانی بخش و پریشانی برای چایکار نداشته است”.

به اعتقاد وی در قبل کشاورز چایکار به صورت منظم کود و مساعده دریافت می‌کرد اما اکنون نه تنها از کود و مساعده خبری نمی باشد بلکه بهای برگ سبز را هم به چایکاران نمی‌دهند”.

انتهای پیام


ایسنا

تا این لحظه ۲نظر ثبت شده
  1. Jitu:

    I really apiarcpete free, succinct, reliable data like this.

  2. Bernardita:

    This arclite keeps it real, no doubt.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.